Stanice technické kontroly jsou specializovaná pracoviště, určená k provádění dozoru nad technickým stavem silničních motorových a jejich přípojných vozidel. Dozor je zajišťován formou kontrol, realizovaných za pomoci diagnostických měřících zařízení (dále jen „měřidlo“). Z výsledků měření jsou vyvozovány závěry o způsobilosti vozidel k dalšímu provozu. U měření tohoto charakteru je nezbytné zajišťovat jednotnost a správnost měření tak, aby chybným měřením nebyly poškozeny oprávněné zájmy provozovatelů vozidel. Jednotnost a správnost měření a měřidel je zabezpečována jednotnými technologickými postupy pro činnost stanic technické kontroly, jednotným systémem metrologického zajištění a školením pracovníků. Zásady metrologického zajištění sítě stanic technické kontroly přitom důsledně vycházejí ze zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění zákona č. 119/2000 Sb. a jeho prováděcích předpisů.
Návaznost měřidel v síti stanic technické kontroly zajišťují osoby pověřené ministerstvem.
1. Provozovatel stanice technické kontroly (STK)
a) | zabezpečuje řádnou údržbu, opravy a obnovu měřidel, |
b) | vede metrologickou evidenci o měřidlech STK a provozní deníky měřidel, |
c) | odpovídá za jednotnost a správnost měření prováděných v STK, |
d) | odpovídá za řádné zaškolení kontrolních techniků na práci s měřidly, |
e) | odpovídá za včasné uplatnění požadavků na kalibraci (ověření) měřidel, |
f) | odpovídá za vytvoření podmínek k provedení kalibrace (ověření) měřidel STK, spočívající ve vyloučení provozu na lince a zajištění stálé teploty vzduchu na lince alespoň 15 ºC. |
2. Povinnosti pracovníků stanice technické kontroly
2.1 Kontrolní technik
a) | zodpovídá za správnost obsluhy měřidel, dodržování podmínek a postupů měření, |
b) | zodpovídá za správné vyhodnocení výsledků měření, která provedl, |
c) | u měřidla, které má v materiální péči, zodpovídá za jeho údržbu a řádný technický stav; vede o něm předepsanou evidenci (provozní deník), |
d) | dodržuje zásady tohoto řádu a na úseku metrologického zajištění plní úkoly, uložené mu vedoucím stanice technické kontroly. |
2.2 Vedoucí stanice technické kontroly
a) | zodpovídá za dodržování metrologického pořádku v STK a za včasné předkládání požadavků na metrologickou kontrolu měřidel, |
b) | vede metrologickou evidenci (soupis měřidel), |
c) | organizuje periodickou péči o měřidla STK, včetně vedení provozních deníků. Zodpovídá za technický stav měřidel STK, |
d) | zodpovídá za provádění periodické provozní údržby a kontroly měřidel, |
e) | kontroluje vedení provozních deníků měřidel. |
Pozn.: Pracovníci pověřené osoby provádějí pouze kalibraci (ověřování) měřidel. Údržbu a opravy měřidel zabezpečuje jejich provozovatel.
3. Metrologická evidence
STK vedou evidenci o měřidlech, kterou tvoří:
a) | soupis měřidel, |
b) | provozní deníky měřidel. |
Soupis měřidel je tabulkově uspořádaná samostatně vedená evidence pro každou kategorii měřidel. Obsahuje:
a) | kategorii měřidla (PM - pracovní měřidlo, SM - stanovené měřidlo, HE - hlavní etalon, PE - pracovní etalon), |
b) | název a typ měřidla, případně další identifikační znaky, |
c) | výrobní číslo, pokud je na měřidle uvedeno, |
d) | evidenční číslo, |
e) | lhůtu kontroly (ověření, kalibrace), |
f) | skutečný termín provedení kontroly (měsíc, rok), |
g) | další plánovaný termín kontroly (měsíc a rok). |
Provozní deníky měřidel slouží k vedení volnou formou průběžných záznamů o stavu měřidla, jeho kontrole, údržbě, poruchách a opravách.
4. Pověřená osoba
a) | zpracovává metrologické postupy kalibrace (ověřování) měřidel určených ke kalibraci (ověřování) tímto metrologickým řádem. Postupy předkládá ministerstvu k odsouhlasení, |
b) | zabezpečuje výkon metrologických služeb pro STK. Kalibraci (ověřování) měřidel provádí technologiemi, stanovenými metrologickými postupy, přímo v jednotlivých STK, |
c) | zabezpečuje metrologickou návaznost etalonů, které používá při kalibraci (ověřování) měřidel STK, |
d) | vede a uchovává záznamy o kalibrovaných (ověřovaných měřidlech), včetně zjištěných hodnot, |
e) | vystavuje STK osvědčení o tom, zda měřidla STK plní (neplní) metrologické požadavky na měřidla STK a způsobilá měřidla označuje kalibrační (ověřovací) značkou. Nezpůsobilá měřidla pak štítkem, upozorňujícím na nesprávnost měřidla. Osvědčení se vztahuje na skupinu měřidel technologického vybavení STK. Na jednotlivé měřidlo mohou pracovníci pověřené osoby vystavit kalibrační (ověřovací) list nebo osvědčení, |
f) | přístupné seřizovací prvky měřidel, jejichž neodbornou manipulací by mohlo dojít ke změně metrologických vlastností měřidla zajišťuje přelepkou nebo plombou, |
g) | pracovníci pověřené osoby kontrolují dodržování metrologického pořádku ve stanici technické kontroly, vedení příslušné evidence a provádění řádné údržby měřidel. O zásadních nedostatcích informuje ministerstvo nebo příslušný krajský úřad. |
5. Poruchy, opravy, následná kalibrace (ověření)
Stanice technické kontroly nesmí používat měřidlo s poruchou, která může ovlivnit správnost měření. Vzniklou poruchu musí urychleně odstranit nebo dát odstranit odborným opravcem.
Opravce po provedené opravě zajistí kalibraci nebo ověření měřidla a vystaví příslušný doklad (kalibrační nebo ověřovací list) nebo přístroj opatří kalibrační (ověřovací) značkou. Doklad vystavený opravcem nahrazuje doklad vystavený pověřenou osobou do doby následné periodické kontroly měřidel. Provedl-li opravce opravu měřidla bez následné kalibrace (ověření), stanice technické kontroly si vyžádá následnou kalibraci (ověření) u pověřené osoby.
PŘÍLOHY
A. | Přehled měřidel stanice technické kontroly, jejich kategorizace a lhůty kalibrace (ověření) |
B. | Osvědčení o kalibraci (ověření) měřidel |
C. | Vzor provozního deníku měřidla |
D. | Provádění provozní údržby a kontroly měřidel stanice technické kontroly a požadavky na přesnost měřidel |
Příloha A k metrologickému řádu STK
Přehled měřidel stanice technické kontroly, jejich kategorizace a lhůty kalibrace (ověření)
Poř. č. | Název měřidla | Kategorie měřidla *) | Lhůta kalibrace (ověření), /měsíce/ |
1 | Tlakoměr deformační | PM | 6 |
2 | Hustič pneumatik | PM (SM **) | 6 |
3 | Válcová zkušebna brzd | PM | 6 |
4 | Zařízení na kontrolu geometrie řízení | PM | 6 |
5 | Přístroj na kontrolu seřízení světlometů | PM | 6 |
6 | Indikátor házivosti kol | PM | 12 |
7 | Decelerometr | PM | 6 |
8 | Detektor uhlovodíkových plynů | PM | 12 |
9 | Zařízení na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel | PM | 6 |
10 | Zařízení na měření prostupu světla | PM | 6 |
11 | Časoměrné zařízení | PM | 12 |
12 | Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatik | PM | 6 |
*) PM - pracovní měřidlo nestanovené (pracovní měřidlo)
SM - pracovní měřidlo stanovené (stanovené měřidlo)
**) hustiče pneumatik uvedené do provozu po 17. 8. 2000
Příloha B metrologického řádu STK
OSVĚDČENÍ O KALIBRACI (OVĚŘENÍ) MĚŘIDEL STK
Tímto osvědčením metrologické středisko pověřené osoby deklaruje, že měřidla stanice technické kontroly (STK) vyhovují (nevyhovují) požadavkům na měřidla pro STK.
Poř. č. | Název měřidla typ, výrobní (evidenční) číslo | Hodnocení | Platnost osvědčení do |
| | | |
Protokoly o kalibraci (ověření) měřidel jsou uloženy u ………………………………………
..........…………………………………(název a adresa pracoviště metrologického střediska)
-----------------------------------------------------------
Kontrolu měřidel STK provedli: …………………….
……………………
Dne: ............... ………………………….
/razítko, podpis/
Příloha C metrologického řádu STK
VZOR PROVOZNÍHO DENÍKU MĚŘIDLA
Vzor titulní stránky provozního deníku Vzor stránky provozního deníku
PROVOZNÍ DENÍK MĚŘIDLA Název měřidla: Typ měřidla: Výrobce měřidla: Výr. č. měřidla: Ev. č. měřidla: Datum uvedení do provozu: Zápisy provádí: Kontroluje: | | Datum | Údržba, kontrola, opravy | Kontroloval (podpis) |
| | | | |
Příloha D k metrologickému řádu STK
Provádění provozní údržby a kontroly měřidel stanice technické kontroly, požadavky na přesnost měřidel
Údržba měřidel používaných ve stanici technické kontroly se provádí podle pokynů výrobců těchto měřidel, uváděných v návodech na obsluhu. V této příloze jsou popisovány pouze specifické požadavky, zejména požadavky na kontrolu funkce a správnosti měřidel, které je nutno zabezpečit vzhledem k charakteru a četnosti použití těchto měřidel ve stanici technické kontroly.
O údržbě, provozní kontrole přesnosti a opravách měřidla se provádí zápis do deníku měřidla. Údržbu, kontrolu měřidla a zápis do deníku provádí pověřený pracovník stanice technické kontroly. Provádění stanoveného rozsahu prací a vedení deníků kontroluje vedoucí stanice technické kontroly.
Pokud interval údržby nebo kontroly měřidla je kratší než 1 týden, záznam do deníku se provádí souhrnně jednou za týden.
1. Zařízení na kontrolu tlaku a huštění pneumatik
1.1 Zařízení na kontrolu tlaku (deformační tlakoměr)
a) | Samostatná kontrola funkce se neprovádí. |
b) | Kontrola přesnosti se provádí pouze v případech odůvodněné pochybnosti o správnosti změřeného údaje. |
Pozn.: Orientační kontrolu lze provést srovnáním s jinými přístroji známé přesnosti, připojením na vhodný tlakový zdroj (např. pneumatiku).
c) | Dovolená chyba je dána třídou přesnosti přístroje. Vypočte se podle vztahu: |
Pozn.: Pro kontrolu vzduchových brzdových soustav vozidel jsou v STK požadovány tlakoměry s třídou přesnosti 1,5 a méně.
1.2 Hustič pneumatik
a) | Správná funkce hustiče se kontroluje subjektivně před zahájením denního provozu. |
Pozn.: U zařízení Pneumax nesmí sloupec kapaliny po zapojení na stálý tlak vzduchu stoupat. Musí indikovat stálou hodnotu tlaku.
b) | Kontrola správnosti se provádí pouze v případě pochybnosti o správnosti změřeného údaje. Provádí se zapojením zařízení na vhodný (co do rozsahu) deformační tlakoměr o známé přesnosti. |
c) | Dovolená chyba měření tlaku ∆p pro jmenovité hodnoty tlaku p je: |
Pro hustiče pneu uvedené do provozu před 17.8.2000
∆p = ∆ (0,02 p + 10) [kPa]
Pro hustiče pneu uvedené do provozu po 17.8.2000 v rozsahu teplot 15 až 25 ºC
∆p = ± 8 kPa . . . . . v rozsahu do 400 kPa
∆p = ± 16 kPa . . . . v rozsahu nad 400 kPa
2. Zařízení na kontrolu seřízení světlometů (regloskop)
a) | Zvláštní provozní kontrola funkce se neprovádí. |
b) | Provozní kontrola se provádí pouze v případě pochybnosti o správnosti měřeného údaje. |
Pozn: Orientační kontrolu lze provést pomocí hadicové libely, vozidla a přenosné stěny, umístěné 10 m, popř. 5 m před vozidlem. Středy světlometů se přenesou na kontrolní stěnu pomocí hadicové libely a průmětu středů předního a zadního okna vozidla.
c) | Dovolená chyba měření sklonu světla způsobená chybou rovinnosti stání vozidla je 2 cm/10 m. Dovolená chyba způsobená chybou rovinnosti pojezdu regloskopu je 1,5 cm/10 m. Dovolená chyba optické soustavy vlastního regloskopu je 1,5 cm/10 m, pro stranové posunutí ± 10 cm/10 m. Chyba natočení rozhraní nesmí být větší než +1,5o a -0,5o. |
3. Mechanické zařízení na měření geometrie řízení
a) | Kontrola funkce a vizuální kontrola mechanického stavu zařízení se provádí denně, před zahájením provozu. |
b) | Provozní kontrola správnosti se provádí minimálně jednou týdně. Provádí se tímto způsobem: |
Nastavíme nulu na úhloměrné stupnici stojanu. Měřící doteky ustavíme do svislé roviny (jako při měření odklonu kola) a zkontrolujeme, zda leží v rovině kolmé k rovině stání vozidla (úhloměrem, olovnicí). Doteky otočíme o 180 o a měření opakujeme. Při správném nastavení přístroje musí měřící doteky ležet v obou polohách v jedné rovině, kolmé k rovině stání vozidla a na ukazateli musí být nula. Největší dovolená odchylka je 15 úhlových minut. Stejným způsobem zkontrolujeme druhý stojan.
Při nastavení nuly na úhloměrné stupnici stojanu ustavíme doteky obou stojanů ve vodorovné poloze, co nejblíže ke konci vodících tyčí. Spojnice doteků by měla být rovnoběžná s naváděcí čárou pro vozidlo.
Pomocí kontrolní tyče zkontrolujeme vzdálenost (rozchod) mezi příslušnými doteky obou stojanů. Rozdíl hodnot naměřených mezi doteky nesmí přesáhnout 1 mm (vůle mezi tyčkou a dotekem).
Nejsou-li splněny uvedené podmínky, seřídíme stojan dle návodu výrobce.
c) | Požadovaná přesnost měření úhlů je 15 úhlových minut. |
4. Válcová zkušebna brzd
a) | Zvláštní provozní kontrola funkce zkušebny se neprovádí. |
b) | Kontrola správnosti měření brzdných a ovládací sily a tlaku se provádí jedenkrát za měsíc. Kontrola brzdných sil se provádí pomocí přípravků (rameno a závaží), patřících k příslušenství válcové zkušebny brzd. Postupuje se podle návodu výrobce válcové zkušebny brzd. |
Kontrola pedometru se provádí podle návodu výrobce, minimálně ve dvou bodech rozsahu (jeden z nich může být nula) zatěžováním závažími, případně pomocí přípravku a závaží. Kontrola měření tlaku se provádí připojením na zdroj o známém tlaku vzduchu.
c) | Požadovaná přesnost měření: c1) | Brzdných sil - | větší z chyb „ 3 % z konečné hodnoty rozsahu nebo „ 10 % z měřené hodnoty. |
Pro samotný měřící řetězec válcové zkušebny brzd (měření pomocí přípravku) platí chyby poloviční, tj. 1,5 % a 5 % - | rozdíl indikací pro pravou a levou stranu nesmí přesáhnout větší z chyb „ 1,5 % z konečné hodnoty rozsahu nebo „ 5 % z měřené hodnoty. Pro samotný měřící řetězec zkušebny platí chyby poloviční, tj. „ 0.75 % a „ 2,5 %. |
| c2) | Ovládací síly „ 35 N v z rozsahu 0 - 700 N | c3) | Tlaku „ 25 kPa v rozsahu 0 - 100 kPa |
|
5. Indikátor házivosti kol
a) | Jednou za týden se provede kontrola pohyblivosti jednotlivých částí měřidla, činnosti aretace a kontrola funkce. |
b) | Kontrola správnosti se provádí pouze v případech pochybnosti o správnosti měřených hodnot. |
Pozn.: Provozní kontrolu lze provést vkládáním podložek o známé tloušťce mezi měřící dotek a pevnou podložku (např. stěnu) nebo pomocí číselníkového úchylkoměru, mikrometrického šroubu, případně posuvného měřidla.
c) | Přípustná chyba v celém měřícím rozsahu je „ 0,25 mm. |
6. Decelerometr
a) | Nejméně jednou měsíčně se provede: - | statická kontrola přesnosti přístrojem indikovaných hodnot brzdného zpomalení. Kontrola se provádí pomocí kalibračního přípravku, dodávaného výrobcem decelerometru. Přitom se postupuje podle návodu výrobce. | - | kontrola přesnosti pedometru. Provádí se stejně jako u válcových zkušeben brzd (bod 4). |
|
Kontrola tlakoměru se neprovádí. Provádí ji metrologická služba ve stanovených lhůtách. Orientačně ji lze provést připojením na zdroj o známém tlaku vzduchu.
b) | Údržba a kontrola dalších funkcí přístroje se provádí podle návodu výrobce. |
Požadovaná přesnost měření:
- | brzdného zpomalení: „ 3 % z hodnoty rozsahu, |
- | pedometru: „ 35 N, |
- | tlaku: „ 25 kPa. |
7. Detektor uhlovodíkových plynů
Jednou měsíčně se zkontroluje stav nabití zdroje a funkce detektoru pomocí vhodného zdroje uhlovodíkového plynu (např. plynu ze zapalovače).
8. Zařízení na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel
a) | Samostatná kontrola funkce se neprovádí. |
b) | Kontrola přesnosti se provádí pouze v případech odůvodněné pochybnosti o správnosti kontrolního měření, zejména při zjevném poškození kalibračních měrek. |
c) | Požadovaná přesnost kalibračních měrek je (+/- 0,05 mm. |
9. Zařízení na měření prostupu světla
a) | Kontrola funkce se provádí před každým měřením, pomocí integrovaného indikátoru přístroje. |
b) | Kontrola přesnosti se provádí pouze v případech odůvodněné pochybnosti o správnosti změřeného údaje. |
c) | Citlivost měřícího přístroje se seřídí tak, aby indikátor přijímače ukazoval 100 (dílků, %), není-li do dráhy světelných paprsků vložen žádný objekt. Nedopadá-li na přijímač žádné světlo, musí přístroj ukazovat nulovou hodnotu. Přesnost odečítání a linearity musí být do 5%. |
10. Časoměrné zařízení
a) | Samostatná kontrola funkce se neprovádí. |
b) | Kontrola přesnosti se provádí pouze v případech odůvodněné pochybnosti o správnosti změřeného údaje. |
c) | Požadovaná přesnost měření časuje +/- 0,1 sekundy. |
11. Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatik
a) | Kontrola funkce se provádí před zahájením denního provozu, kontrola čitelnosti displeje se provádí před každým měřením. |
b) | Kontrola přesnosti se provádí pouze v případech odůvodněné pochybnosti o správnosti změřeného údaje. |
c) | požadovaná přesnost měření je 0,1 mm. |