Čekejte, prosím...
keyboard_arrow_left
Zpět
2152 keyboard_arrow_right
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

276/2007 Sb. znění účinné od 1. 11. 2007 do 31. 7. 2013

276

 

Vyhláška

ze dne 19. října 2007

o kontrole účinnosti kotlů

 

Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 14 odst. 5 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) k provedení § 6 odst. 2 až 5 zákona:

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška1 zapracovává příslušnou část předpisu Evropských společenství2 a stanoví

a)

četnost, rozsah a způsob kontroly účinnosti kotlů se jmenovitým výkonem od 20 kW do 200 kW včetně a nad 200 kW sloužících pro vytápění budov a umístěných v těchto budovách (dále jen „pravidelná kontrola kotlů“),

b)

posouzení účinnosti kotlů starších 15 let se jmenovitým výkonem nad 20 kW, posouzení dimenzování kotle nebo kotlů v poměru k požadavkům výlučně na vytápění budovy, a to včetně kontroly vnitřních rozvodů tepelné energie v této budově (dále jen „jednorázová kontrola kotlů“),

c)

rozsah přezkoušení osob provádějících pravidelné a jednorázové kontroly kotlů podle písmen a) a b).

§ 2

Vymezení pojmů

Pro účely této vyhlášky se rozumí

a)

přímou metodou zjišťování účinnosti kotle poměr množství tepla předaného teplonosné látce ku množství tepla přivedeného do kotle palivem a vzduchem ve stejném časovém úseku,

b nepřímou metodou zjišťování účinnosti stanovení jednotlivých ztrát v procentech podle technické normy3.

§ 3

Společná ustanovení pro pravidelnou kontrolu kotle a jednorázovou kontrolu kotle

(1)

Účinnost kotle zjištěná přímou nebo nepřímou metodou se posuzuje porovnáním s účinností kotle podle zvláštního právního předpisu nebo technické normy4 a odborným vyhodnocením zjištěných odchylek.

(2)

Výsledkem pravidelné kontroly kotle a jednorázové kontroly kotle je zpráva obsahující zjištění s návrhy na opatření, doporučení a poradenství o možném zlepšení nebo výměně kotle a o alternativních řešeních․

(3)

Pravidelná kontrola kotle nebo jednorázová kontrola kotle zahrnuje

a)

identifikaci kotle,

b)

ověření dokumentace, při které se posuzuje její úplnost, aktuálnost v souladu s dokumentací, kterou je zejména

1.

projektová dokumentace kotelny a otopné soustavy budovy,

2.

provozní předpis výrobce kotle,

3.

provozní řád kotelny, je-li příslušnými předpisy vyžadován,

4.

návod pro provoz, obsluhu, údržbu a užívání tepelné soustavy podle příslušných technických norem,

5.

provozní dokumentace kotle a ostatní provozní dokumentace,

6.

zprávy z dřívějších kontrol a revizí,

7.

prokázání kvalifikace obsluhy,

c)

vizuální prohlídku kotle obsahující

1.

kontrolu netěsností a úniků paliva nebo teplonosné látky,

2.

kontrolu vnějšího stavu kotle včetně izolace, oplechování a netěsnosti spalinového traktu kotle včetně kouřovodu a jeho napojení na komín,

3.

kontrolu znečištění spalovací komory, hořáku a výhřevných ploch,

4.

kontrolu funkčnosti armatur a stavu ostatních částí vyžadujících pravidelnou údržbu,

5.

kontrolu chemické kvality teplonosného média, zejména čistoty oběhové vody,

6.

kontrolu správnosti údajů měřicích přístrojů a správnosti jejich kalibrace,

7.

kontrolu ovládacích prvků a systému regulace kotle podle návodu od výrobce kotle a podle projektu tepelné soustavy, včetně ochran a blokád,

d)

ověření stavu údržby kotle zahrnující

1.

zjišťování zjevných stop provádění údržbových prací při vizuální kontrole kotle,

2.

kontrolu dokladů o údržbě a opravách,

e)

ověření funkčních schopností kotle, při které se provádí zejména

1.

vyzkoušení, zda kotel v provozu plní všechny funkce podle návodu dodavatele a projektu, to znamená provedení funkční zkoušky,

2.

vyzkoušení funkčních schopností kotle za provozu, kdy je zajištěn dostatečný odběr tepelné energie po nezbytně nutnou dobu,

3.

u kotlů na plynná a kapalná paliva ověření maximálního a minimálního výkonu a automatický provoz při běžném provozním výkonu.

(4)

Pro stanovení účinnosti kotlů lze převzít výsledky pravidelně zjišťované účinnosti kotle podle provozní evidence instalovaného zařízení 5. V takovém případě jsou přebírané výsledky a metoda jejich zjištění posouzeny osobou provádějící kontrolu.

(5)

Jednorázová kontrola kotlů a pravidelná kontrola kotlů se nevztahují na kotle pro vytápění a pro přípravu teplé vody, pokud výkon kotle pro vytápění je nižší než 20 kW, a na všechny kotle instalované v rodinných domech a určené k zásobování teplem a teplou vodou výhradně rodinného domu.

(6)

Provedení pravidelné kontroly kotle nebo jednorázové kontroly kotle nenahrazuje kontroly, revize a podobně, prováděné podle zvláštních právních předpisů6.

§ 4

Pravidelné kontroly kotlů

(1)

Pravidelnou kontrolou kotlů se zjišťuje, zda provoz, údržba, způsob řízení, regulace a účinnost kotle jsou v souladu se schválenou státní energetickou koncepcí a strategií udržitelného rozvoje.

(2)

Pravidelné kontroly kotlů se provádějí s četností nejméně 1krát za 2 roky pro kotle spalující uhlí a kapalná paliva o výkonu do 200 kW včetně a s četností 1krát za 4 roky pro kotle spalující plyn do výkonu 200 kW včetně; pro kotle nad 200 kW s četností podle zvláštního právního předpisu5.

(3)

Termíny četnosti kontrol se počítají ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.

§ 5

Jednorázové kontroly kotlů

(1)

Jednorázovou kontrolou kotlů se zjišťuje, zda provoz, údržba, způsob řízení, regulace, stav vnitřních rozvodů tepelné energie, dimenzování kotle v poměru k požadavkům na tepelnou energii využitou výlučně v budově pro vytápění a přípravu teplé vody a účinnost kotle jsou v souladu se schválenou státní energetickou koncepcí a strategií udržitelného rozvoje.

(2)

Posouzení výsledků kontroly stavu vnitřních rozvodů tepelné energie se provádí podle prováděcího právního předpisu7 a posouzení dimenzování kotle v poměru k požadavkům na tepelnou energii využitou výlučně v budově pro vytápění a přípravu teplé vody podle metody v příloze č. 1 k této vyhlášce.

(3)

Kontrola vnitřních rozvodů tepelné energie obsahuje

a)

ověření úplnosti, aktuálnosti a souladu s dokumentací systému vnitřních rozvodů tepelné energie ústředního vytápění a přípravy teplé vody včetně jeho regulace, která zahrnuje

1.

projektovou dokumentaci otopné soustavy budovy a zařízení na přípravu teplé vody,

2.

provozní předpisy výrobců zařízení,

3.

místní provozní řád, je-li příslušnými předpisy vyžadován,

4.

návod pro provoz, obsluhu, údržbu a užívání tepelné soustavy podle příslušných technických norem8,

5.

dokumentaci případných změn a rekonstrukcí,

6.

provozní deník, je-li příslušnými předpisy vyžadován,

7.

zprávy o údržbě a opravách,

8.

zprávy z dřívějších kontrol a revizí,

b)

vizuální prohlídku vnitřních rozvodů tepelné energie a vnitřních rozvodů teplé vody obsahující

1.

identifikaci funkčního schématu systému vnitřních rozvodů tepelné energie,

2.

umístění hlavních komponent rozvodů tepelné energie včetně prvků regulace,

3.

kontrolu ovládacích prvků a systému regulace tepelné soustavy podle návodu pro provoz, obsluhu, údržbu a užívání tepelné soustavy, vnitřní teploty, topné křivky, teplotní útlumy,

4.

identifikaci a posouzení zařízení prostorové emise tepelné energie prostřednictvím otopných těles,

5.

kontrolu tepelné izolace rozvodů tepelné energie,

6.

kontrolu kvality teplonosného média včetně čistoty oběhové vody v soustavě,

c)

zhodnocení údržby systému vnitřních rozvodů tepelné energie a rozvodů teplé vody zahrnující zejména zjišťování zjevných stop provádění údržbových prací při vizuální kontrole a kontrolu dokladů o údržbě a opravách,

d)

porovnání projektem navrženého a skutečného používání budovy,

e)

porovnání projektem navrženého a skutečného používání vnitřních rozvodů tepelné energie a zařízení prostorové emise tepelné energie,

f)

zjištění současného stavu potřeby tepelného výkonu pro vytápění budovy a potřeby teplé vody, pokud je její příprava zajišťována kontrolovaným kotlem.

(4)

Při jednorázové kontrole kotlů u budov, jejichž spotřeba teplé vody je částečně nebo plně zajišťována kontrolovaným kotlem, se do požadavků na vytápění započítá i požadavek na přípravu teplé vody. Rovněž se přihlíží k aktuálnímu způsobu užívání budovy.

(5)

Četnost kontrol podle § 4 odst. 2 se vztahuje i na kotle podrobené jednorázové kontrole, pokud v době uváděné četnosti kontrol nebyly realizovány návrhy na opatření ze zprávy o jednorázové kontrole kotle.

§ 6

Zpráva o jednorázové kontrole kotle a pravidelné kontrole kotle

(1)

Při vypracování zprávy o jednorázové kontrole kotlů nebo pravidelné kontrole kotlů budou využívány existující platné podklady

a)

posouzení kotle a kotlů z hlediska bezpečnosti práce nebo požadavků na pracoviště a pracovní prostředí,

b)

protokoly o servisu kotle včetně hořáku a příslušenství kotle,

c)

revizní zprávy na připojení k energetickým zdrojům a rozvodům energetických zdrojů,

d)

revize spalinových cest,

e)

protokol měření emisí,

f)

provozní evidence a výpočet účinnosti prováděný provozovatelem5,

g)

energetický audit energetického hospodářství a budovy.

(2)

O výsledku pravidelné kontroly kotlů nebo jednorázové kontroly kotlů se sestavuje zpráva, která obsahuje

a)

identifikační údaje kotle a systému vytápění,

b)

zhodnocení výsledku vizuální kontroly kotle a v případě jednorázové kontroly kotle i vnitřních rozvodů tepelné energie,

c)

souhrn technických údajů o kontrole účinnosti kotle a výsledku porovnání4,

d)

zhodnocení stavu veškeré dokumentace podle § 3 odst. 3 písm. b),

e)

zhodnocení úrovně údržby kotle a v případě jednorázové kontroly kotlů i vnitřních rozvodů tepelné energie a rozvodů teplé vody,

f)

zhodnocení funkce regulace kotle a v případě jednorázové kontroly kotlů i vnitřních rozvodů tepelné energie, zda hodnoty teplot teplonosné látky na výstupu z kotle a na vstupu do vnitřního rozvodu ústředního vytápění odpovídají projektovým parametrům v závislosti na venkovní teplotě, zda funguje časování teplotních útlumů a zda je regulována teplota a cirkulace teplé vody,

g)

doporučení zahrnující kvalifikované návrhy opatření k odstranění případných nedostatků, uvedených ve zhodnocení dokumentace, ve zhodnocení výsledku vizuální kontroly, zhodnocení úrovně údržby a ve zjištění účinnosti kotle a v případě jednorázové kontroly kotlů ve zjištění jeho účinnosti, zhodnocení vnitřních rozvodů tepelné energie a správnosti dimenzování kotle nebo kotlů v poměru k požadavkům budovy, poradenství o výměně kotle, změnách otopné soustavy a alternativních řešeních, která respektují nákladovou efektivnost a proveditelnost,

h)

datum příští kontroly.

(3)

Vzor zprávy o jednorázové kontrole kotle s návrhy na opatření je uveden v příloze č. 2 k této vyhlášce.

(4)

Vzor zprávy o pravidelné kontrole kotle s návrhy na opatření je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.

§ 7

Přezkoušení osob z podrobností provádění kontrol kotlů

(1)

Rozsah přezkoušení je stanoven těmito okruhy zkušebních otázek

a)

zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů,

b)

vyhláška č. 276/2007 Sb., o kontrole účinnosti kotlů,

c)

technické otázky účinnosti užití energie,

d)

měření a zjišťování účinnosti kotlů, metody přímá a nepřímá, normy,

e)

regulace kotlů a otopných systémů,

f)

vyhodnocení zjištěné účinnosti a návrhy na opatření,

g)

ekonomika a hodnocení efektivnosti.

§ 8

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2007.

Ministr:

Ing. Říman v. r.



Poznámky pod čarou:

Je vydávána na základě a v mezích zákona, do něhož již byla příslušná směrnice Evropských společenství promítnuta.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES o energetické náročnosti budov.

Například vyhláška č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce, nebo nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.

Nařízení vlády č. 25/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na účinnost nových teplovodních kotlů spalujících kapalná nebo plynná paliva.

Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.

Například vyhláška č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce, nebo nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.

Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.

Vyhláška č. 193/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu.

ČSN EN 12170 a ČSN EN 12171 Tepelné soustavy (otopné soustavy) v budovách.

Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.

Nařízení vlády č. 25/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na účinnost nových teplovodních kotlů spalujících kapalná nebo plynná paliva.

Poznámky pod čarou:
1

Je vydávána na základě a v mezích zákona, do něhož již byla příslušná směrnice Evropských společenství promítnuta.

2

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES o energetické náročnosti budov.

3

Například vyhláška č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce, nebo nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.

4

Nařízení vlády č. 25/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na účinnost nových teplovodních kotlů spalujících kapalná nebo plynná paliva.

5

Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.

6

Například vyhláška č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce, nebo nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.

7

Vyhláška č. 193/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu.

8

ČSN EN 12170 a ČSN EN 12171 Tepelné soustavy (otopné soustavy) v budovách.