Přístroje a zařízení používané ve stanici technické kontroly (STK) a stanice měření emisí (SME) musí umožňovat provádět měření dle metodik schválených pro provádění technických prohlídek. Konstrukční, manipulační a klimatotechnické provedení přístrojů musí odpovídat standardním podmínkám pro pracoviště STK a SME. Jejich základní charakteristiky jsou následující:
1. Přístroj na kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách s možností huštění (hustič pneumatik)
Zařízení umožňuje měření tlaku vzduchu v pneumatikách, dohušťování a snižování tlaku vzduchu v nich.
Hustič pneumatik musí být připojitelný na rozvod tlakového vzduchu se jmenovitým tlakem pro osobní automobily alespoň 0,6 MPa, pro užitkové automobily alespoň 1,0 MPa.
Pro osobní automobily musí mít rozsah měření tlaku alespoň 400 kPa, pro užitkové automobily nejméně 1 MPa. Vlastnosti měřícího přístroje na měření tlaku vzduchu, uvedeného do provozu po 17. 8. 2000, musí odpovídat vyhlášce č. 345/2002 Sb.
2. Zařízení na kontrolu vůlí nápravy
Zařízení je určeno k instalaci na pracovní jámu a umožňuje vizuální kontrolu vůlí v zavěšení a uložení kol nápravy. Zařízení musí být vybaveno svítilnou k osvětlení kontrolovaného místa a ovládacími prvky pohybu dotykových desek.
Zařízení na kontrolu vůlí náprav musí splňovat tyto požadavky:
a) | musí být vybaveno alespoň dvěma deskami poháněnými motorem, kterými lze pohybovat opačnými směry, podélně i příčně; |
b) | kontrolor musí mít možnost pohyb desek ovládat ze svého místa, kde provádí kontrolu; |
c) | desky u vozidel nad 3,5 tuny musí splňovat tyto technické požadavky: • | podélný a příčný pohyb nejméně 95 mm, | • | rychlost podélného a příčného pohybu 5 až 15 cm/s; |
|
d) | u vozidel nad 3,5 tuny musí zařízení umožnit kontrolu vůlí nápravy i bez zvedání nápravy. |
3. Přístroj na kontrolu geometrie řízené nápravy
Přístroj pracuje na mechanickém nebo mechanicko-optickém principu. Naměřené hodnoty se odečítají na úhloměrné stupnici nebo na displeji optoelektronické vyhodnocovací části přístroje.
Zařízení musí umožnit měření nejméně úhlu sbíhavosti kol, úhlu odklonu kol a úhlu rejdu.
4. Zařízení na kontrolu házivosti kol
Zařízení je určeno k měření radiální a axiální házivosti kol vozidla. Je délkovým měřidlem umožňujícím svými doteky, přímým a úhlovým, snímat odchylky rovinnosti nebo kruhovitosti ráfku kola nebo jeho pneumatiky.
5. Přístroj na kontrolu seřízení světlometů
Přístroj na kontrolu seřízení světlometů (regloskop) je opticko-mechanické zařízení, pracující na principu přímé projekce obrazu světla vyzařovaného světlometem a umožňujícím kontrolu a seřízení světlometů motorových vozidel, jejichž výška nad vozovkou je v rozmezí nejméně 200 - 1300 mm.
V STK se používá pouze provedení regloskopu vázané na pevnou pojezdovou dráhu a stání vozidla.
6. Válcová zkušebna brzd
Válcová zkušebna brzd je zařízení, na kterém se ve stanicích technické kontroly provádějí kontroly brzdových soustav vozidel.
Provedení válcových zkušeben brzd používaných ve stanici technické kontroly musí umožňovat:
1. | měření brzdných sil na obvodech kol jedné nápravy vozidla v závislosti na ovládací síle na pedál brzdy u kapalinových nebo smíšených brzdových soustav, u vzduchových brzdových soustav v závislosti na tlaku vzduchu v brzdové soustavě, |
2. | indikaci měřených veličin takovým způsobem, aby měřené hodnoty mohly být sledovány z místa řidiče zkoušeného automobilu nebo jízdní soupravy, |
3. | provedení grafického zápisu závislosti brzdných sil na ovládací síle působící na pedál brzdy nebo na tlaku vzduchu, a to při brzdění i odbrzďování, |
4. | ruční dálkové ovládání všech hlavních funkcí z místa řidiče, zejména spouštění a vypínání pohonných jednotek, a to i jednotlivě, |
5. | zřetelnou signalizací dosažení bloku kteréhokoliv z kol nápravy. |
Ve STK se používají dva velikostní typy válcových zkušeben brzd, pro osobní a pro užitkové automobily.
7. Decelerometr
Decelerometr je přenosný přístroj, který umožňuje za pomocí jízdní zkoušky vozidla nebo souprav vozidel kontrolovat účinek brzd. Slouží k měření brzdného zpomalení v závislosti na čase, při současném měření ovládací síly na pedál nebo tlaku vzduchu u vzduchových brzdových soustav.
Zařízení musí umožnit grafický záznam měřených veličin a vyhodnocení plného brzdného zpomalení.
8. Přístroj (detektor) na zjišťování přítomnosti uhlovodíkového plynu
Přenosný přístroj je určen k detekci místa úniku uhlovodíkového plynu z plynové soustavy vozidla. Jeho čidlo musí být schopno indikovat přítomnost plynu již při koncentraci nižší než 10% dolní meze výbušnosti uhlovodíkového plynu.
9. Zvedák do pracovní jámy
Konstrukce zvedáku musí umožňovat jeho zabudování do pracovní jámy a možnost pojezdu v podélném a příčném směru k ose pracovní jámy. Výhodný je strojní pohon zvedáku.
Nosnost zvedáku musí být min. 1 250 kg pro osobní automobily a 8 000 kg pro užitkové automobily.
10. Zařízení na kontrolu zapojení zásuvky tažného zařízení
Zařízení je pracovní pomůckou, umožňující kontrolu zapojení a funkce elektrické zásuvky motorového vozidla k napájení a ovládání světelných zařízení přípojného vozidla.
Zařízení musí být vybaveno autokontrolou vlastních signalizačních prvků (kontrolních svítilen).
11. Kontrolní tlakoměr
Deformační tlakoměr (souprava tlakoměrů) slouží ke kontrole vzduchové soustavy vozidel s přetlakovými vzduchovými soustavami. Musí mít měřící rozsah nejméně 1,0 MPa a třídu přesnosti alespoň 1,0.
12. Zařízení na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel
Zařízení na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel sloužící ke stanovení mezního opotřebení funkčních součástí spojovacích zařízení vozidel, přenášejících suvné síly mezi tažným vozidlem a přípojným vozidlem.
1. | Pro osobní automobily je tvořeno: a) | posuvným měřítkem a | b) | zkušební koulí průměr 49 mm. |
|
2. | Pro užitkové automobily a traktory je tvořeno: a) | mezní měrkou na kontrolu opotřebení uzávěru sedla a královského čepu, | b) | posuvným měřítkem a | c) | zkušební koulí průměr 49 mm. |
|
13. Zařízení na měření prostupu světla
Zařízení pro měření prostupu světla slouží ke zjišťování míry propustnosti světla zasklením vozidel. Konstrukce přístroje musí umožnit měření na vozidle bez demontáže skel.
Zařízení musí odpovídat požadavkům předpisu EHK č. 43, musí být vybaveno autokontrolou kalibrovaných hodnot. Elektrické napájení přístroje může být akumulátorové nezávislé na vnějším zdroji nebo vnějším zdrojem nebo kombinované.
14. Časoměrné zařízení
Časoměrné zařízení slouží k měření času při kontrole parametrů brzdového ústrojí vozidel. Časoměrným zařízením může být mechanické nebo elektronické zařízení, jehož ovládání je manuální a odečet naměřených hodnot vizuální (stopky).
Časový rozsah měření je minimálně 30 minut, odečet času minimálně 0,1 sekundy, přesnost (±) 0,1 sekundy.
15. Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatik
Přístroj slouží k měření hloubky dezénu pneumatik. Zobrazení měřených hodnot je na digitálním displeji nebo analogové stupnici s aretací změřené hodnoty. Minimální rozsah měření je od 0 do 25 mm s rozlišením 0,02 mm.
16. Váhy
Zařízení pro určení hodnoty zatížení na kolo/nápravu pro stanovení zatížení nápravy (volitelně pro měření dvou zatížení na kolo, jako jsou plošiny pro vážení hmotnosti na kole a plošiny pro vážení hmotnosti na nápravě).
17. HU adaptér
Zařízení k připojení elektronického rozhraní vozidla, jako je skenovací přístroj pro OBD.
Požadavky na komunikační rozhraní s vozidlovými sběrnicemi
1. | Přístroj musí být schopen navázat OBD komunikaci nejméně podle následujících standardů: • | ISO 9141-2 | • | SAE J1850 (PWM i VPW) | • | ISO 14230 | • | ISO 15765 | • | SAEJ1939 | • | ISO/PAS 27145 (nejméně DoCAN) | • | ISO 11992 |
|
2. | Přístroj musí umět získat z palubní sběrnice nejméně následující údaje a veličiny, pokud jsou přítomny, respektují se přitom datové struktury podle ISO 15031-5, SAE J1979 resp. ISO/PAS 27145. Údaj/veličina/zdroj | ISO 15031-5 (SAE J1979) | SAE J1939 | ISO 27145 DoCAN (WWH-OBD) | Povinně snímané veličiny | Otáčky motoru | Mód 01h, PID 0Ch | EEC1, PGN=(F004)h, SPN190 | Služba 22h, OBDDID F40Ch | Teplota chl. kapaliny | Mód 01h, PID 05h | ETI, PGN=(FEEE)h, SPN110 | Služba 22h, OBDDID F405h, F467h | Teplota oleje | Mód 01h, PID 5Ch | ETI, PGN=(FEEE)h, SPN175 | Služba 22h, OBDDID F45Ch | Stav počítadla ujeté vzdálenosti | Mód 01h, PID A6h | HRVD, PGN=(FEC1)h, SPN=917 | Služba 22h, OBDDID F4A6h | VIN | Mód 09h, PID 02h | VI, PGN=(FEEC)h, SPN=237 | Služba 22h, OBDINFOTYPDID F802h | stav MIL | Mód 01h, PID 01h | DM12, SPN1213, SPN3038 | Služba 22h, OBDDID F401h | počet DTC | Mód 01h, PID | DM12 | Služba 22h, | | 01h | | OBDDID F401h | kódy DTC | Mód 03h | DM12 | Služba 19h, Subfunction 42h | Readiness kódy | Mód 01h, PID 01h | DM5, SPN1221, SPN1222, SPN1223 | Služba 22h, OBDDID F401h | verze SW (CALID, CID) | Mód 09h, PID 04h | DM19, SPN1635 | Služba 22h, OBDINFOTYPDID F804h | kontrolní součet SW (CVN) | Mód 09h, PID 06h | DM19, SPN1634 | Služba 22h, OBDINFOTYPDID F806h | dráha ujetá při aktivní DTC | Mód 01h, PID 21h | DM21, SPN3069 | Služba 22h, OBDDID F421h | Poloha pedálu akcelerace | Mód 01h, PID 11h | EEC2, PGN=(F003)h, SPN=91 | Služba 22h, OBDDID F411h | Verze OBD | Mód 01h, PID 1Ch | DM5, SPN1220 | Služba 22h, OBDDID F41Ch | Doba od startu motoru | Mód 01h, PID 1Fh | DM26, SPN3301 | Služba 22h, OBDDID F41Fh | Ujeté km se svítící MIL | Mód 01h, PID 21h | DM21, SPN3069 | Služba 22h, OBDDID F421h | Počet startů od RESETu | Mód 01h, PID 30h | DM26, SPN3302 | Služba 22h, OBDDID F430h | Ujeté km od RESETu | Mód 01h, PID 31h | DM21, SPN3294 | Služba 22h, OBDDID F431h | Doba běhu motoru při aktivní MIL | Mód 01h, PID 4Dh | DM21, SPN3295 | Služba 22h, OBDDID F44Dh | Doba běhu motoru od RESETu | Mód 01h, PID 4Eh | DM21, SPN3296 | Služba 22h, OBDDID F44Eh | Kumulativní doba běhu motoru při aktivní MIL | Mód 01h, PID 93h | DM39, SPN4145 | Služba 22h, OBDDID F493h | Emisní třída | Mód 01h, PID 5Fh | n/a | Služba 22h, OBDDID F45Fh | Stav OBD/ECU | Mód 01h, PID 91h | n/a | Služba 22h, OBDDID F491h | SCR Status | Mód 01h, PID 85h | n/a | Služba 22h, OBDDID F485h | NOx Status | Mód 01h, PID 88h | n/a | Služba 22h, OBDDID F488h | UREA Status | Mód 01h, PID 94h | n/a | Služba 22h, OBDDID F494h | Doba mezi DPF regeneracemi | Mód 01h, PID 8Bh | AFT1PS1, PGN=(FC8C)h, SPN6776, SPN6775 | Služba 22h, OBDDID F48Bh | Stupeň zanesení DPF sazemi a popelem | Mód 01h, PID 8Fh | AT1S, PGN=(FD7B)h, SPN3719, SPN3720 | Služba 22h, OBDDID F48Fh | Souhrnný status MIL | Mód 01h, PID 90h | DM36, SPN4136, SPN4137 | Služba 22h, OBDDID F490h | Aktivní závady třídy A | n/a | DM42 | Služba 19h, Sub-function 42h, FGID 33h, DTCSM 08h, DTCSVM 02h | Aktivní závady třídy B1 | n/a | DM45 | Služba 19h, Sub-function 42h, FGID 33h, DTCSM 08h, DTCSVM 04h | Aktivní závady třídy B2 | n/a | DM48 | Služba 19h, Sub-function 42h, FGID 33h, DTCSM 08h, DTCSVM 08h | Podružné, nepovinně snímané veličiny, pouze pro statistické zpracování, nemají vliv na vyhodnocení emisního testu | signály λ sond (skokové) signály λ sond (širokop.) signály λ sond (proudové) | Mód 01h, PID 14h- 1Bh Mód 01h, PID 24h - 2Bh Mód 01h, PID 34h - 3Bh | n/a | Služba 22h, OBDDID F414h- F41Bh OBDDID F424h- F42Bh OBDDID F434h- F43Bh | Používané palivo | Mód 01h, PID 51h | n/a | Služba 22h, OBDDID F451h | Množství lihu v palivu | Mód 01h, PID 52h | n/a | Služba 22h, OBDDID F452h | Konfigurace motoru: volnoběžné otáčky otáčky omezovače | n/a | PGN=(FEE3)h,SPN=188 PGN=(FEE3)h,SPN=532 | n/a |
|
3. | Přístroj musí umožňovat připojení k palubní sběrnici vozidla nejméně pomocí následujících konektorů: |
4. | Při komunikaci podle SAE J1939 může přístroj umožňovat automatizované provádění emisního testu pomocí TSC zpráv. |
18. Hlukoměr
Přístroj pro měření úrovně hluku u stojícího vozidla. Pro měření akustického tlaku musí být zvukoměr třídy II (s příslušným kalibrátorem).
19. Přístroj pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů (analyzátor)
Přístroj pro měření emisí výfukových plynů vozidel se zážehovými motory je měřidlo, které slouží k určení objemových podílů stanovených složek výfukového plynu motorového vozidla se zážehovým motorem při určité úrovni vlhkosti analyzovaného vzorku. Měřené složky plynu jsou oxid uhelnatý (CO), oxid uhličitý (CO2), kyslík (O2) a uhlovodíky (HC), případně oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech, otáčky a teplota motoru vozidel se zážehovými motory. Obsah uhlovodíků musí být vyjádřen koncentrací n-hexanu (C6H14) měřeného pomocí metod absorpce v blízké infračervené oblasti. Objemové podíly složek plynu jsou vyjádřeny v procentech objemu (%) pro CO, CO2 a O2 a v milióntinách objemu (ppm) pro HC.
Přístroj může měřit úhel sepnutí kontaktů přerušovače, úhel předstihu zážehu a případně i další veličiny. Současně vypočítává součinitel přebytku vzduchu lambda (λ) a korigovaný obsah oxidu uhelnatého (COCOR) pomocí referenčních vzorců.
Přístroj nemusí měřit koncentrace oxidů dusíku (NOX), musí však být pro dovybavení senzorem NOX připraven.
Přístroj sestává nejméně z těchto podsestav:
• | podsestavy analyzátoru výfukových plynů, měřícího obsah složek výfukového plynu a umožňujícího výpočet součinitele lambda (dále jen také „analyzátor“), |
• | podsestavy měření teploty motoru, |
• | podsestavy měření otáček motoru, |
• | podsestavy komunikace s palubními sběrnicemi vozidla a OBD, |
• | podsestavy tisku on-line protokolu, |
• | podsestavy komunikace po síti TCP/IP. |
Jednotlivé podsestavy, s výjimkou vlastního analyzátoru výfukových plynů, mohou být sloučené. Přístroj může obsahovat i další podsestavy (např. kouřoměru, motortesteru apod.), musí však být připraven pro dovybavení sestavou kouřoměru.
Prokázání shody1)
Výrobce nebo žadatel o typové schválení přístroje pro SME musí ke zkoušenému výrobku doložit:
• | prohlášení o shodě; pro uvedení na trh ČR v českém jazyce, |
• | kopii certifikátu ES o přezkoušení typu, nebo certifikátu ES přezkoumání návrhu a kopii příloh k němu, pokud byly vydány. |
Z uvedených dokumentů musí být zřejmé, že typ analyzátoru:
1. | Byl podroben posouzení shody některým z postupů (modulů) stanovených předpisy. V případě analyzátorů to mohou být tyto postupy: a) | přezkoušení typu (postup B) ve spojení s prohlášením o shodě s typem založeném na ověřování výrobků (postup F), | b) | přezkoušení typu (postup B) ve spojení s prohlášením o shodě s typem založeném na zabezpečování jakosti výroby (postup D) nebo | c) | prohlášení o shodě založené na komplexním zabezpečování jakosti a přezkoumání návrhu (postup H1). |
|
2. | Splňuje technické požadavky základní a specifické podle příslušných příloh zvláštního právního předpisu1). |
__________
1) Nařízení vlády č. 120/2016 Sb., o posuzování shody měřidel při jejich dodávání na trh, ve znění nařízení vlády č. 99/2017 Sb.
Každé jednotlivé měřidlo musí být označeno v souladu s vydaným certifikátem ES značkou CE, doplňkovým metrologickým značením a v případě použití postupů D a H1 i identifikačním číslem notifikované osoby.
Z podsestavy analyzátoru se pro účely emisního testu povinně zpracovávají následující veličiny:
• | CO [%] |
• | CO2 [%] |
• | HC [ppm] |
• | O2 [%] |
Z podsestavy analyzátoru mohou být dostupné následující veličiny, pro účely statistického zpracování:
• | NO [ppm] |
• | NO2 [ppm] |
• | NOx [ppm] |
• | K [m-1] |
Vypočítávané veličiny
Vedle přímo měřených veličin se zpracovávají tyto vypočítávané veličiny:
a) Součinitel lambda (λ)
Výpočtový vzorec pro součinitel λ musí být doplněn o konkrétní hodnoty součinitelů HCV a OCV nejméně pro následující druhy používaných paliv, kterými jsou (viz homologační předpis EHK 83 resp. nařízení 692/2008/ES):
Palivo | HCV | OCV |
BA (E5) | 1.89 | 0.016 |
LPG | 2.53 | 0.000 |
CNG a LNG | 4.00 | 0.000 |
E85 | 2.74 | 0.390 |
E75 | 2.61 | 0.329 |
Druh paliva musí být na přístroji (analyzátoru) uživatelsky nastavitelný. Hodnoty konstant Hcv a Ocv se mohou měnit v závislosti na aktuálním znění předpisů.
b) CO korigované (COCOR)
Hodnota součinitele X ve vzorci musí být nastavena podle druhu používaného paliva (viz. EHK 83):
Motor | Palivo | X |
4-dobý | LPG | 13.5 |
CNG a LNG | 11.5 |
ostatní | 15.0 |
2-dobý | všechna | 10.0 |
Třída přesnosti
Vyžaduje se analyzátor třídy přesnosti „0“ nebo „00“.
Přístroje pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů musí být schváleného typu.
20. Přístroj pro měření kouřivosti vznětových motorů (kouřoměr)
Přístroj pro měření kouřivosti vozidel se vznětovými motory ve smyslu vyhlášky je přístroj, kterým se měří světelná absorpce výfukových plynů (N), doba akcelerace motoru (tA), otáčky a teplota motoru vozidel se vznětovými motory. Měřit přístroj může úhel předvstřiku a případně i další veličiny. Současně umožňuje vypočítávat korigovaný součinitel absorpce (K) pomocí referenčních vzorců.
Přístroj sestává nejméně z těchto podsestav:
• podsestavy kouřoměrné komory, měřící světelnou absorpci výfukových plynů a umožňujícího výpočet korigovaného součinitele absorpce (dále jen „komora kouřoměru“),
• podsestavy měření teploty motoru,
• podsestavy měření otáček motoru,
• podsestavy komunikace s palubními sběrnicemi vozidla a OBD,
• podsestavy tisku on-line protokolu,
• podsestavy komunikace po síti TCP/IP.
Jednotlivé podsestavy, s výjimkou vlastní komory kouřoměru, mohou být sloučené. Přístroj může obsahovat i další podsestavy (např. analyzátoru výfukových plynů, motortesteru apod.), musí však být připraven pro do vybavení sestavou analyzátoru výfukových plynů.
Požadavky na kouřoměry
Technické požadavky na toto měřidlo nebo podsestavu tohoto měřidla pro účely schvalování typu přístroje pro měření opacity výfukových plynů vozidel se vznětovými motory ve SME nebo ve STK je možno převzít z normy ISO 11614, pokud výrobce respektoval její požadavky a může tuto skutečnost doložit.
Nemůže-li výrobce doložit plnění požadavků ISO 11614, musí splnit požadavky uvedené dále.
Prokázání plnění požadavků ISO 1161
Výrobce nebo žadatel o typové schválení přístroje pro SME nebo STK musí ke zkoušenému výrobku doložit:
• prohlášení o tom, že výrobek plní požadavku normu ISO 11614,
• protokol o ověření požadavků normy ISO 11614.
Technická zkušebna zhodnotí věrohodnost dodané dokumentace a navrhne předložené podklady akceptovat nebo odmítnout. V případě odmítnutí podkladů se přístroj podrobí fyzickému zkoušení a aplikují technické požadavky.
Požadavky, pokud není prokázána shoda s ISO 11614
1. | Přístroj musí pracovat na principu měření absorpce světla procházejícího vzorkem výfukového plynu v měřicí komoře. Musí umožňovat průběžné měření součinitele absorpce tohoto vzorku. |
2. | Měřící komora musí mít neodrazivý vnitřní povrch. Dopad rozptýleného světla vnitřními odrazy nebo rozptýlenými efekty na fotoelektrický článek musí být vhodnou úpravou omezen na minimum. |
3. | Měřící komora opacimetru musí být vyhřívaná tak, aby nedocházelo ke kondenzaci vodní páry a tím k ovlivnění naměřených hodnot (vyhřívání měřící komory nad 70°C). |
4. | Zdrojem světla musí být žárovka s barevnou teplotou v rozsahu 2510 až 3250 K, zelená dioda LED se spektrálním vrcholem mezi 550 a 570 nm, nebo jiný ekvivalentní zdroj světla. |
5. | Přijímač světla musí obsahovat fotoelektrický článek nebo fotodiodu s křivkou spektrální citlivosti podobnou křivce vidění lidského oka (maximální citlivost v rozsahu 550/570 nm; méně než 4% max. citlivosti pod 430 nm a nad 680 nm). |
6. | Konstrukce elektrického obvodu včetně indikačního přístroje musí být taková, aby výstupní hodnota byla lineární funkcí intenzity dopadajícího světla v celém provozním (tepelném) rozsahu fotoelektrického článku. |
7. | Efektivní optická délka měřící komory musí být stanovena výrobcem a musí být uváděna jako jeden ze základních technických údajů přístroje. |
8. | Přístroj musí indikovat opacitu v absolutních jednotkách opacity (m-1), případně v procentech (%) nebo jednotkách HSU. |
9. | Prochází-li světelný tok měřící komorou přístroje naplněnou čistým vzduchem, musí být přístroj nastavitelný tak, aby indikoval nulovou hodnotu součinitele absorpce. |
10. | Při vypnutém zdroji světla musí přístroj udávat hodnotu součinitele absorpce vyšší než 9,99 m-1. |
11. | Měřící komora musí být plněna výfukovým plynem pomocí odběrové sondy. Sonda musí být konstruována tak, aby ji bylo možno zasunout do konce výfuku vozidla nejméně do hloubky 50 mm. Musí být vybavena zařízením, přidržujícím ji v zasunuté poloze, a to bez ohledu na hloubku zasunutí. |
12. | Materiál sondy musí být odolný vůči korozi a teplotě výfukového plynu a nesmí ovlivňovat optické vlastnosti výfukového plynu. |
13. | Tlak měřeného plynu v měřící komoře se nesmí lišit o více než 750 Pa od atmosférického tlaku. |
14. | Rozlišitelnost indikace součinitele absorpce musí být v rozsahu do 2,5 m-1 alespoň 0,01 m-1. |
15. | Přístroj musí být vybaven nastavovacím zařízením umožňujícím nulování a vnitřní nastavení. Nulování a vnitřní nastavení musí být alespoň poloautomatické. Nastavení musí být přístrojem automaticky vyžadováno po každém zapnutí přístroje. |
16. | Přístroj musí být konstruován tak, aby umožnil průběžnou provozní kontrolu funkce pomocí optického filtru, vkládaného do měřící komory. Jeho opacita musí odpovídat absorpčnímu koeficientu 1,6 - 1,8 m-1. Hodnota musí být určena s přesností nejméně ± 0,025 m-1 a filtr musí být označen, aby byl identifikovatelný ve vztahu k jeho jmenovité hodnotě. Provozní kontrola spočívá ve zjištění, zda hodnota čtená na přístroji se neliší o více než 0,1 m-1 od hodnoty uvedené na optickém filtru. |
17. | Pro hodnocení požadovaných vlastností přístroje při zkoušce metodou volné akcelerace se používá metody porovnání s vlastnostmi referenčního opacimetru. Měření se provádějí alespoň na 5 různých typech vozidel, postupně referenčním a zkoušeným přístrojem, samostatně s každým typem odběrového zařízení (sondy). U každého vozidla se provede alespoň jeden cyklus měření postupem dle návodu k obsluze. U vozidel s dostatečným průměrem výfuku se provádí měření oběma přístroji současně. |
18. | Vyhodnocení výsledků zkoušení dle bodu 17 se provede tak, že ze souboru naměřených výsledků se odstraní cca 10% nejhorších výsledků. Metodou lineární regrese se určí koeficient X a korelační koeficient K kde: xi = údaj referenčního opacimetru yi = údaj zkoušeného opacimetru přitom yi = X * xi, Vyhovující opacimetr musí splňovat následující podmínky: 0,95 ≤X≤ 1,05 0,995 ≤ K |
Měřené veličiny
Z podsestavy kouřoměru se pro účely emisního testu povinně zpracovávají následující veličiny:
• | K [m-1], |
• | tB [s], |
• | teplota výfukového plynu na vstupu do kouřoměru nebo tlak výfukového plynu na vstupu do kouřoměru nebo složení výfukového plynu (CO [%], HC [ppm], CO2 [%]). |
Z podsestavy kouřoměru mohou být dostupné následující veličiny, pro úěely statistického zpracování:
• | NO [ppm], |
• | NO2 [ppm], |
• | NOX [ppm], |
• | CO [%], |
• | HC [ppm], |
• | CO2 [%]. |
Přesnost měření, rozlišitelnost údajů
Podsestava kouřoměru musí splňovat následující požadavky na přesnost měření a rozlišitelnost výstupních hodnot:
Veličina | Přesnost údaje | Rozlišitelnost |
K (0,25 - 1,8) m-1 | 0,1 m-1 | 0,01 m-1 |
tb | 0,1 s | 0,1 s |
Teplota výfuk. plynu | Dostatečné k detekci přítomnosti plynu |
Tlak výfuk. plynu | Dostatečné k detekci přítomnosti plynu |
Co, HC, CO2 | Dle požadavků na analyzátory |
21. Ostatní požadavky na sestavu přístroje jako celek
1. | Podsestava přístroje s obslužným/řídícím SW musí být připojitelná k síti TCP/IP. Toto připojení musí být konfigurovatelné. |
2. | Software přístroje musí být identifikovatelný již při uživatelské manipulaci s přístrojem. |
3. | Vedle režimu úředního měření může být přístroj vybaven i jinými režimy měření (nastavovací, diagnostická), záznamy a výstupy z těchto režimů však musí být výslovně označeny, že nejsou určeny pro oficiální měření vozidla ve SME. On-line protokol z těchto záznamů nesmí být možné zpracovat. |
4. | Přístroj, resp. jeho celková sestava, musí být vybaven lokálním datovým úložištěm, zaznamenávajícím výsledky měření a komunikace s vozidlem. Každý záznam musí obsahovat nejméně následující údaje: Záznam měření kouřivosti (vznětové motory): teplota motoru, průměrné otáčky volnoběhu, průměrné otáčky omezovače, průměrné K, rozptyl K, průměrná poloha pedálu akcelerace při volnoběhu průměrná poloha pedálu akcelerace v okamžiku dosažení otáček omezovače, rozptyl doby akcelerace, limity otáček, limit K, limit rozptylu K, dále pro všechny dílčí akcelerace kouřivost K, doba akcelerace, otáčky volnoběhu, otáčky omezovače, Záznam měření složení výfukových plynů (zážehové motory): teplota motoru, otáčky volnoběhu, otáčky zvýšeného volnoběhu, CO, COcor, CO2, HC, O2, λ, NOX volnoběhu i zvýšeného volnoběhu, průměrná poloha pedálu akcelerace při volnoběhu i zvýšeném volnoběhu Záznam komunikace s OBD (vozidla s OBD): otáčky motoru, teplota motoru, stav Readiness, stav MIL, počet DTC, kódy DTC, CALID, CVN, VIN, verze OBD, doba od startu motoru, ujeté km se svítící MIL, doba běhu motoru se svítící MIL, kumulativní doba běhu motoru se svítící MIL, počet startů motoru od RESETu, doba běhu motoru od RESETu, ujeté km od RESETu, SCR status, NOx status, UREA status, doba mezi regeneracemi DPF, stupeň zanesení DPF (saze/popel), pokud je vyhodnocován pak signál lambda sond (druh sond, amplituda, frekvence, plnění) Všechny záznamy navíc: VIN vozidla, stav počítadla ujeté vzdálenosti vozidla datum a čas měření, jméno, příjmení a číslo osvědčení mechanika SME, který měření prováděl, datum do kterého je platná kalibrace přístroje, příznak bezchybné činnosti přístroje, příznak nedokončeného měření a kontrolní součet (CRC), kterým se osvědčuje pravost uložených dat. |
5. | Datové úložiště musí mít dostatečnou kapacitu pro záznam nejméně 12-ti měsíců činnosti přístroje. Tato podmínka se považuje za splněnou, pokud od každého druhu záznamu dle předchozího bodu lze uložit nejméně 65535 datových vět. |
6. | Číselné hodnoty se ukládají s přesností, s jakou jsou měřeny a zobrazovány na displeji. |
7. | Zjistí-li kontrolní zařízení závažnou chybu nebo chybnou činnost přístroje, musí být na záznamu z měření výslovně uvedeno, že je měření neplatné z důvodu chybné činnosti přístroje. Chybné hodnoty nesmí být zobrazeny, případně se místo naměřených hodnot všude uvede „n/a“. |
8. | Při zobrazení záznamu z měření na displeji přístroje nebo při jeho tisku se znovu provede kontrolní součet (CRC) uložených dat a porovná s dříve uloženou hodnotou. Bude-li zjištěn rozdíl, označí se záznam viditelně jako neplatný, s porušenou integritou. |
9. | Přenos dat na externí tiskárnu (je-li použita) musí být zabezpečen tak, aby nemohlo dojít k ovlivnění výsledků měření. |
Překročení stanovené doby mezi dvěma kalibracemi musí přístroj signalizovat. V případě, že je provedeno měření, musí být informace o překročené kalibraci výslovně uvedena na záznamu z měření.
Přístroje pro měření kouřivosti vznětových motorů musí být schváleného typu.
22. Společné přístroje pro měření emisí motorů
1. | Přístroj pro kontrolu funkce řídicích jednotek emisních systémů a komunikaci s nimi Přístroj musí umožňovat komunikaci s řídicí jednotkou systému řízení motoru v rozsahu stanoveném výrobcem vozidla nebo emisního systému. Přístroj musí být připojitelný k řídicímu systému motoru takovým způsobem, aby při jeho použití nedošlo k samovolnému vymazání paměti závad nebo k záznamu závad z důvodu připojení přístroje. Přístroj musí podporovat přenos kontrolovaných hodnot za účelem vydání protokolu o měření emisí v reálném čase. |
2. | Přístroj (detektor) na zjišťování přítomnosti uhlovodíkového plynu Přenosný přístroj je určen k detekci místa úniku uhlovodíkového plynu z plynové soustavy vozidla. Jeho čidlo musí být schopno indikovat přítomnost plynu již při koncentraci nižší než 10 % dolní meze výbušnosti uhlovodíkového plynu. Lhůta kalibrace: podle předpisu výrobce přístroje. |
23. Přístroj na měření otáček motoru
1. | Přístroj musí být schopen měřit otáčky motoru nejméně dvěma různými způsoby, přitom jeden ze způsobů musí být založen na principu snímání informace z diagnostického rozhraní OBD nebo sběrnice J1939. Dosažitelná přesnost a rozlišitelnost je u tohoto rozhraní navázána na data poskytovaná OBD nebo JI939 nebo ISO/PAS 27145. |
2. | Přístroj musí být vybaven signálovým vstupem pro jeho kalibraci, tento vstup může být jak samostatný tak sloučený s jiným signálovým vstupem. |
3. | Otáčky motoru musí přístroj měřit v rozsahu nejméně 600 až 6000 min-1 s přesností: • | v rozsahu 600 až 1000 min-1, max. ± 25 min-1, | • | v rozsahu nad 1000 min-1, max. ± 150 min-1. |
|
4. | Rozlišitelnost indikačního zařízení musí být: • | v rozsahu do 1000 min-1, lepší nebo rovna 10 min-1, | • | v rozsahu nad 1000 min-1, lepší nebo rovna 20 min-1. |
|
24. Přístroj na měření teploty motoru
1. | Přístroj musí umožňovat měření teploty oleje motoru nejméně otvorem pro měrku množství oleje v motoru. V případě tohoto způsobu měření příslušná sonda musí být flexibilní, její průměr musí vyhovovat pro běžné motory; sonda musí mít možnost nastavení délky zasunutí do motoru. Sonda musí být dostatečně robustní, aby při běžné manipulaci nemohlo dojít k zachycení sondy vnitřními rotujícími součástmi v klikové skříni. |
2. | Přístroj může umožňovat měření povrchové teploty motoru pomocí bezkontaktního infračerveného snímání emisivity kovového povrchu. Není vyžadováno snímání emisivity lesklých povrchů. V případě, že je snímač opatřen optikou, musí být fokus v rozsahu 1:1-1:20. |
3. | Přístroj musí umožňovat přenos teploty motoru z diagnostického rozhraní OBD nebo sběrnice J1939. Dosažitelná přesnost a rozlišitelnost je u tohoto rozhraní navázána na data poskytovaná OBD nebo J1939 nebo ISO/PAS 27145. |
4. | Teplotu musí přístroj měřit v rozsahu nejméně 50 až 100°C, s odchylkou max. 2,5°C. Rozlišitelnost musí být lepší nebo rovna 2°C. |