1. Minimální hodnotící standardy řízení kvality a bezpečí
1.1. Standard: zavedení programu zvyšování kvality a bezpečí
Cílem standardu je uplatnění zásad a činností vedoucích ke zvyšování kvality a bezpečí jako nedílné součásti systému řízení lůžkové zdravotní péče.
1․1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je zaveden program zvyšování kvality a bezpečí pro celé zdravotnické zařízení a tento program je pravidelně aktualizován,
b) jsou určeny osoby odpovědné za plnění programu zvyšování kvality a bezpečí,
c) zásady a činnosti vedoucí ke zvyšování kvality a bezpečí jsou zahrnuty v provozních postupech zavedených do praxe, které jsou nejméně jednou ročně aktualizovány, a
d) osoby podílející se na poskytování lůžkové zdravotní péče jsou aktivně zapojeny do programu zvyšování kvality a bezpečí.
1.2. Standard: sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí
Cílem standardu je evidence a vyhodnocování nežádoucích událostí, které se vyskytnou při poskytování lůžkové zdravotní péče.
Nežádoucí událostí je událost nebo okolnost, která mohla vyústit nebo vyústila v tělesné poškození pacienta, kterému bylo možné se vyhnout. Za nežádoucí událost je také považováno neočekávané zhoršení klinického stavu pacienta, pokud má za následek trvalé tělesné poškození nebo úmrtí pacienta, nejde-li o obvyklou komplikaci zdravotního stavu.
1.2.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je zavedena evidence nežádoucích událostí, a to minimálně neočekávaného zhoršení klinického stavu pacienta, majícího za následek trvalé tělesné poškození nebo úmrtí pacienta, výskytu nemocničních nákaz, pádů, proleženin, událostí spojených s podáváním nebo přípravou léčiv a událostí spojených s léčebným či diagnostickým výkonem,
b) je prováděno vyhodnocování jednotlivých nežádoucích událostí včetně zjišťování jejich příčin,
c) jsou vyhodnocovány časové trendy počtů nežádoucích událostí a
d) jsou přijímána preventivní opatření k předcházení nežádoucím událostem.
1.3. Standard: sledování spokojenosti pacientů
Cílem standardu je sledování a vyhodnocování spokojenosti pacientů s lůžkovou zdravotní péčí a podmínkami jejího poskytování.
1.3.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže je
a) sledována spokojenost pacientů minimálně s podmínkami pobytu ve zdravotnickém zařízení včetně stravování, přístupem zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků k pacientům a poskytováním informací pacientům o jejich zdravotním stavu a diagnostických, léčebných a ošetřovatelských výkonech a
b) prováděno vyhodnocování spokojenosti pacientů a jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
1.4. Standard: sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkajících se lůžkové zdravotní péče
Cílem standardu je sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkajících se lůžkové zdravotní péče a využívání získaných poznatků pro zvýšení kvality a bezpečí.
1.4.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je vedena evidence všech stížností a podnětů pacientů a dalších osob podaných v souvislosti s lůžkovou zdravotní péčí včetně způsobu jejich vyřízení,
b) je prováděno vyhodnocování stížností a podnětů včetně zjišťování jejich příčin a
c) jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných nedostatků a potřebná preventivní opatření.
1.5. Standard: využívání doporučených diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů
Cílem standardu je zajistit využívání diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupů doporučených odbornými a profesními organizacemi zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.
1.5.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) poskytovatel lůžkové zdravotní péče využívá diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy doporučené odbornými a profesními organizacemi zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví a
b) jsou zpracovány interní diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy při péči o pacienty se smyslovým nebo tělesným postižením.
2. Minimální hodnotící standardy péče o pacienty
2.1. Standard: dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých
Cílem standardu je dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých při poskytování lůžkové zdravotní péče.
2.1.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je prováděno sledování a vyhodnocování dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých a jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
2.2. Standard: stanovení interních pravidel vedení zdravotnické dokumentace
Cílem standardu je vedení zdravotnické dokumentace, nakládání s touto dokumentací a nahlížení do ní v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče a organizační strukturu zdravotnického zařízení.
2.2.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou stanoveny a dodržovány
a) zásady vedení zdravotnické dokumentace v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče a organizační strukturu zdravotnického zařízení,
b) zásady pro zajištění nahlížení do zdravotnické dokumentace v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče a
c) postupy při ukládání zdravotnické dokumentace a její ochraně před zneužitím, ztrátou a poškozením.
2.3. Standard: zajištění konzultačních služeb
Cílem standardu je zajištění konzultačních služeb pro zdravotnické pracovníky při poskytování lůžkové zdravotní péče.
2.3.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou zajištěny konzultační služby pro další obory potřebné pro diagnostickou a léčebnou péči v individuálních případech, kdy to vyžaduje zdravotní stav pacienta.
2.4. Standard: bezpečné zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky
Cílem standardu je definovat činnosti, které mají bezprostřední vliv na bezpečné zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky.
2.4.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou stanoveny, dodržovány a vyhodnocovány
a) interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování, úpravě a podávání léčivých přípravků a odstraňování (likvidaci) nepoužitelných léčivých přípravků včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly,
b) interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování a používání zdravotnických prostředků a odstraňování (likvidaci) nepoužitelných zdravotnických prostředků včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly,
c) interní postupy při používání neregistrovaných léčivých přípravků,
d) interní postupy hlášení nežádoucích účinků léčivých přípravků a nežádoucích příhod a vedlejších účinků zdravotnických prostředků a
e) oprávnění a povinnosti zaměstnanců při vykonávání činností uvedených v písmenech a) až d).
2.5. Standard: kvalita stravování pacientů a nutrice
Cílem standardu je definovat činnosti, které mají bezprostřední vliv na kvalitu stravování a léčebnou výživu pacientů.
2.5.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže je
a) stanoven postup organizace nutriční péče a
b) zpracován systém diet.
2.6. Standard: zajištění léčebně rehabilitační péče
Cílem standardu je zajištění léčebně rehabilitační péče v návaznosti na poskytovanou lůžkovou zdravotní péči.
2.6.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je zpracován plán léčebně rehabilitační péče a jejího vyhodnocování v návaznosti na poskytovanou lůžkovou zdravotní péči a
b) pacienti a zdravotničtí pracovníci jsou s plánem léčebně rehabilitační péče a jejího vyhodnocování seznámeni v potřebném rozsahu.
2.7. Standard: podpora zdraví a prevence nemocí
Cílem standardu je definovat činnosti zaměřené na podporu zdraví a prevenci nemocí ve vztahu k pacientům a zaměstnancům.
2.7.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je zpracován plán činností zaměřených na základní oblasti podpory zdraví, prevenci nemocí zejména v závislosti na tabáku, alkoholu a jiných návykových látkách a na psychologickou podporu a
b) pacienti a zaměstnanci mají ve zdravotnickém zařízení přístup k informacím o faktorech ovlivňujících zdraví.
2.8. Standard: kontinuita zdravotní péče
Cílem standardu je zajištění návaznosti zdravotní péče ve zdravotnickém zařízení a též v rámci spolupráce s dalšími poskytovateli zdravotních služeb.
2.8.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) jsou stanoveny postupy pro předávání pacientů mezi zaměstnanci v navazujících pracovních směnách na pracovišti, pro předávání pacientů mezi pracovišti zdravotnického zařízení, pro předávání pacientů do jiného zdravotnického zařízení a pro propouštění pacientů ze zdravotnického zařízení včetně zajištění navazující ambulantní zdravotní péče a
b) je stanoven postup pro spolupráci s dalšími poskytovateli zdravotních služeb a případně též s poskytovateli sociálních služeb.
2.9. Standard: identifikace pacientů
Cílem standardu je vyloučení rizika záměny pacientů při poskytování lůžkové zdravotní péče.
2.9.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je vypracován a dodržován postup pro jednoznačnou nezaměnitelnou identifikaci pacientů.
2.10. Standard: zajištění kardiopulmonální resuscitace
Cílem standardu je plnění požadavků pro zajištění kardiopulmonální resuscitace.
2.10.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže je
a) zpracován a plněn plán každoročního proškolení včetně přezkoušení zdravotnických pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci,
b) zpracován a plněn plán kontrol vybavení pracovišť léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky pro poskytování kardiopulmonální resuscitace včetně kontrol jejich funkčnosti a
c) vedena dokumentace o provedení proškolení a přezkoušení zdravotnických pracovníků podle písmene a) a o provedení kontrol podle písmene b).
3. Minimální hodnotící standardy řízení lidských zdrojů
3.1. Standard: personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče
Cílem standardu je zajistit potřebné personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče.
3.1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže
a) je zpracováno rozdělení pracovních míst v souladu s požadavky na personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče a program celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků,
b) jsou stanovena pravidla pro zapracování zaměstnanců při jejich zařazení na pracovní místo,
c) jsou zpracovány popisy pracovních činností jednotlivých zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v souladu s jejich způsobilostí k výkonu povolání zdravotnického pracovníka nebo jiného odborného pracovníka a
d) je sledována a vyhodnocována spokojenost zaměstnanců s pracovními podmínkami pro plnění jejich pracovních úkolů a jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných nedostatků.
4. Minimální hodnotící standardy zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance
4.1. Standard: bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance
Cílem standardu je snižování bezpečnostních rizik souvisejících s lůžkovou zdravotní péčí.
4.1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu Standard je splněn, jestliže je
a) zaveden program zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance, jehož součástí je zejména identifikace rizikových míst a činností z hlediska bezpečnosti pacientů a zaměstnanců a
b) stanoven způsob zajištění elektrické energie, pitné vody a medicinálních plynů, a to jak v obvyklém režimu dodávek, tak při přerušení dodávek.