256/2006 Sb. znění účinné od 1. 6. 2006 do 30. 9. 2015
256
VYHLÁŠKA
ze dne 22. května 2006
o podrobnostech systému prevence závažných havárií
Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 7 odst. 2, § 9 odst. 5, § 11 odst. 5, § 17 odst. 5, § 19 odst. 5 a § 25 odst. 5 zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb. , o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb. , o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií ), (dále jen „zákon“):
§ 1 Úvodní ustanovení Tato vyhláška zapracovává příslušný předpis Evropských společenství a upravuje způsob zpracování analýzy a hodnocení rizik závažné havárie, způsob zpracování bezpečnostního programu, způsob zpracování a strukturu bezpečnostní zprávy, způsob a strukturu zpracování vnitřního havarijního plánu, způsob zpracování a strukturu písemných podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování, způsob provedení aktualizace bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy, vnitřního havarijního plánu a podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob informace a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování.
§ 2 Způsob zpracování analýzy a hodnocení rizik závažné havárie (K § 7 odst. 2 zákona) (1) Analýza a hodnocení rizik závažné havárie (dále jen „analýza a hodnocení rizik“) se provádí a dokumentuje v rozsahu odpovídajícím riziku závažné havárie, to je pravděpodobnosti jejího vzniku a závažnosti možných dopadů, s využitím kvalitativních a kvantitativních analytických metod․
(2) Analýza a hodnocení rizik se provádí pro
a) všechny fáze životního cyklu objektu nebo zařízení počínaje zpracováním projektové dokumentace až po likvidaci,
b) normální i mimořádné provozní podmínky včetně možného selhání lidského činitele nebo možného vnějšího ohrožení.
(3) V rámci analýzy a hodnocení rizik se provádí
a) identifikace zdrojů rizik, jejich ocenění a výběr pro podrobnou analýzu rizik za účelem zjištění, jakou měrou jednotlivé zdroje rizika přispívají k celkovému riziku analyzovaného objektu nebo zařízení,
b) určení možných scénářů událostí a jejich příčin, které mohou vyústit v závažnou havárii, a výběr reprezentativních scénářů těchto událostí, ve kterých musí být zahrnuty zdroje rizik s nejzávažnějšími dopady na zdraví a životy osob, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek,
c) odhad dopadů reprezentativních scénářů závažných havárií na životy a zdraví lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek,
d) odhad pravděpodobnosti reprezentativních scénářů závažných havárií,
e) stanovení míry rizika reprezentativních scénářů závažných havárií, která vychází z výsledků provedených stanovení následků scénářů, odhadu jejich dopadů a pravděpodobností těchto scénářů,
f) hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií.
(4) V případě, že výsledná hodnota rizika závažné havárie se jeví pro daný zdroj rizika jako nepřijatelná, provede se podrobnější analýza rizika, a dle potřeby se stanoví a realizují organizační a technická opatření ke snížení tohoto rizika, prověřená opakovanou analýzou a hodnocením rizika. Přijatelnost nebo nepřijatelnost rizika pro daný objekt nebo zařízení je dána souhrnem výsledků provedené analýzy a hodnocení rizik a vyhodnocení dalších místních podmínek a faktorů, zejména sociálních, ekonomických, užívání území a dalších.
(5) Postup zpracování a rozsah analýzy a hodnocení rizik je stanoven v příloze č. 1.
Způsob zpracování bezpečnostního programu (K § 9 odst. 5 zákona)
§ 3 (1) Bezpečnostní program se člení na následující části:
a) základní informace o objektu nebo zařízení, údaje o provozované činnosti a počtech zaměstnanců,
b) analýzu a hodnocení rizik závažné havárie v rozsahu odpovídajícím míře rizika závažných havárií a závažnosti jejich následků,
c) zásady, cíle a politiku prevence závažné havárie,
d) popis systému řízení bezpečnosti,
e) závěrečné shrnutí.
(2) V popisu systému řízení bezpečnosti se uvedou údaje k
a) organizaci prevence závažných havárií,
b) řízení provozu objektu a zařízení,
c) řízení změn v objektu a zařízení,
d) havarijnímu plánování,
e) sledování plnění programu prevence závažné havárie,
f) auditu a kontrole.
(3) Systém řízení bezpečnosti zahrnuje popis organizační struktury, stanovení odpovědností a stanovení plánovacích činností, pravidel, praktik, postupů, procesů, včetně zdrojů k vyvíjení, zavádění, naplňování a prověřování politiky prevence závažné havárie.
(4) Popis systému řízení bezpečnosti může být zpracován formou samostatného dokumentu nebo lze využít dokumentů k systémům řízení, rozpracovaných podle jiných právních předpisů nebo norem, pokud jsou zpracovány v příslušné struktuře a rozsahu a odpovídají svým obsahem požadavkům na prevenci závažných havárií nebo jsou ve smyslu těchto požadavků doplněny a upraveny.
§ 4 (1) Zásady prevence vycházejí z analýzy a hodnocení rizik závažné havárie, musí odpovídat charakteru zdrojů rizika a stanoví se rámcově tak, aby vždy jasně a srozumitelně směřovaly k zajištění odpovídající struktury a funkčnosti systému prevence závažné havárie a řízení bezpečnosti.
(2) Celkové cíle obsahují popis rámcových úkolů vedoucích k zajištění odpovídající úrovně prevence závažné havárie. Stanovení konkrétních cílů a úkolů nutných pro naplnění zásad a rámcových cílů prevence závažné havárie se vztahuje na všechny oblasti systému řízení bezpečnosti a zahrnuje vytvoření a zavedení ukazatelů, parametrů a kritérií umožňujících sledování úrovně plnění úkolů a hodnocení účinnosti realizovaných opatření.
(3) Politika prevence závažné havárie obsahuje prohlášení provozovatele, kterým se hlásí k závazku, záměru a zásadám naplňování prevence závažné havárie.
(4) Obsah částí a kapitol dokumentu bezpečnostního programu je stanoven v příloze č. 2.
§ 5 Způsob zpracování a struktura bezpečnostní zprávy (K § 11 odst. 5 zákona) (1) Bezpečnostní zpráva se člení na následující části:
a) základní informace o objektu nebo zařízení,
b) popisy, informace a data o objektu nebo zařízení a jeho okolí,
c) analýzu a hodnocení rizik závažné havárie,
d) popis systému prevence závažné havárie,
e) popis preventivních bezpečnostních opatření k omezení možnosti vzniku a následků závažné havárie,
f) závěrečné shrnutí.
(2) Obsah částí a kapitol dokumentu bezpečnostní zprávy je stanoven v příloze č. 3.
§ 6 Způsob zpracování zprávy o posouzení bezpečnostní zprávy (K § 11 odst. 5 zákona) (1) Zpráva o posouzení bezpečnostní zprávy (dále jen „zpráva o posouzení“) vychází ze změn uvedených ve změnových listech, které jsou součástí bezpečnostní zprávy.
(2) Zpráva o posouzení se člení na následující části:
a) základní informace o objektu nebo zařízení,
b) seznam a popis změn vedoucích ke změnám v systému řízení bezpečnosti, technických změn a skutečností a poznatků z oblasti bezpečnostních opatření, které byly provedeny nebo uplatněny v objektu nebo zařízení,
c) zhodnocení vlivu popsaných změn na bezpečnost provozu (změnu rizika, odpovídající bezpečnostní opatření a přijatelnost rizika), případně podrobné věcné a odborné zdůvodnění, proč nebyla provedena nebo nenastala potřeba provést aktualizaci bezpečnostní zprávy,
d) závěrečné shrnutí.
(3) Pokud k některé části nebo kapitole nejsou dostatečné informace, tato skutečnost se výslovně uvede ve zprávě o posouzení.
(4) Obsah částí a kapitol dokumentu zprávy o posouzení je stanoven v příloze č. 4.
§ 7 Způsob a struktura zpracování vnitřního havarijního plánu (K § 17 odst. 5 zákona) (1) Vnitřní havarijní plán je písemný dokument, který stanoví
a) způsob zajištění havarijní připravenosti včetně informačních, materiálních, lidských a ekonomických zdrojů pro případ vzniku havárie,
b) způsob zvládání možných havárií,
c) opatření zajišťující vhodný monitoring následků a sanaci místa havárie,
d) způsob dokumentace protokolů, změn a aktualizací.
(2) Vnitřní havarijní plán je aktualizován na základě
a) změn vyplývajících z aktualizace bezpečnostní zprávy,
b) výsledků prověřování audity a praktickými cvičeními, podnětů zaměstnanců a inspekce.
(3) Postup zpracování a struktura vnitřního havarijního plánu jsou stanoveny v příloze č. 5.
§ 8 Způsob zpracování a struktura písemných podkladů provozovatele pro stanovení zóny havarijního plánování (K § 19 odst. 5 zákona) (1) Pro stanovení zóny havarijního plánování se poskytují údaje na základě hodnocení scénářů závažných havárií podle § 1 a 3, zvláště se zřetelem k umístěným nebezpečným látkám a s ohledem na dopady závažné havárie na zdraví a životy osob, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek.
(2) Obsah kapitol dokumentu podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování je stanoven v příloze č. 6.
§ 9 Způsob provedení aktualizace bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy, vnitřního havarijního plánu a podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování (K § 9 odst. 5, § 11 odst. 5, § 17 odst. 5, § 19 odst. 5 zákona) Aktualizace dokumentu bezpečnostního programu (§ 3), bezpečnostní zprávy (§ 4), vnitřního havarijního plánu (§ 6), písemných podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování (§ 7) se provede jedním z dále uvedených způsobů, a to zpracováním:
a) kompletního nového dokumentu nebo podkladů a jejich zaměněním za neplatné dokumenty nebo podklady,
b) dodatku ke stávajícímu dokumentu nebo podkladům nebo jejich příloze,
c) nových příslušných stránek dokumentu nebo podkladů a jejich zaměněním za stránky neplatné v případě, že to struktura dokumentu umožňuje a změny jsou menšího rozsahu.
§ 10 Rozsah a způsob informace a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování (K § 25 odst. 5 zákona) (1) Informace určená veřejnosti obsahuje jednoduchým a srozumitelným způsobem uvedené údaje o nebezpečných látkách a povaze rizika závažné havárie včetně odhadu následků a jejich dopadů na životy a zdraví lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v zóně havarijního plánování.
(2) Součástí informace určené veřejnosti jsou údaje o způsobu varování osob a jejich žádoucím chování, které jsou uvedeny v návaznosti na vnější havarijní plán, zpracovaný podle zvláštního právního předpisu.
(3) Informování veřejnosti se provádí zasláním písemné informace.
(4) Informují se osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo bydliště, osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo výkonu práce, a osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo podnikání.
(5) Podrobnosti o obsahu informace určené veřejnosti v zóně havarijního plánování jsou stanoveny v příloze č. 7.
§ 11 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. června 2006.
Ministr:
RNDr. Ambrozek v. r.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck