1. | V § 1 úvodní části ustanovení se slova „Evropských společenství1)“ nahrazují slovy „Evropské unie1)“. Poznámka pod čarou č. 1 zní: __________ „1) | Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech (přepracované znění). Směrnice Komise 2012/36/EU ze dne 19. listopadu 2012, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech. Směrnice Komise 2014/85/EU ze dne 1. července 2014, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech.“. |
|
2. | V § 14 odst. 1 písmeno b) zní: „b) | znalost ovládání a údržby vozidla, bezpečnosti při manipulaci s nákladem, hospodárného řízení z hlediska spotřeby pohonných hmot, provozních nákladů a šetrnosti k životnímu prostředí, technických vlastností vozidel a jejich konstrukčních celků, zejména řízení, pneumatik, brzd, světel, a fyzikálních vlastností vozidel, zejména rychlosti, tření, dynamiky a energie,“. |
|
3. | V § 14 odst․ 1 písm. c) se za slovo „gestikulaci“ vkládají slova „ , jednotnost a důslednost hodnocení“. |
4. | V § 15 se na konci odstavce 5 doplňuje věta „Žadatel o získání průkazu zkušebního komisaře musí prokázat vysokou úroveň znalostí a dovedností při řízení motorových vozidel těch skupin, pro které je oprávněn provádět zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění.“. |
5. | V § 17 odst. 4 se na konci textu písmene e) doplňují slova „ , způsob bezpečného řízení vozidla v tunelech“. |
6. | V § 17 odst. 6 se na konci textu písmene d) doplňují slova „ , a základní znalost poskytování první pomoci“. |
7. | V § 17 odst. 6 písmeno j) zní: „j) | základy konstrukce a funkce spalovacího motoru, palivového systému, elektrického systému, zapalovacího systému a převodového ústrojí, funkce provozních kapalin, zásady jejich kontroly, doplňování a výměny, zásady mazání jednotlivých částí vozidla a jejich kontroly a údržby v rámci ochrany před mrazem (pouze u skupin vozidel C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E),“. |
|
8. | V § 17 odst. 6 písm. k) se za slovo „zásady“ vkládá slovo „konstrukce,“. |
9. | V § 17 odst. 6 písmeno l) zní: „l) | typy brzdných systémů, jejich funkce, hlavní části, zapojení, užívání a denní údržba brzdných systémů a regulátorů rychlosti, používání brzd s protiblokovacím systémem,“. |
|
10. | V § 17 odst. 6 písm. m) se slova „hlavních částí včetně jejich zapojení, užívání a denní údržby“ nahrazují slovy „funkce, hlavní části, zapojení, užívání a denní údržba“. |
11. | V § 17 odst. 6 písm. o) se slovo „řádných“ nahrazuje slovy „nezbytných běžných“. |
12. | V § 17 odst. 6 písm. p) se za slovo „nakládce“ vkládá slovo „ , přepravě“. |
13. | V § 19 odst. 1 písm. a) se na konec úvodní části ustanovení za slovo „vozidel“ doplňují slova „s výjimkou skupin vozidel AM, A1, A2 a A“. |
14. | V § 19 odst. 1 písm. a) bodě 1 se za slovo „sedadlo“ vkládají slova „a opěrku hlavy“. |
15. | V § 19 odst. 1 písmeno b) zní: „b) | před zahájením jízdy u skupiny vozidel AM, A1, A2 a A prověřit stav pneumatik, brzd, řízení, vnějšího osvětlení vozidla, směrových světel, spínače výstražných světel, je-li k dispozici, výstražného zvukového zařízení, převodu hnací síly, například sekundárního řetězu, hnacího řemenu nebo hřídele, hladiny oleje v motoru a hladiny brzdové kapaliny, upravit si ochrannou výstroj, včetně rukavic, bot a oblečení, řádně upevnit na hlavě ochrannou přilbu a provést následující zvláštní jízdní úkony vyobrazené v příloze č. 7 k této vyhlášce, kterými žadatel prokazuje dostatečnou připravenost a schopnost samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na sedadle spolujezdce: |
1. | sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan; v případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan, | 2. | provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180o projetím zatáčky tvaru „U“, slalom, jízdu po dráze ve tvaru „8“, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu, | 3. | provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km.h-1 a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km.h-1 (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km.h-1), | 4. | provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km.h-1, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km.h-1 (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km.h-1).“. |
|
16. | V § 19 odst. 2 písm. a) bod 1 zní: „1. | schopnost ovládání motorového vozidla v podmínkách provozu na pozemních komunikacích, zejména zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla až na vhodnou rychlost a udržování této rychlosti i během řazení jednotlivých rychlostních stupňů, jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky a její bezpečné projetí, přizpůsobení rychlosti vozidla při odbočování vlevo a vpravo, jízda na pozemních komunikacích v přímém směru, míjení protijedoucích vozidel, včetně úseků s omezeným prostorem, přizpůsobení rychlosti vozidla podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zařazení se do jiného jízdního pruhu, dodržování správné vzdálenosti mezi vozidly v jednotlivých jízdních pruzích, předjíždění jiných vozidel, je-li to možné, jízda kolem překážek, například zaparkovaných vozidel, dodržování bezpečného bočního odstupu, popřípadě předjíždění jinými vozidly, odbočení na křižovatce vlevo i vpravo, odbočení mimo pozemní komunikaci, rozjezd po zaparkování, po zastavení v provozu a po výjezdu z vozovky,“. |
|
17. | V § 19 odst. 2 písm. a) bodě 2 se za slova „přejezd do pruhu s pomaleji jedoucími vozidly“ vkládají slova „průjezd dálničním uzlem a tunelem,“. |
18. | V § 19 odst. 2 písm. a) se na konci bodu 2 čárka nahrazuje slovem „a“ a doplňuje se bod 3, který zní: „3. | provedení nezbytných bezpečnostních opatření při opouštění vozidla,“. |
|
19. | V § 19 odst. 2 se písmeno b) zrušuje. Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena b) a c). |
20. | V § 19 odst. 2 písm. c) se slovo „nepřevyšující“ nahrazuje slovem „převyšující“. |
21. | V § 19 odstavec 4 zní: „(4) Hodnocení zkoušky z praktické jízdy zahrnuje a) | bezpečný, předvídavý, ohleduplný, přizpůsobivý a rozhodný způsob jízdy, | b) | dodržování povinností řidiče v provozu na pozemních komunikacích, přizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, aktuálním povětrnostním vlivům a jiným podmínkám provozu na pozemních komunikacích, | c) | respektování ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, správné a včasné reakce na jejich chování, se zvýšenou opatrností vůči dětem, chodcům, cyklistům, osobám s omezenou schopností pohybu a orientace a jiným zranitelným účastníkům provozu na pozemních komunikacích, | d) | schopnost ovládání vozidla z hlediska správného nastavení a používání bezpečnostních pásů, zpětných zrcátek, opěrek hlavy, sedadel, správné používání světel, schopnost ovládání výstražných směrových světel, stěračů, ventilátoru topení, klimatizace a ostatního vybavení vozidla, | e) | správné používání ovládacích prvků s ohledem na způsob a kvalitu jízdy, ovládání spojky, převodovky, akcelerátoru, řízení, brzdového systému včetně pomocných brzdových systémů, je-li jimi vozidlo vybaveno, používání jiných postupů zpomalování jízdy než brzdění a využívání parkovací brzdy k bezpečnému rozjezdu do svahu, | f) | schopnost ovládání vozidla za různých podmínek a při různých rychlostech, s ohledem na druh, vlastnosti, hmotnost a rozměry vozidla nebo jízdní soupravy; u skupin vozidel B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E se posuzuje schopnost ovládání vozidla s ohledem na hmotnost a druh nákladu, u skupin vozidel D1, D1+E, D, D+E schopnost zajistit pohodlí cestujících při jízdě, bez náhlého zvýšení rychlosti, s plynulým řízením a plynulým řazením rychlostních stupňů, a bez prudkého brzdění, | g) | u skupin vozidel B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E schopnost řídit hospodárně a šetrně k životnímu prostředí s přihlédnutím k otáčkám motoru za minutu, k přeřazování rychlostních stupňů, k brzdění a zrychlování, | h) | včasné zpomalování, brzdění a zastavování podle okolností, předvídavost, u skupin vozidel C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E schopnost používání různých brzdových systémů, | i) | pozorovací schopnosti, panoramatické vidění, správné a včasné používání zpětných zrcátek, vidění na dlouhé, střední a krátké vzdálenosti v souvislosti se schopností včasné a správné reakce, | j) | dodržování přednosti v jízdě na křižovatkách a dálničních uzlech, dávání přednosti v jízdě za jiných okolností, například při změně směru, přejíždění mezi jízdními pruhy, zvláštních jízdních úkonech, | k) | schopnost vyhodnocovat světelnou signalizaci, dopravní značky a ostatní značení, dodržování správného chování na světelné signalizaci, dodržování pokynů osob řídících dopravní provoz, správné chování podle dopravních značek, například zákazových nebo příkazových, přiměřené jednání podle vodorovného značení na vozovce, | l) | schopnost udržování odstupu, dodržování bezpečné vzdálenosti před vozidlem, bezpečný boční odstup po stranách vozidla, dostatečná a bezpečná vzdálenost od ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, | m) | schopnost udržování směru jízdy a správného umístění na pozemní komunikaci při řazení do jízdních pruhů, na kruhových objezdech, v zatáčkách, přiměřeně podle druhu a vlastností vozidla nebo jízdní soupravy a schopnost předvídání změny zařazení, | n) | schopnost dodržovat a nepřekračovat nejvyšší dovolenou rychlost při nepřekročení nejvyšší povolené rychlosti, nejet nepřiměřeně nízkou rychlostí při optimálních podmínkách dovolujících rychlost vyšší, přizpůsobit rychlost povětrnostním podmínkám a podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zvolit takovou rychlost, aby byl schopen bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled, | o) | schopnost dávat znamení podle potřeby správně a včas, zejména o změně směru jízdy, přiměřeně reagovat na všechna znamení dávaná ostatními účastníky provozu na pozemních komunikacích včetně světelných výstražných znamení.“. |
|
22. | V § 19 se doplňuje odstavec 5, který zní: „(5) Záznam o zkoušce z praktické jízdy obsahuje tyto náležitosti: a) | jméno, příjmení a datum narození žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění, | b) | skupiny vozidel, pro které se zkouška z praktické jízdy provádí, | c) | registrační značka výcvikového vozidla nebo výcvikových vozidel spojených do jízdní soupravy, | d) | údaj o datu a době trvání zkoušky z praktické jízdy, | e) | údaje o znalostech, dovednostech a chování prověřovaných v rámci zkoušky z praktické jízdy a jejich zhodnocení, | f) | jméno, příjmení a číslo zkušebního komisaře, | g) | podpis a otisk razítka zkušebního komisaře, | h) | podpis žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění, | i) | podpis učitele autoškoly pouze v případě, že žadatel o řidičské oprávnění nebo držitel řidičského oprávnění odmítne záznam o zkoušce z praktické jízdy podepsat, a | j) | lhůta pro skartaci dokumentu v souladu s právním předpisem upravujícím výkon spisové služby.“. |
|
23. | Za přílohu č. 6 se doplňuje příloha č. 7, která zní: „Příloha č. 7 k vyhlášce č. 167/2002 Sb. Zvláštní jízdní úkony pro první část zkoušky z praktické jízdy motocyklů zařazených do skupiny vozidel AM, A1, A2 a A K § 19 odst. 1 písm. b) bodu 1 1.1 | Sejmutí motocyklu ze středového stojanu a jeho vedení vpřed bez použití motoru se zatočením doleva, následně vzad se zaparkováním do omezeného prostoru a postavení motocyklu na středový stojan. Sejmutí motocyklu ze středového stojanu a jeho vyvedení z omezeného prostoru vpravo. V případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan. |
K § 19 odst. 1 písm. b) bodu 2. 2.1 | provedení jízdy při nízké rychlosti - následování komisaře rychlostí chůze cca 4 km.h-1 v přímém směru (délka dráhy cca 12 m) |
2.2 | Bezpečné otočení o 180° projetím zatáčky tvaru „U“ rychlostí chůze cca 4 km.h-1 |
2.3 | Slalom při rychlosti chůze cca 4 km.h-1 |
2.4 | Jízda po dráze ve tvaru „8“ při rychlosti chůze cca 4 km.h-1 |
2.5 | Opakované rozjetí se s jednou nohou na stupačce a přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu |
2.6 | Dráha pro úkony v pomalé rychlosti |
K § 19 odst. 1 písm. b) bodu 3. 3.1 | Provedení jízdy ve vyšších rychlostech, slalom v rychlosti 40 km.h-1 |
3.2 | Vyhýbání se překážce při počáteční rychlosti nejméně 50 km.h-1 (u skupiny AM při rychlosti 45 km. h-1) |
K § 19 odst. 1 písm. b) bodu 4. 4.1 | Brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km. h-1 (u skupiny AM z rychlosti 45 km. h-1) |
4.2 | Nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km. h-1 (u skupiny AM z rychlosti 45 km. h-1) |
4.3 | Dráha pro úkony při vyšší rychlosti “. |
|