1. | § 1 včetně nadpisu zní: „§ 1 Zaměření a rozsah vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti, zahrnuje rozpoznání rizik, potřeb a ochranných činitelů a provádí se na základě a) | popisu příčin ohrožení dítěte a důvodů zahájení sociálně-právní ochrany, |
b) | vyhodnocení situace dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení |
1. | zdraví a prospívání dítěte, | 2. | schopnosti dítěte poznávat a učit se, | 3. | emočního vývoje a chování dítěte, | 4. | rodinných a sociálních vztahů dítěte, | 5. | sebepojetí dítěte, | 6. | sociální prezentace dítěte, | 7. | samostatnosti a sebeobsluhy dítěte, | 8. | názoru dítěte a přání dítěte, | 9. | dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě, |
c) | vyhodnocení situace rodiny, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení |
1. | zajištění péče o dítě, | 2. | zajištění bezpečí a ochrany dítěte, | 3. | citové vřelosti vůči dítěti, | 4. | podnětů a stimulace rozvoje dítěte, | 5. | hranic chování dítěte a jeho výchovného vedení, | 6. | stability situace rodiny, | 7. | dalších skutečností nezbytných pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě, |
d) | vyhodnocení širšího prostředí dítěte, které v návaznosti na příčiny ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany podle písmene a) zahrnuje posouzení |
1. | rodinné historie a fungování rodiny, | 2. | širší rodiny a komunity, | 3. | bydlení dítěte a rodiny, | 4. | zaměstnání rodičů, dítěte a dalších členů rodinné domácnosti, | 5. | finanční situace rodiny, | 6. | sociálního začlenění rodiny, | 7. | občanské vybavenosti v místě bydliště dítěte a rodiny, spočívající v zajištění a dostupnosti zdravotních a sociálních služeb, škol a školských zařízení, dalších zařízení a služeb určených pro děti, veřejné dopravy a veřejné správy, | 8. | dalších skutečností nezbytných pro hodnocení širšího prostředí dítěte v konkrétním případě, |
e) | souhrnné analýzy posuzovaných oblastí uvedených pod písmeny a) až d).“. |
|
2. | V § 2 odst. 1 se písmeno a) zrušuje. Dosavadní písmena b) až l) se označují jako písmena a) až k). |
3. | V § 2 odst. 1 se písmeno e) zrušuje. Dosavadní písmena f) až k) se označují jako písmena e) až j). |
4. | V § 2 odst․ 1 se na konci písmene i) čárka nahrazuje tečkou a písmeno j) se zrušuje. |
5. | V § 2 odstavec 2 zní: „(2) | Formou intervence a pomoci při péči o dítě a při jeho výchově podle odstavce 1 písm. d) se rozumí zejména |
a) | konzultace a poradenství, | b) | případové a rodinné konference, | c) | terapie a mediace, | d) | odborné služby pro rodiny a děti, | e) | právní pomoc, | f) | podpora dětem, | g) | pomoc rodinám při zlepšování jejich životní situace, včetně získání dovedností pro řádné vedení domácnosti, | h) | pomoc rodinám při řešení sociálních nebo psychických problémů, | i) | pomoc rodinám při řešení výchovných problémů s dětmi, | j) | podpora společenských aktivit rodiny.“. |
|
6. | V § 3 odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova „ , včetně potřeb specifických skupin dětí, zejména dětí jiného etnika, dětí se zdravotním postižením, sourozeneckých skupin, dětí, které zažily týrání, zneužívání nebo zanedbávání, a dalších zvláště zranitelných skupin dětí“. |
7. | V § 3 odst. 1 se na konci textu písmene h) doplňují slova „zahrnující vysvětlení smyslu náhradní rodinné péče a jejích forem, důležitosti rodiny, procesu a principů zprostředkování náhradní rodinné péče“. |
8. | V § 3 odst. 1 se na konci písmene h) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno i), které zní: „i) | identita dítěte v náhradní péči.“. |
|
9. | V § 4 se na konci písmene l) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno m), které zní: „m) | při prevenci syndromu vyhoření a v dalších oblastech psychohygieny.“. |
|
10. | V § 5 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní: „g) | témata, která jsou obsahem přípravy podle § 3, jde-li o osoby poskytující nezprostředkovanou pěstounskou péči.“. |
|
11. | Za § 5 se vkládají nové § 5a a 5b, které včetně nadpisů znějí: „§ 5a Rozsah úkonů poskytovaných v rámci ochrany a pomoci v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc V rámci činností při poskytování ochrany a pomoci v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc se poskytují tyto úkony, jde-li o činnost 1. | ubytování, | 2. | úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení, |
b) | poskytnutí stravy: zajištění celodenní stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, minimálně v rozsahu 3 hlavních jídel denně, |
c) | pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu: |
1. | pomoc při oblékání a svlékání včetně pomoci při použití speciálních pomůcek, | 2. | pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, | 3. | pomoc při vstávání z lůžka, uléhání, změně polohy, | 4. | pomoc a podpora při podávání jídla a pití, | 5. | pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru, |
d) | pomoc při osobní hygieně nebo zajištění podmínek pro osobní hygienu: |
1. | pomoc při úkonech osobní hygieny, | 2. | pomoc při základní péči o vlasy a nehty, | 3. | pomoc při použití WC, |
e) | zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: |
1. | podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů, | 2. | pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou, | 3. | pomoc a podpora při aktivitách podporujících sociální začleňování, |
f) | zajištění výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činností: |
1. | pracovně výchovná činnost, | 2. | nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností, | 3. | vytvoření podmínek pro zajišťování přiměřeného vzdělávání nebo pracovního uplatnění, | 4. | volnočasové a zájmové aktivity, |
g) | pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí: pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, |
h) | zajištění sociálně-terapeutických činností: zajištění sociálně-terapeutické činnosti, jejíž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob, |
i) | zajištění zdravotních služeb, psychologické a jiné obdobné péče: |
1. | zajištění zdravotních služeb, | 2. | zajištění psychologické péče, | 3. | zajištění jiné odborné péče než péče uvedené v bodech 1 a 2. |
§ 5b Nejvyšší výše úhrady za péči o dítě, které nemá nárok na příspěvek na péči, nejvyšší výše úhrady za stravu a nejvyšší výše úhrady za ubytování dítěte, které není nezaopatřené Nejvyšší výše úhrady činí za a) | péči o dítě, které nemá nárok na příspěvek na péči, 30 Kč denně, a je-li ochrana a pomoc poskytována po celý kalendářní měsíc, 900 Kč měsíčně, |
b) | poskytnutí stravy podle § 5a písm. b) 1. | 170 Kč za celodenní stravu, | 2. | 75 Kč za oběd, |
a to včetně provozních nákladů souvisejících s přípravou stravy, |
c) | poskytnutí ubytování podle § 5a písm. a) dítěti, které není nezaopatřené, 70 Kč denně, a to včetně provozních nákladů souvisejících s poskytnutím ubytování.“. |
|
12. | V § 6 odstavec 2 zní: „(2) | Plnění standardů kvality se hodnotí podle stupně splnění jednotlivých kritérií systémem bodového hodnocení, přičemž se za každé kritérium započtou |
a) | 3 body, jestliže kritérium je splněno výborně, | b) | 2 body, jestliže kritérium je splněno dobře, | c) | 1 bod, jestliže kritérium je splněno částečně, nebo | d) | 0 bodů, jestliže kritérium není splněno.“. |
|
13. | Za § 6 se vkládá nový § 6a, který včetně nadpisu zní: „§ 6a Vzor služebního průkazu Vzor služebního průkazu zaměstnance zařazeného k výkonu práce v orgánu sociálně-právní ochrany, který není státním zaměstnancem, je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce.“. |
14. | V příloze č. 1 standardu 9 kritériu 9c se slovo „základní“ a věta poslední zrušují. |
15. | V příloze č. 1 standardu 9 kritériu 9d se slovo „podrobné“ zrušuje. |
16. | Na konci přílohy č. 1 se doplňují standardy 15 až 17, které znějí:„ 15. Dohoda o výkonu pěstounské péče | | Kritérium | 15a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla pro uzavírání, změnu a zrušení dohod o výkonu pěstounské péče, zejména 1. kdo je oprávněn dohodu uzavřít, změnit nebo zrušit, 2. jaké další náležitosti, vedle těch zákonem stanovených, dohoda obsahuje, 3. jaké přílohy jsou spolu s dohodou předány klientovi. Při uzavírání, změně nebo zrušení dohody orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, postupují tak, aby obsah a účel byl pro osoby z cílové skupiny srozumitelný. | 15b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována pravidla pro způsob hodnocení naplňování cílů uzavírané dohody o výkonu pěstounské péče. | 15c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, plánují společně s dítětem, osobou pečující nebo osobou v evidenci, rodinou dítěte a příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností průběh pobytu dítěte v pěstounské péči. Základem tohoto procesuje vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální plán ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany. | 15d | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro osoby pečující a osoby v evidenci, se kterými mají uzavřenu dohodu o výkonu pěstounské péče, vypracovaný následný vzdělávací plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci a na zvyšování kvality výkonu pěstounské péče. | 16. Předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče | Kritérium | 16a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, pravidelně informují dítě, osobu pečující nebo osobu v evidenci, rodinu dítěte, obecní úřad obce s rozšířenou působností a případně další oprávněné orgány veřejné moci o průběhu sociálně-právní ochrany a naplňování individuálního plánu ochrany dítěte. | 16b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla pro předávání případů dětí a rodin, se kterými pracují, mezi zaměstnanci zařazenými v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. | 16c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro zaměstnance zařazené v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany písemně stanovený postup pro získávání a předávání informací o průběhu výkonu sociálně-právní ochrany u dětí a rodin, se kterými pracují. | 17. Změna situace | Kritérium | 17a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně stanovena pravidla a postupy práce pro situace významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu dítěte v původní nebo náhradní rodině. |
“. |
17. | V příloze č. 3 standardu 3 kritériu 3b se slova „ , a dále část, kde probíhají návštěvy dětí“ zrušují. |
18. | V příloze č. 3 standardu 9 kritérium 9a zní: „Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má vypracován písemný postup pro příjem dítěte do zařízení, pro návštěvy dítěte mimo zařízení, pro návštěvy rodičů, jiných osob dítěti příbuzných nebo blízkých a dalších osob v zařízení, pro co nejširší osobní, telefonický nebo písemný styk anebo jakoukoliv jinou formu komunikace dítěte s rodiči nebo jinými osobami dítěti příbuznými nebo blízkými a dalšími osobami; s těmito postupy prokazatelně seznámí dítě, jeho rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte a další osoby dítěti příbuzné nebo blízké a podle nich postupuje v praxi.“. |
19. | V příloze č. 3 standardu 9 kritérium 9b zní: „Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována vnitřní pravidla pro uzavírání smluv o poskytování ochrany a pomoci, zejména kdo je oprávněn smlouvu uzavřít, jaké další náležitosti, vedle těch zákonem stanovených, smlouva obsahuje, jaké přílohy jsou spolu se smlouvou předány dítěti nebo oprávněnému zástupci dítěte, je-li s ním smlouva uzavírána, a též možnosti zrušení smlouvy. Při uzavírání smlouvy o poskytování ochrany a pomoci zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc postupuje tak, aby obsah a účel smlouvy byl pro smluvní strany srozumitelný.“. |
20. | V příloze č. 3 standardu 9 kritériu 9c větě první se slova „umístění dítěte do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na základě dohody se zákonným zástupcem“ nahrazují slovy „žádost o uzavření smlouvy o poskytování ochrany a pomoci“. |
21. | V příloze č. 3 standardu 9 kritériu 9d se slova „umístěného dítěte“ nahrazují slovy „dítěte nebo jinými osobami odpovědnými za jeho výchovu“. |
22. | V příloze č. 3 standardu 13 kritérium 13a zní: „Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla pro zpracování, vedení a evidenci písemné, případně elektronické dokumentace o dětech, kterým poskytuje ochranu a pomoc, zejména pravidla pro založení, uzavření a zapůjčení dokumentace, pravidla pro nahlížení do dokumentace a pořizování kopií z této dokumentace a pravidla pro odmítnutí žádosti o nahlédnutí do této dokumentace. Evidence dokumentace o dětech, jimž je poskytována ochrana a pomoc, vždy obsahuje údaje, podle nichž lze zjistit totožnost dítěte, datum a čas přijetí dítěte do zařízení a ukončení poskytování ochrany a pomoci tomuto dítěti, důvod pro poskytování ochrany a pomoci a záznam o splnění oznamovací povinnosti vůči orgánu sociálně-právní ochrany dětí o přijetí dítěte do zařízení.“. |
23. | V příloze č. 3 standardu 16 kritériu 16b se slova „ , obecního úřadu obce s rozšířenou působností“ zrušují. |
24. | Za přílohu č. 3 se doplňuje příloha č. 4, která včetně nadpisu zní: „Příloha č. 4 k vyhlášce č. 473/2012 Sb. Vzor služebního průkazu A. Vzor služebního průkazu zaměstnance zařazeného k výkonu práce v orgánu sociálně-právní ochrany, který není státním zaměstnancem, ve formě plastové karty 1. Popis a) | Služební průkaz zaměstnance zařazeného k výkonu práce v orgánu sociálně-právní ochrany, který není státním zaměstnancem, (dále jen „služební průkaz“) je plastová karta rozměrů 85,60 x 53,98 mm se zakulacenými rohy s poloměrem 2,88 až 3,48 mm. |
b) | Na lícové straně může být umístěn kontaktní elektronický čip. Údaje, které služební průkaz obsahuje, se zapisují do bílých polí. Orgán sociálně-právní ochrany se označuje označením úřadu, dále jeho úseku a oddělení, v nichž je zaměstnanec k výkonu práce zařazen, a adresou sídla úřadu. Datum vystavení a popřípadě datum platnosti se uvádí ve formátu dd.mm.rrrr. Všechny texty včetně zapisovaných údajů jsou vyhotoveny bezpatkovým písmem v černé barvě. Požadavky na provedení fotografie zaměstnance odpovídají požadavkům kladeným na pořizování podoby pro vydání občanského průkazu. |
c) | Ve středu rubové strany je umístěno bílé pole s tímto textem, vyhotoveným bezpatkovým písmem v černé barvě: „Tento služební průkaz je veřejnou listinou. Jeho držitel se jím prokazuje při plnění všech úkolů orgánu sociálně-právní ochrany dětí a má oprávnění vykonávat všechna oprávnění podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, podle přímo použitelných předpisů Evropské unie a zvláštních právních předpisů, zejména podle občanského soudního řádu, trestního řádu nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže. U držitele tohoto služebního průkazu, který je pověřen výkonem kontrolních činností, je tentoslužební průkaz pověřením ke kontrole podle kontrolního řádu. Nálezce tohoto služebního průkazu se žádá o jeho odevzdání orgánu sociálně-právní ochrany dětí, uvedenému na lícové straně, nebo obci, na jejímž území byl průkaz nalezen. Zneužití služebního průkazu je trestné.”. |
2. Vyobrazení lícové strany vzoru služebního průkazu a) | s kontaktním čipem |
b) | bez kontaktního čipu |
3. Vyobrazení rubové strany vzoru služebního průkazu B. Vzor služebního průkazu zaměstnance zařazeného k výkonu práce v orgánu sociálně-právní ochrany, který není státním zaměstnancem, v papírové formě 1. Popis a) | Služební průkaz s časovým omezením platnosti je vyroben z papíru o rozměrech 75 x 105 mm se zaoblenými rohy, který je zatavený do fólie o rozměrech 80 x 110 mm. | b) | Údaje, které služební průkaz obsahuje, se zapisují do bílých polí. Orgán sociálně - právní ochrany se označuje označením úřadu, dále jeho úseku a oddělení, v nichž je zaměstnanec k výkonu práce zařazen, a adresou sídla úřadu. Datum vystavení a popřípadě datum platnosti se uvádí ve formátu dd.mm.rrrr. Všechny texty včetně zapisovaných údajů jsou vyhotoveny bezpatkovým písmem v černé barvě. Požadavky na provedení fotografie zaměstnance odpovídají požadavkům kladeným na provedení fotografie pro vydání dočasného občanského průkazu. | c) | Ve středu rubové strany je umístěno bílé pole s tímto textem, vyhotoveným bezpatkovým písmem v černé barvě: „Tento služební průkaz je veřejnou listinou. Jeho držitel se jím prokazuje při plnění všech úkolů orgánu sociálně-právní ochrany dětí a má oprávnění vykonávat všechna oprávnění podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, podle přímo použitelných předpisů Evropské unie a zvláštních právních předpisů, zejména podle občanského soudního řádu, trestního řádu nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže. U držitele tohoto služebního průkazu, který je pověřen výkonem kontrolních činností, je tento služební průkaz pověřením ke kontrole podle kontrolního řádu. Nálezce tohoto služebního průkazu se žádá o jeho odevzdání orgánu sociálně-právní ochrany dětí, uvedenému na lícové straně, nebo obci, na jejímž území byl průkaz nalezen. Zneužití služebního průkazu je trestné.“. |
2. Vyobrazení lícové strany vzoru služebního průkazu 3. Vyobrazení rubové strany vzoru služebního průkazu “. |