1. | Za § 1 se vkládá nový § 1a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1a) zní: „§ 1a Druhy mimořádných událostí v drážní dopravě (1) Mimořádné události se rozdělují podle příčin, následků a příslušnosti ke zjišťování příčin a okolností jejich vzniku na: a) | skupinu „A“ – mimořádné události vzniklé v souvislosti s pohybem drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu, |
b) | skupinu „B“ – mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy nezávisle na pohybu drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu, |
c) | skupinu „C“ – ostatní mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy, které neměly za následek závažnou nehodu. |
(2) Závažnou nehodou se rozumí srážka drážního vozidla s jiným drážním vozidlem nebo překážkou na dopravní cestě dráhy, nebo vykolejení drážních vozidel, mající za následek nejméně jednu usmrcenou osobu nebo těžkou újmou na zdraví1a) u více než čtyř osob nebo značnou škodu na majetku.1) Za usmrcenou osobu se považuje osoba, která zemřela při mimořádné události nebo pokud při této mimořádné události došlo k postižení zdraví, na jehož následky osoba zemřela nejdéle do 30 dnů od mimořádné události․ (3) Evidenční přehledy o mimořádných událostech v drážní dopravě jsou pro účely této vyhlášky uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky. __________ |
2. | V § 3 odst. 3 se v poslední větě za slova „v příloze“ doplňují slova „č. 1“. |
3. | § 4 zní: „§ 4 (1) Vznik mimořádné události při provozování dráhy nebo drážní dopravy oznamuje provozovatel dráhy nebo dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání Drážní inspekci bez zbytečného odkladu po zjištění skutečností podle odstavce 2. (2) V oznámení předaném Drážní inspekci telefonicky nebo formou elektronického dálkového připojení nebo telekomunikačním zařízením (dálnopis, fax) se uvede datum, čas a místo vzniku mimořádné události, její stručný popis a následky, tj. počet usmrcených a zraněných osob, předběžná škoda a předpokládaná doba omezení nebo zastavení drážní dopravy.“. |
4. | V § 5 odstavec 1 zní: „(1) Provozovatel dráhy a dopravce pověřují svého zaměstnance odborně způsobilého k činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání k zajištění místa mimořádné události a k pořízení dokumentace stavu obsluhy dráhy a organizace drážní dopravy, stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a příčinou události. Na požádání zaměstnanců Drážní inspekce jim pověření zaměstnanci provozovatele dráhy a dopravce umožní nahlížet do dokladů o zjištěných poznatcích ve vztahu k použitým technologickým postupům při provozování dráhy a drážní dopravy, ke stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a její povahou (např. do záznamů výpovědí zaměstnanců, vyhodnocení elektronických záznamů o činnosti zařízení, dokladů o zjištěném stavu určeného technického zařízení, zápisů o stavu zařízení, protokolů o měření) a na místě vyřizují jejich dožádání.“. |
5. | V § 5 odst. 2 se ve větě první za slova „činných v trestním řízení“ vkládají slova „a zaměstnance Drážní inspekce“ a za slova „provozovatele dráhy nebo dopravce“ se vkládají slova „nebo zaměstnance Drážní inspekce“. |
6. | V § 6 se vkládají nové odstavce 1 a 2, které znějí: „(1) Drážní inspekce zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě na dráze celostátní, regionální a na vlečce u skupin „A“ a „B“. Přitom provádí dozor nad činností provozovatele dráhy a dopravce podle odstavce 3 a působí nezávisle na drážním správním úřadu a orgánech činných v trestním řízení. (2) Drážní inspekce může převzít též zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v uvedeném rozsahu: a) | ve skupinách „A“ a „B“ na dráze speciální, tramvajové, trolejbusové a lanové, |
b) | ve skupině „C“ na všech dráhách, jestliže |
1. | jejich příčina se opakuje a je v přímé souvislosti s nedostatky v systému organizačního nebo technického zajišťování bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy, |
2. | mimořádná událost má vliv na bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy na celé dráze, nebo jde-li o mimořádnou událost ve skupině „C“, která by mohla vést za změněných podmínek k závažné nehodě, |
3. | u mimořádné události o zjištění příčin a okolností vzniku požádal provozovatel dráhy, dopravce nebo drážní správní úřad.“. |
Dosavadní odstavce 1 až 6 se označují jako odstavce 3 až 8. |
7. | V § 6 odst. 4 se slova „odstavce 3“ nahrazují slovy „odstavce 5“. |
8. | V § 6 odst. 5 se ve větě první slova „odstavce 4“ nahrazují slovy „odstavce 6“ a ve větě druhé se za slova „na vědomí“ vkládají slova „Drážní inspekci a“. |
9. | V § 6 odst. 6 se slova „odstavců 1 až 5“ nahrazují slovy „odstavců 1 až 7“. |
10. | V § 6 se doplňuje odstavec 9, který zní: „(9) Zaměstnanci Drážní inspekce při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události v drážní dopravě na místě jejího vzniku a při jejich vyhodnocování postupují v souladu s ustanoveními § 5 a 6, zejména provádějí dozor nad správností a úplností postupu provozovatele drah a dopravce při zjišťování příčin a okolností vzniku události a vyhodnocují zjištěné poznatky.“. |
11. | V § 7 se doplňuje odstavec 3, který zní: „(3) Drážní inspekce je oprávněna si vyžádat u provozovatele dráhy a dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání a podle povahy mimořádné události odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků, nebo uložit opatření k jejich odstranění a nápravě. Na základě tohoto vyžádání přijme provozovatel dráhy a dopravce s přihlédnutím k vyhodnocení příčin vzniku mimořádné události a zjištěné odpovědnosti odpovídající opatření k předcházení mimořádným událostem a zajišťuje pravidelnou kontrolu jejich plnění, popřípadě zajistí plnění opatření určených Drážní inspekcí.“. |
12. | V § 8 se doplňuje odstavec 6, který zní: „(6) Provozovatel dráhy a dopravce vede podle věcné příslušnosti jako součást opatření k předcházení mimořádným událostem evidenci jednotlivých mimořádných událostí, jejich příčin a následků. Na dráze celostátní a dráze regionální se vypracovává evidenční přehled za období kalendářního roku v rozsahu stanoveném v příloze č. 2 této vyhlášky a zasílá se do 90 dní po uplynutí kalendářního roku Drážní inspekci.“. |
13. | V příloze se název „Drážní správní úřad“ nahrazuje názvem „Drážní inspekce“. |
14. | Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1 a doplňuje se příloha č. 2, která zní: „Příloha č. 2 k vyhlášce č. 361/2001 Sb. Evidenční přehled o mimořádných událostech za rok ...... Provozovatel dráhy, dopravce: 1. | Celkový a relativní počet1) nehod v následujících druzích: |
1.1. | srážky drážních vozidel, včetně srážek s překážkami, které se vyskytnou v průjezdném průřezu; |
1.2. | vykolejení drážních vozidel; |
1.3. | střetnutí drážních a silničních vozidel na úrovňových přejezdech, včetně střetnutí drážních vozidel s chodci na úrovňových přejezdech; |
1.4. | případy, při kterých dojde k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví osob způsobeným pohybujícími se vozidly; |
1.5. | požáry drážních vozidel. Poznámka: Bude brána v úvahu pouze primární nehoda, a to i tehdy, když následky sekundární události budou vážnější (například požár, který vznikne po vykolejení). |
2. | Celkový a relativní počet1) osob, které byly usmrceny nebo utrpěly těžkou újmu na zdraví, podle druhu nehody, přičemž tyto osoby se rozdělují do následujících skupin: |
2.1. | cestující (rovněž ve vztahu k celkovému počtu osobokilometrů); |
2.2. | zaměstnanci včetně zaměstnanců dodavatelů; |
2.3. | uživatelé úrovňových přejezdů; |
2.4. | neoprávněné osoby vyskytující se v obvodu dráhy; |
II. | Údaje o ostatních mimořádných událostech |
1. | Celkový a relativní počet1) lomů kolejnic, vybočení kolejí a selhání návěstních (zabezpečovacích) systémů. |
2. | Celkový a relativní počet1) projetých návěstidel zakazujících jízdu. |
3. | Celkový a relativní počet1) lomů kol a náprav na vozidlovém parku v provozu. |
1. | Celkové a relativní náklady1) všech nehod uvedené v korunách, v nichž se zahrnují, jsou-li vyčísleny, následující náklady: |
1.1. | náhrady při usmrcení a zranění osoby; |
1.2. | náhrady za ztráty nebo škody na majetku cestujících, zaměstnanců nebo třetích stran, včetně náhrady škod způsobených na životním prostředí; |
1.3. | náklady uvedení do původního stavu nebo pořízení stejné nebo obdobné věci u poškozených vozidel a součástí dopravní cesty; |
1.4. | náklady za zpoždění, narušení a přesměrování drážní dopravy, včetně dodatečných nákladů pro zaměstnance a snížení příjmů z příčiny ztráty dobrého jména. Poznámka: Z uvedených nákladů se odečítají náhrady za odškodnění nebo kompenzace obdržené od třetích stran, jako jsou např. řidiči motorových vozidel účastnící se v dopravních nehodách na úrovňových přejezdech. Náhrady obdržené formou vyplacených pojistek v rámci pojistných smluv uzavřených dopravci nebo provozovateli drah se neodečítají. |
2. | Celkový a relativní počet pracovních hodin zaměstnanců provozovatele dráhy, dopravce nebo jejich dodavatelů, neodpracovaných pro překážky v práci jako následek závažných nehod, vzniklých ve sledovaném období. |
__________ 1) | Relativní počet se zjistí jako podíl celkové hodnoty v položce a hodnoty vlakových (provozních) kilometrů na dráze celkem za sledované období.“. |
|