Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

403/2021 Sb. znění účinné od 1. 1. 2022

403

 

VYHLÁŠKA

ze dne 8. listopadu 2021,

kterou se mění vyhláška č. 419/2001 Sb., o rozsahu, struktuře a termínech údajů předkládaných pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu a o rozsahu a termínech sestavení návrhů závěrečných účtů kapitol státního rozpočtu, ve znění pozdějších předpisů

 

Ministerstvo financí stanoví podle § 30 odst. 2 a 4 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 482/2004 Sb., zákona č. 26/2008 Sb., zákona č. 484/2020 Sb. a zákona č. 251/2021 Sb.:

Čl. I

Vyhláška č. 419/2001 Sb., o rozsahu, struktuře a termínech údajů předkládaných pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu a o rozsahu a termínech sestavení návrhů závěrečných účtů kapitol státního rozpočtu, ve znění vyhlášky č. 581/2004 Sb., vyhlášky č. 342/2009 Sb., vyhlášky č. 24/2012 Sb. a vyhlášky č. 356/2015 Sb., se mění takto:

1.

Nadpis vyhlášky zní: „Vyhláška o předkládání údajů pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu“.

 

2.

V § 1 se slova „ , Regionálními radami regionů soudržnosti (dále jen „regionální rada“)“ zrušují.

 

3.

V § 2 odst. 2 se slova „ , dobrovolné svazky obcí a regionální rady“ nahrazují slovy „a dobrovolné svazky obcí“.

 

4.

V § 2 odst. 4 se slova „ , regionální rady“ zrušují.

 

5.

V příloze č. 1 části první hlavě II dílu 1 bodu 11 větě poslední se slova „regionálním radám,“ zrušují, za slovo „obcím“ se vkládají slova „ , s výjimkou dotačních investičních akcí,“ a slova „regionálních rad a“ se zrušují.

 

6.

V příloze č. 1 části první hlavě II dílu 2 se slova „Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků za rok 20xx“ nahrazují slovy „Rozbor zaměstnanosti a čerpání prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci/ostatní osobní náklady za rok 20xx“ a slova „Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci/ostatní osobní náklady v rámci programů/projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie nebo finančních mechanismů čerpané v roce 20xx za jednotlivé organizační složky státu a příspěvkové organizace“ se nahrazují slovy „Rozbor zaměstnanosti a čerpání prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci/ostatní osobní náklady zapojených do programů/projektů financovaných a spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie nebo finančních mechanismů čerpané v roce 20xx“.

 

7.

V příloze č. 1 části třetí tabulka č. 3 zní:

Rozbor zaměstnanosti a čerpání prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci/ostatní platby za provedenou práci/ostatní osobní náklady za rok 20xx“.

 

8.

V příloze č. 1 části třetí tabulky č. 8 až 10 znějí:

 

9.

Příloha č. 2 zní:

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 419/2001 Sb.

Rozsah a struktura údajů a termíny jejich předkládání územními samosprávnými celky a dobrovolnými svazky obcí pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu

 

Část první

Rozsah údajů

 

Přílohu státního závěrečného účtu České republiky tvoří souhrnné údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Tyto údaje jsou také obsahem závěrečných účtů územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí vypracovaných podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů.

Podkladem pro hodnocení výsledků hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí jsou zejména výkaz FIN 2-12 M a účetní záznamy předávané podle vyhlášky upravující předkládání údajů pro hodnocení plnění rozpočtů územních samosprávných celků a rozpočtů dobrovolných svazků obcí a technické vyhlášky o účetních záznamech․

Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí předkládají údaje o všech přijatých úvěrech, zápůjčkách a návratných finančních výpomocích od finančních institucí a jiných osob v tabulce č. 1, a to bez ohledu na rok, ve kterém byla uzavřena smlouva o úvěru nebo smlouva o zápůjčce nebo ve kterém bylo vydáno rozhodnutí o poskytnutí návratné finanční výpomoci nebo ve kterém byla uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí návratné finanční výpomoci. Uvádějí se přijaté úvěry, zápůjčky a návratné finanční výpomoci, které nebyly k 1. lednu roku, za který se vypracovává návrh státního závěrečného účtu, splaceny.

Kraje předkládají údaje o poskytnutých neinvestičních a investičních transferech obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtů krajů v příslušném roce (jedná se pouze o neinvestiční a investiční transfery uvolňované z vlastních zdrojů kraje, jejichž přidělování podléhá schválení zastupitelstvem kraje a které nejsou zahrnuty do části IX. výkazu FIN 2-12 M) v tabulkách č. 2a) a 2b). Kraj předkládá údaje za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí v členění podle jednotlivých dotačních titulů.

Kraje, města, ve kterých mají sídlo kraje (dále jen „krajská města“), a hlavní město Praha předkládají údaje pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu obsahující vysvětlení významných skutečností v příslušném roce v tabulce č. 3.

Tabulky s předkládanými údaji se sestavují a vykazují v korunách českých s přesností na dvě desetinná místa. V tabulce č. 1 se v případě přijatého úvěru nebo zápůjčky v cizí měně uvádí údaj v cizí měně.

V případě mimořádně naléhavé potřeby zjistit jiné než výše uvedené údaje si Ministerstvo financí vyžádá od územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí předložení dalších údajů.

 

Část druhá

Vysvětlení významných skutečností

 

Vysvětlení významných skutečností v tabulce č. 3 obsahuje stručné, ale výstižné vysvětlení nejvýznamnějších příjmů a výdajů realizovaných v příslušném roce na úrovni podseskupení položek rozpočtové skladby, které je svoji hodnotou významné v poměru k celkovým vybraným příjmům a výdajům. Vysvětlení významných skutečností v tabulce č. 3 obsahuje také vysvětlení významných meziročních změn příjmů a výdajů na úrovni podseskupení položek rozpočtové skladby.

V tabulce č. 3 jsou rovněž uvedeny komentáře k veškerým organizačním a metodickým změnám, které ovlivnily hospodaření kraje, krajského města, nebo hlavního města Prahy v daném roce.

 

Část třetí

Způsob a termíny předávání údajů k vypracování návrhu státního závěrečného účtu

 

Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí předávají údaje pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu do centrálního systému účetních informací státu ročně v termínu do 1. března následujícího roku. Způsob předávání a systém prováděných kontrol stanoví technická vyhláška o účetních záznamech.

Krajský úřad kontroluje předání, úplnost a formální správnost údajů předávaných obcemi, jež se nachází na území příslušného kraje, a dobrovolnými svazky obcí, majících sídlo na území příslušného kraje, a vyžaduje provedení oprav neúplných nebo chybně vyplněných údajů. S ohledem na krajským úřadem stanovený způsob předávání údajů obcemi a dobrovolnými svazky obcí podle technické vyhlášky o účetních záznamech si krajský úřad stanoví způsob a určí metodu, jakou zabezpečí kontrolu úplnosti a formální správnosti údajů předávaných jeho prostřednictvím nebo předávaných obcemi a dobrovolnými svazky obcí přímo do centrálního systému účetních informací státu. Ke stanovení způsobu a určení metody kontroly úplnosti a formální správnosti údajů předávaných do centrálního systému účetních informací státu je správce centrálního systému účetních informací státu povinen krajskému úřadu poskytnout součinnost v nezbytném rozsahu. V případě hlavního města Prahy kontroluje úplnost a formální správnost údajů předávaných do centrálního systému účetních informací státu Magistrát hlavního města Prahy.

Krajský úřad, s ohledem na krajským úřadem stanovený způsob předávání údajů obcemi a dobrovolnými svazky obcí podle technické vyhlášky o účetních záznamech, stanoví obcím a dobrovolným svazkům obcí termíny pro předání údajů tak, aby měl možnost zajistit kontrolu úplnosti a formální správnosti předaných údajů, včetně zaslání oprav neúplných nebo chybně vyplněných údajů. Termíny stanovené krajským úřadem musí obcím a dobrovolným svazkům obcí ponechat dostatečný časový prostor pro vypracování údajů, přičemž krajský úřad musí vzít do úvahy termín stanovený v prvním odstavci pro předání údajů do centrálního systému účetních informací státu.

Krajská města a hlavní město Praha předávají údaje v tabulkách za město jako celek.

 

Část čtvrtá

Vzory tabulek

 

Tabulka č. 1 Přehled úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí přijatých od finančních institucí a jiných osob

Tabulka č. 2a) Poskytnuté neinvestiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx

Tabulka č. 2b) Poskytnuté investiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx

Tabulka č. 3 Vysvětlení významných skutečností v roce 20xx

 

Tabulka č. 1

 

Přehled úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí přijatých od finančních institucí a jiných osob

 

Název, sídlo a IČO účetní jednotky

Sestaveno k………………………………………………..

 

(v Kč na dvě desetinná místa)

IČO poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV1)

Název poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV2)

Určení, zda se jedná o úvěr (Ú), zápůjčku (Z), nebo NFV (NFV)

Účel úvěru, zápůjčky nebo NFV

Kód měny

Sjednaná výše úvěru, zápůjčky nebo NFV3)

Čerpaná výše úvěru, zápůjčky nebo NFV4)

Splacená výše jistiny úvěru,

zápůjčky

nebo NFV5)

Výše

zaplacených

úroků

a poplatků6)

Úroková

sazba

v%”

Okamžik uzavření smlouvy o úvěru nebo smlouvy o zápůjčce nebo okamžik vydání rozhodnutí

o poskytnutí NFV nebo okamžik uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí NFV

Termín

splatnosti

Způsob ručení

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)

Uvede se identifikační číslo osoby, U tuzemských osob bez IČO se uvede identifikátor "111", U zahraničních osob se uvede identifikátor podle Přílohy č, 1 Metodiky tvorby Pomocného analytického přehledu v platném znění.

2)

Název poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV se uvede pouze v případě, že není uvedeno ve sloupci 1 identifikační číslo osoby,

3)

Uvede se tzv. úvěrový rámec, tj. maximální výše úvěru, zápůjčky nebo NFV, kterou může dlužník čerpat.

4)

Uvede se kumulovaná výše čerpaného úvěru, zápůjčky nebo NFV, U kontokorentního či revolvingového úvěru se uvede pouze aktuální zůstatek čerpaného úvěru k okamžiku, ke kterému je tabulka sestavována,

5)

Uvede se kumulovaná výše splacené výše jistiny úvěru, zápůjčky nebo NFV, např. v případě úvěru se jedná o součet úmoru, U kontokorentního či revolvingového úvěru se splacená výše jistiny neuvádí.

6)

Uvede se kumulovaná výše zaplacených úroků a poplatků po celou dobu trvání úvěru nebo zápůjčky,

7)

V případě, že úroková sazba není uvedena v %, tak se uvede úroková sazba podle smlouvy.

 

Tabulka č. 2a)

Poskytnuté neinvestiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx

 

Název, sídlo a IČO účetní jednotky

Sestaveno k …………………………………….

 

(v Kč na dvě desetinná místa)

Dotační titul za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí

Výše transferů schválených zastupitelstvem kraje k 31. prosinci 20xx

Výše skutečně poskytnutých transferů z rozpočtu kraje k 31. prosinci 20xx

1

2

3

Obce:

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobrovolné svazky obcí:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vypracovali:

(jméno a příjmení, telefon)

Kontroloval:

(jméno a příjmení, telefon)

Datum:

 

Tabulka č. 2b)

 

Poskytnuté investiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx

 

Název, sídlo a IČO účetní jednotky

Sestaveno k …………………………………….

(v Kč na dvě desetinná místa)

Dotační titul za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí

Výše transferů schválených zastupitelstvem kraje k 31. prosinci 20xx

Výše skutečně poskytnutých transferů z rozpočtu kraje k 31. prosinci 20xx

1

2

3

Obce:

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobrovolné svazky obcí:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vypracovali:

(jméno a příjmení, telefon)

Kontroloval:

(jméno a příjmení, telefon)

Datum:

 

Tabulka č. 3

 

Vysvětlení významných skutečností v roce 20xx

 

Název, sídlo a IČO účetní jednotky

Sestaveno k …………………………………….

 

I.

Vysvětlení významných skutečností v hodnoceném roce

(v Kč na dvě desetinná místa)

Podseskupení položek rozpočtové skladby

Vysvětlovaná částka příjmů a výdajů

Vysvětlení (text)

1

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

Vysvětlení významných skutečností v meziročním porovnání

(v Kč na dvě desetinná místa)

Podseskupení položek rozpočtové skladby

Vysvětlovaná částka příjmů a výdajů

Vysvětlení (text)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.

Komentář k organizačním a metodickým změnám

 

 

Vypracovali:

(jméno a příjmení, telefon)

Kontroloval:

(jméno a příjmení, telefon)

Datum:

“.

Poznámky pod čarou č. 15 a 16 se zrušují.

 

10.

V příloze č. 3 části první se slova „jiných právních předpisů17)“ nahrazují slovy „vyhlášky upravující předkládání údajů pro hodnocení plnění rozpočtů státních fondů a technické vyhlášky o účetních záznamech“.

Poznámka pod čarou č. 17 se zrušuje.

 

11.

V nadpisu přílohy č. 4 se slova „regionálními radami“ nahrazují slovy „dobrovolnými svazky obcí“.

 

12.

V příloze č. 4 část třetí zní:

Část třetí

Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí

 

Výchozím podkladem jsou údaje o celkových příjmech a výdajích územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, které jsou k dispozici v centrálním systému účetních informací státu.

Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí v případě vyhlášení stavu ohrožení nebo vyhlášení válečného stavu předkládají údaje pro vypracování návrhu mimořádného státního závěrečného účtu v rozsahu, struktuře a termínech stanovených v příloze č. 2.

Pokud situace v případě vyhlášení stavu ohrožení nebo vyhlášení válečného stavu neumožňuje předkládat údaje pro vypracování návrhu mimořádného státního závěrečného účtu územními samosprávnými celky a dobrovolnými svazky obcí v rozsahu, struktuře a termínech stanovených v příloze č. 2, kraje, krajská města a hlavní město Praha předloží Ministerstvu financí komentář k aktuální situaci v rozpočtovém hospodaření. Kraje, krajská města a hlavní město Praha předloží komentář Ministerstvu financí do 10 pracovních dnů ode dne nabytí účinnosti zákona o nouzovém státním rozpočtu nebo zákona o válečném státním rozpočtu.

V případě mimořádně naléhavé potřeby si Ministerstvo financí vyžádá od územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí předložení dalších údajů.“.

Čl. II

Přechodná ustanovení

1.

Při předkládání údajů potřebných pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu za rok 2021 se použije vyhláška č. 419/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.

2.

Při předkládání údajů pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu za rok 2021 použijí správci kapitol tabulku č. 3 a tabulku č. 9 přílohy č. 1 k vyhlášce č. 419/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.

3.

Při předkládání údajů pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu za rok 2021 postupují územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 419/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.

Čl. III

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2022.

Ministryně financí:

JUDr. Schillerová, Ph.D., v. r.