Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

190/2023 Sb. znění účinné od 1. 7. 2023

190

 

VYHLÁŠKA

ze dne 7. června 2023

o bezpečnostních pravidlech pro orgány veřejné moci využívající služby poskytovatelů cloud computingu

 

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (dále jen „Úřad“) stanoví podle § 28 odst. 2 písm. a) zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění zákona č. 205/2017 Sb., (dále jen „zákon“):

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška stanoví obsah a rozsah bezpečnostních pravidel pro orgány veřejné moci využívající služby poskytovatelů cloud computingu podle § 6 písm. e) zákona, jejichž cílem je zajištění bezpečnosti informací při využívání služeb cloud computingu orgány veřejné moci.

§ 2

Základní pojmy

Pro účely této vyhlášky se rozumí

a)

uživatelem služby cloud computingu (dále jen „uživatel“) ten, kdo služby cloud computingu prostřednictvím nebo jménem orgánu veřejné moci využívá,

b)

zákaznickými daty všechna data, která jsou uživatelem nebo administrátorem1 na straně orgánu veřejné moci vložena do služby cloud computingu nebo jsou výsledkem využití služby cloud computingu uživatelem v průběhu využívání služby cloud computingu,

c)

zákaznickým obsahem textová, zvuková, audiovizuální, obrazová nebo jiná data, která byla uživatelem do služby cloud computingu vložena, a to bez jejich metadat, a indexy k těmto datům,

d)

specifickými provozními údaji takové provozní údaje, které obsahují informace o identifikovaném nebo identifikovatelném uživateli nebo administrátorovi1 na straně orgánu veřejné moci,

e)

zpracováním jakákoliv operace nebo soubor operací se zákaznickými daty nebo provozními údaji v elektronické podobě, jako je shromáždění, zaznamenání, uspořádání, strukturování, uložení, přizpůsobení nebo pozměnění, vyhledání, nahlédnutí, použití, zpřístupnění přenosem, šíření nebo jakékoliv jiné zpřístupnění, seřazení či zkombinování, omezení, výmaz nebo zničení,

f)

subdodavatelem dodavatel poskytovatele s vlivem na bezpečnost informací služby cloud computingu,

g)

technickým aktivem takové technické vybavení, komunikační prostředky a programové vybavení služby cloud computingu a objekty, které jsou využívány k poskytování služby cloud computingu a jejichž selhání může mít dopad na službu cloud computingu.

§ 3

Požadavky na způsobilost zajistit základní úroveň ochrany důvěrnosti, integrity a dostupnosti informací orgánu veřejné moci

(1)

Bezpečnostní pravidla stanovují minimální požadavky pro využívání služby cloud computingu orgánem veřejné moci v příslušné bezpečnostní úrovni2 cloud computingu.

(2)

Bezpečnostní pravidla pro orgány veřejné moci jsou stanovena v příloze k této vyhlášce.

§ 4

Přechodná ustanovení

Orgán veřejné moci, který využívá službu cloud computingu na základě smlouvy s poskytovatelem uzavřené přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky nebo smlouvy, která byla uzavřena na základě smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, zajistí dodržování bezpečnostních pravidel pro poskytování služby cloud computingu stanovených touto vyhláškou od 1. ledna 2024.

§ 5

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2023.

Ředitel:

Ing. Kintr v. r.

Příloha

Řádek

Bezpečnostní pravidlo

Bezpečnostní úroveň

1. Obecné podmínky pro službu cloud computingu

 

1.1

Informace o poloze zpracování zákaznických dat

Orgán veřejné moci má k dispozici dostatek jasných a srozumitelných informací o provozu služby cloud computingu, poloze zpracování zákaznických dat a rizicích souvisejících se zpracováním zákaznických dat v dané poloze pro vyhodnocení rizik pro bezpečnost informací.

nízká

střední

vysoká

kritická

1.2

Posouzení rizika předání nebo zpřístupnění dat cizozemským orgánům

Orgán veřejné moci vyhodnocuje rizika pro bezpečnost informací vyplývající z polohy zpracování zákaznických dat a specifických provozních údajů, zejména z možných žádostí cizozemských orgánů o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a specifických provozních údajů, a s tím souvisejícím předáním, nebo zpřístupněním zákaznických dat nebo specifických provozních údajů (ustanovení Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27․ dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) týkající se předávání osobních údajů do třetích zemí tímto nejsou dotčena). Orgán veřejné moci může využívat službu cloud computingu, u které vyhodnotil rizika pro bezpečnost informací jako přijatelná. Vyhodnocení rizik orgán veřejné moci písemně zaznamenává.

nízká

střední

vysoká

kritická

1.3

Trvalé uložení dat na území členských států Evropské unie a členských států Evropského sdružení volného obchodu Zákaznická data ve stavu neaktivních dat jsou ukládána nepřetržitě a výlučně na území členských států Evropské unie a členských států Evropského sdružení volného obchodu (dále jen „EU/ESVO“). V případě, že služba cloud computingu daný požadavek nesplňuje, poskytovatel takovou službu jasně označuje a uvádí, zda taková služba cloud computingu ukládá zákaznická data ve stavu neaktivních dat v pseudonymizované podobě nebo nepseudonymizované podobě. Poskytovatel uvádí místo uložení zákaznických dat ve stavu neaktivních dat.

vysoká

kritická

1.4

Trvalé uložení specifických provozních údajů na území EU/ESVO

Specifické provozní údaje jsou ukládány nepřetržitě a výlučně na území členských států EU/ESVO. V případě, že služba cloud computingu daný požadavek nesplňuje, poskytovatel takovou službu jasně označuje a uvádí, zda taková služba cloud computingu ukládá specifické provozní údaje ve stavu neaktivních dat v pseudonymizované podobě nebo nepseudonymizované podobě. Poskytovatel uvádí místo uložení specifických provozních údajů ve stavu neaktivních dat.

vysoká

kritická

1.5

Omezení zpracování dat mimo území členských států EU/ESVO

Zákaznická data jsou zpracovávána pouze na území členských států EU/ESVO. Aniž jsou dotčeny požadavky stanovené pravidlem upraveným na řádku 1.3 této přílohy, v odůvodněných případech, po nezbytně nutnou dobu a v nezbytném rozsahu mohou být

vysoká

kritická

 

zákaznická data zpracovávána i na území jiných států, pokud v popisu služby cloud computingu bude popsán způsob ochrany zákaznických dat před narušením bezpečnosti informací.

 

1.6

Omezení zpracování specifických provozních údajů mimo území členských států EU/ESVO

Specifické provozní údaje jsou zpracovávány na území členských států EU/ESVO. Aniž jsou dotčeny požadavky stanovené pravidlem upraveným na řádku 1.4 této přílohy, v odůvodněných případech, po nezbytně nutnou dobu a v nezbytném rozsahu mohou být specifické provozní údaje zpracovávány i na území jiných států, pokud v popisu služby cloud computingu bude popsán způsob ochrany specifických provozních údajů před narušením bezpečnosti informací.

vysoká

kritická

1.7

Omezení zpracování dat mimo území České republiky

Zákaznická data a specifické provozní údaje jsou zpracovávány na území České republiky. Mimo území České republiky mohou být zákaznická data a specifické provozní údaje zpracovávány pouze s výslovným písemným souhlasem orgánu veřejné mocí.

kritická

1.8

Smluvní ujednání o dostupnosti během běžného provozu

Smlouva o poskytování služby cloud computingu jjasně a srozumitelně vymezuje rozsah dostupnosti služby cloud computingu, včetně právních následků porušení sjednaného rozsahu dostupnosti služby cloud computingu.

nízká

střední

vysoká

kritická

1.9

Soulad s certifikací systému řízení bezpečnosti

Služba cloud computingu jje provozována v rozsahu systému řízení bezpečnosti informací, který je v souladu s požadavky vyhlášky o kybernetické bezpečnosti3 nebo s požadavky ČSN EN ISO/IEC 27001, EN ISO/IEC 27001 nebo ISO/IEC 27001.

nízká

1.10

Certifikace systému řízení bezpečnosti informací

Služba cloud computingu je provozována v rozsahu systému řízení bezpečnosti informací, který byl certifikován podle ČSN EN ISO/IEC 27001, EN ISO/IEC 27001, nebo ISO/IEC 27001 certifikačním orgánem, který byl akreditován pro ověřování shody s normami ČSN EN ISO/IEC 27001, EN ISO/IEC 27001 nebo ISO/IEC 27001 některým z členů Mezinárodního akreditačního fóra (IAF).

střední

vysoká

kritická

1.11

Certifikace služby cloud computingu podle ISO/IEC 27017

Služba cloud computingu je provozovaná v souladu s normou ČSN ISO/IEC 27017 nebo ISO/IEC 27017, o čemž vystavil certifikát certifikační orgán, který byl akreditován pro ověřování shody s normami ČSN EN ISO/IEC 27001, EN ISO/IEC 27001 nebo ISO/IEC 27001 některým z členů Mezinárodního akreditačního fóra (IAF). V případě, že rozsah certifikace uvedený na certifikátu nezahrnuje jjmenovitě poskytovanou službu cloud computingu, poskytovaná služba cloud computingu musí spadat do rozsahu systému řízení bezpečnosti informací, pro nějž byl daný certifikát vystaven.

střední

vysoká

kritická

1.12

Certifikace služby cloud computingu podle ISO/IEC 27018

Služba cloud computingu je provozována v souladu s normou ČSN EN ISO/IEC 27018 nebo ISO/IEC 27018, o čemž vystavil certifikát certifikační orgán, který byl akreditován pro ověřování shody s normami ČSN EN ISO/IEC 27001, EN ISO/IEC 27001 nebo ISO/IEC 27001 některým z členů Mezinárodního akreditačního fóra (IAF). V případě, že rozsah certifikace uvedený na certifikátu nezahrnuje jmenovitě poskytovanou službu cloud computingu, poskytovaná služba cloud computingu musí spadat do rozsahu systému řízení bezpečnosti informací, pro nějž byl daný certifikát vystaven.

vysoká

kritická

1.13

Prohlášení o aplikovatelnosti

Orgán veřejné moci má vzdálený přístup k prohlášením o aplikovatelnosti, vydaným v souvislosti s certifikacemi podle ČSN ISO/IEC 27001 nebo ISO/IEC 27001, ČSN ISO/IEC 27017 nebo ISO/IEC 27017 a ČSN EN ISO/IEC 27018 nebo ISO/IEC 27018 podle pravidel upravených na řádcích 1.10 až 1.12 přílohy vyhlášky.

vysoká

kritická

1.14

Právo odstoupit od smlouvy

Orgán veřejné moci má právo bez sankcí odstoupit od smlouvy s poskytovatelem v případě, že dojde k podstatnému zvýšení rizika z hlediska bezpečnosti informací u poskytovatele:

a)

změnou skutečného majitele poskytovatele podle zákona o evidenci skutečných majitelů4; za změnu skutečného majitele se pro účely tohoto pravidla nepovažuje změna osoby ve vrcholovém vedení poskytovatele,

b)

změnou sídla poskytovatele do jiné země mimo území EU/EHP,

c)

vydáním opatření Úřadem podle zákona ve vztahu k poskytovateli nebo subdodavateli poskytovatele nebo dané služby cloud computingu,

d)

výmazem poskytovatele cloud computingu z katalogu cloud computingu z důvodu neplnění požadavků na poskytovatele cloud computingu podle zákona č. 365/2000 Sb.5,

e)

změnou subdodavatele poskytovatele bez souhlasu orgánu veřejné moci,

f)

změnou kontroly nad zásadními podpůrnými aktivy6 využívanými poskytovatelem k poskytování služby cloud computingu,

g)

hrubým porušením smluvních podmínek ze strany poskytovatele a

h)

významnou změnou7 v poskytování služby cloud computingu.

vysoká

kritická

2. Organizace bezpečnosti informací

2.1

Systém řízení bezpečnosti informací

Poskytovatel má zaveden systém řízení bezpečnosti informací8 Rozsah systému řízení bezpečnosti informací zahrnuje organizační jednotky poskytovatele, lokality a procesy využívané k poskytování služby cloud computingu. Poskytovatel dokumentuje zavedená opatření pro nastavení, implementací, údržbu a neustálé zlepšování systému řízení bezpečnosti informací. Dokumentace obsahuje rozsah systému řízení bezpečnosti informací a prohlášení o aplikovatellnosttii9, ve kterém je uvedeno, jaká bezpečnostní opatření byla vybrána pro potlačení rizik, a výsledky posledního auditu systému řízení bezpečnosti informací poskytovatele.

nízká

střední

vysoká

kritická

2.2

Politika bezpečnosti informací

Služba cloud computingu se řídí politikou bezpečnosti informací sdílenou a sdělovanou všem zaměstnancům, externím pracovníkům a subdodavatelům poskytovatele, dokumentovanou, verzovanou, kontrolovanou a schválenou vrcholovým vedením poskytovatele. Politika bezpečnosti informací popisuje význam bezpečnosti informací, bezpečnostní cíle, úroveň zabezpečení služby cloud computingu, nejvýznamnější aspekty bezpečnostní strategie k dosažení stanovených cílů a organizační strukturu poskytovatele služby cloud computingu v rozsahu systému řízení bezpečnosti informací.

nízká

střední

vysoká

kritická

2.3

Bezpečnostní opatření

Na základě politiky bezpečnosti informací podle pravidla upraveného na řádku 2.2 této přílohy jsou zavedena přiměřená bezpečnostní opatření.

nízká

střední

vysoká

kritická

3. Politiky

3.1

Politika bezpečnosti informací

Politika bezpečnosti informací, kterou se řídí poskytování služby cloud computingu, je v souladu s požadavky orgánu veřejné moci na bezpečnost informací.

nízká

střední

vysoká

kritická

4. Fyzická bezpečnost

4.1

Fyzická bezpečnost budov a prostor

V datových centrech, ve kterých dochází k poskytování služby cloud computingu je navržena a aplikována fyzická ochrana proti přírodním katastrofám, úmyslnému útoku nebo haváriím.

nízká

střední

vysoká

kritická

4.2

Modely redundance

Služba cloud computingu je poskytována alespoň ze dvou datových center, která jsou od sebe oddělena dostatečnou vzdáleností k zajištění vzájemné provozní zastupitelnosti a odolnosti v poskytování služby cloud computingu.

nízká

střední

vysoká

kritická

4.3

Vzdálenost datových center od zdrojů rizik

Primární a alespoň jedno záložní datové centrum, které je kapacitně dostatečné k převzetí služby cloud computingu poskytované z primárního datového centra, jsou v dostatečné vzdálenosti od přírodních zdrojů rizik a zdrojů rizik vyvolaných činností člověka vedoucích k narušení nebo omezení poskytování služby cloud computingu nebo bezpečnosti informací neboje přijato adekvátní bezpečnostní opatření, nebo se primární a alespoň jedno záložní datové centrum, které je kapacitně dostatečné k převzetí služby cloud computingu poskytované z primárního datového centra, nacházejí ve vzájemné vzdálenosti nejméně 50 km.

vysoká

kritická

4.4

Opatření k detekci a zabránění neoprávněného přístupu

U budov a prostor vztahujících se k poskytování služby cloud computingu, včetně vstupu to těchto budov a prostor, jsou prokazatelně zavedena bezpečnostní opatření vhodná k včasné detekci a zabránění neoprávněnému či neautorizovanému přístupu k technickým aktivům, nebo k zákaznickým datům a provozním údajům, nebo poškození a neoprávněným zásahům do technických aktiv, zákaznických dat nebo provozních údajů.

střední

vysoká

kritická

5. Zajištění provozu služby cloud computingu

5.1

Bezpečné nakládání se zákaznickým obsahem

Zákaznický obsah jje zpracováván pouze způsobem sjednaným ve smlouvě o poskytování služby cloud computingu.

nízká

střední

vysoká

kritická

5.2

Hodnocení informací o zranitelnostech a hrozbách

Orgán veřejné moci vyhodnocuje informace a podklady týkající se zranitelností a hrozeb využívané služby cloud computingu a přijímá odpovídající opatření.

vysoká

kritická

5.3

Rozdělení prostředí v cloudu

Zákaznická data jsou bezpečně a striktně oddělována od jiných dat, která jsou uložená a zpracovávaná na sdílených virtuálních a fyzických zdrojích využívaných k poskytování služby cloud computingu tak, aby byla zajištěna důvěrnost a integrita zákaznických dat.

střední

vysoká

kritická

5.4

Přenos a zálohování dat

Zákaznická data a data nezbytná pro poskytování služby cloud computingu jsou zálohována do lokality v dostatečné vzdálenosti. Při přenosu do této lokality i při uložení v této lokalitě jsou zákaznická data a data nezbytná pro poskytování služby cloud computingu šifrována v souladu s uznávanými nejmodemějšími požadavky v oblasti kryptografických prostředků nebo alespoň v souladu s doporučením Úřadu v oblasti kryptografických prostředků zveřejněným na internetových stránkách Úřadu.

vysoká

kritická

5.5

Shromažďování provozních údajů a jejich náležitosti

Provozní údaje se vztahem ke službě cloud computingu se shromažďují zejména o událostech:

a)

přihlašování a odhlašování u všech účtů, a to včetně neúspěšných pokusů,

b)

činnosti provedené administrátory1 na straně poskytovatele zejména pokud zaměstnanci nebo externí pracovníci poskytovatele čtou nebo zapisují nešifrovaná zákaznická data nebo specifické provozní údaje zpracovávané ve službě cloud computingu nebo k nim přistupují bez předchozího souhlasu orgánu veřejné moci,

c)

úspěšné i neúspěšné manipulace s účty, oprávněními a přístupovými právy,

d)

neprovedení činností v důsledku nedostatku přístupových práv a oprávnění,

e)

činnosti uživatelů a administrátorů1 na straně orgánu veřejné moci, které mohou mít vliv na bezpečnost informací ve službě cloud computingu,

f)

zahájení a ukončení činností technických aktiv,

g)

kritická i chybová hlášení technických aktiv a

h)

pokusy o manipulaci se záznamy o událostech a změny nastavení nástrojů pro zaznamenávání událostí.

Provozní údaje zaznamenané podle tohoto pravidla obsahují zejména:

a)

datum a čas, včetně specifikace časového pásma,

b)

typ činnosti,

c)

identifikaci technického aktiva, které činnost zaznamenalo,

d)

jednoznačnou identifikaci účtu, pod kterým byla činnost provedena,

e)

jednoznačnou síťovou identifikaci zařízení původce a

f)

úspěšnost nebo neúspěšnost činnosti.

střední

vysoká

kritická

5.6

Monitorování a zaznamenávání událostí

Služba cloud computingu zahrnuje nástroj pro monitorování a zaznamenávání událostí. Orgán veřejné moci má přístup k informacím o stavu zabezpečení, zejména k informacím vyplývajícím z provozních údajů shromážděných podle pravidla upraveného na řádku 5.5 této přílohy.

střední

vysoká

kritická

5.7

Doba uchování provozních údajů

Provozní údaje shromážděné podle pravidla upraveného na řádku 5.5 této přílohy jsou uchovány po dobu alespoň 12 měsíců od jejich vytvoření.

vysoká

5.8

Doba uchování provozních údajů

Provozní údaje shromážděné podle pravidla upraveného na řádku 5.5 této přílohy jsou uchovány po dobu alespoň 18 měsíců od jejích vytvoření.

kritická

5.9

Ukládání provozních údajů

Vygenerované provozní údaje jsou uchovávány ve vhodné, neměnné a sdružené formě bez ohledu na jejich zdroj tak, aby bylo možné centrální autorizované vyhodnocení dat. Mezi technickým aktivem shromažďujícím provozní údaje podle pravidla upraveného na řádku 5.5 této přílohy a technickým aktivem, na němž jsou provozní údaje vytvářeny, je prováděno ověřování identity. Přenos mezi technickým aktivem shromažďujícím provozní údaje podle pravidla upraveného na řádku 5.5 této přílohy a technickými aktivy, na nichž jsou provozní údaje vytvářeny, probíhá zabezpečeným aktuálně odolným šifrováním nebo po sítích pod kontrolou poskytovatele.

střední

vysoká

kritická

5.10

Poskytnutí provozních údajů orgánu veřejné moci

Orgán veřejné moci má na žádost k dispozici provozní údaje o činnostech uživatelů, ve vhodné formě a v přiměřeném čase tak, aby mohl provést analýzu jakéhokoliv kybernetického bezpečnostního incidentu, který se ho týká.

střední

vysoká

kritická

6. Správa identit a řízení přístupu

6.1

Vícefaktorová autentizace pro přístup

Přístup orgánu veřejné moci do správy služby cloud computingu je zabezpečen vícefaktorovou autentizací.

střední

vysoká

kritická

6.2

Řzení přístupu orgánu veřejné moci

Orgán veřejné moci řídí přístupy uživatelů a administrátorů^ na straně orgánu veřejné moci do služby cloud computingu, zejména:

a)

přiřazuje jedinečná uživatelská jména,

b)

uděluje a upravuje uživatelské účty a účty administrátora1 na straně orgánu veřejné moci a přístupová oprávnění na základě principu nejnižšího oprávnění (least-privilege principle) a principu nutnosti vědět (need-to-knowprinciple),

c)

pravidelně alespoň jednou ročně kontroluje přidělené uživatelské účty a účty administrátorů^ na straně orgánu veřejné moci a přístupová oprávnění,

d)

blokuje a odebírá přístupové účty v případě nečinnosti a

e)

odebírá nebo mění přístupová oprávnění při ukončení nebo změně smluvního vztahu.

střední

vysoká

kritická

6.3

Řízení přístupu poskytovatele

Poskytovatel v rámci své organizace řídí přístupy k informačnímu systému využívanému k poskytování služby cloud computingu orgánu veřejné moci.

střední

vysoká

kritická

6.4

Dohody o mlčenlivosti a důvěrnosti

Dohody o mlčenlivosti a důvěrnosti mezi poskytovatelem a jeho zaměstnanci, externími pracovníky a subdodavateli jsou uzavřeny předtím, než je zaměstnancům, externím pracovníkům a subdodavatelům udělen přístup k zákaznickým datům a specifickým provozním údajům.

střední

vysoká

kritická

6.5

Přístupová práva administrátorů^ na straně poskytovatele

Přístupová práva jsou přidělována konkrétním administrátorům1''1 na straně poskytovatele podle principu nutnosti vědět (need-to-know principle) a časově omezena na základě hodnocení rizik poskytovatele.

střední

vysoká

kritická

6.6

Souhlas pro přístup k zákaznickým datům nebo specifickým provozním údajům

Přístup zaměstnanců nebo externích pracovníků poskytovatele k zákaznickým datům nebo specifickým provozním údajům, které nejsou šifrovány nebo byly dešifrovány, je možný pouze po předchozím souhlasu orgánu veřejné moci.

Pro potřeby udělení tohoto souhlasuje orgán veřejné moci informován o důvodu, době trvání, času, typu a rozsahu přístupu tak, aby byl schopen vyhodnotit rizika spojená s tímto přístupem.

kritická

7. Správa klíčů a šifrování

7.1

Šifrování zákaznického obsahu při přenosu

Poskytovatel má zavedené procesy a technická opatření s aktuálně odolným šifrováním a ověřením identity pro zabezpečení přenosu zákaznického obsahu po sítích mimo kontrolu poskytovatele.

nízká

střední

vysoká

kritická

7.2

Šifrování zákaznického obsahu při uchovávání

Poskytovatel má zavedené procesy a technická opatření pro aktuálně odolné šifrování zákaznického obsahu během uchovávání.

střední

vysoká

kritická

7.3

Úroveň šifrování zákaznického obsahu

Zákaznický obsah je při přenosu a v úložištích ve službě cloud computingu šifrován v souladu s uznávanými nej modernějšími požadavky v oblasti kryptografických prostředků nebo alespoň pomocí některého z algoritmů uvedeného v doporučení Úřadu v oblasti kryptografických prostředků zveřejněném na internetových stránkách Úřadu.

vysoká

kritická

8. Zabezpečení komunikace

8.1

Technické prostředky

Orgán veřejné moci využívá nástroje nebo služby pro zvýšení odolnosti vůči útokům typu odepření služby (DoS/DDoS).

vysoká

kritická

8.2

Ochrana datových přenosů do služby cloud computingu

Zákaznická data přenášená do služby cloud computingu jsou chráněna proti neoprávněnému zásahu, kopírování, úpravě, přesměrování nebo vymazání v souladu s požadavky orgánu veřejné moci na zajištění bezpečnosti informací.

střední

vysoká

kritická

8.3

Ochrana datových přenosů ze služby cloud computingu

Zákaznická data přenášená ze služby cloud computingu jsou chráněna proti neoprávněnému zásahu, kopírování, úpravě, přesměrování nebo vymazání v souladu se zavedenou politikou bezpečnosti informací poskytovatele.

střední

vysoká

kritická

8.4

Připojení do výměnného uzlu internetu

Poskytovatel má zajištěno připojení do výměnného uzlu internetu (IXP) v České republice.

vysoká

kritická

9. Přenositelnost, propojení a exit strategie

9.1

Zajištění kontinuity informačního systému orgánu veřejné moci

Orgán veřejné moci má při ukončení využívání služby zákaznická data a provozní údaje ve formátu a rozsahu nezbytném pro zajištění kontinuity informačního sytému, pro jehož provoz službu cloud computingu využíval. V případě, že pro zajištění kontinuity informačního systému je nezbytné vydání dat poskytovatelem služby, formát a rozsah zákaznických dat a provozních údajů je předem sjednán.

nízká

střední

vysoká

9.2

Plán pro ukončení využívání služby cloud computingu

Orgán veřejné moci vytvoří plán pro ukončení využívání služby cloud computingu (dále jen „exit strategie“), který zahrnuje zejména:

a) cíle, kterých má exit strategie dosáhnout,

b) definicí kritérií pro spuštění exit strategie,

c) definici situací pro spuštění exit strategie, například:

1. insolvence, rozpad nebo ukončení činnosti poskytovatele,

2. výmaz poskytovatele nebo výmaz poskytované služby cloud computingu z katalogu cloud computingu,

3. nesoulad smlouvy s právními či regulatomími požadavky,

4. uplynutí doby, na kterou byla smlouva uzavřena,

5. hrubé porušení smluvních podmínek o úrovni služby cloud computingu ze strany poskytovatele,

6. neshoda s poskytovatelem při jednáních o změně smlouvy,

7. významná změna7 kontroly nad poskytovatelem,

8. významná změna7 kontroly nad technickými aktivy využívanými poskytovatelem k poskytování služby cloud computingu,

9. významná změna7 u subdodavatelů,

10. jiná významná změna7 na straně poskytovatele relevantní pro poskytování služby cloud computingu,

11. podstatná nemožnost orgánu veřejné moci využívat službu cloud computingu,

d) definici možných variant řešení migrace,

e) analýzu dopadů zaměřenou na náklady a lidské zdroje nutné k úspěšnému provedení exit strategie,

f) rozdělení rolí a zodpovědností v průběhu exit strategie a transferu systémů k jiným poskytovatelům,

g) určení dat nutných pro úspěšné zvládnutí exit strategie včetně určení formátu těchto dat,

h) definici opatření k zajištění součinnosti poskytovatele při předání dat,

i) určení doby pro provedení exit strategie,

j) definici parametrů úspěchu při provádění exit strategie a

k) opatření pro zajištění úspěšného provedení exit strategie.

nízká

střední

vysoká

kritická

9.3

Zajištění požadavků na exit strategii

Smlouva o poskytování služby cloud computingu zohledňuje požadavky orgánu veřejné moci na exit strategii podle pravidla upraveného na řádku 9.2 této přílohy.

nízká

střední

vysoká

kritická

9.4

Dokumentace bezpečnosti vstupů a výstupů

Služba cloud computingu je přístupná pro jiné služby cloud computingu nebo IT systémy orgánu veřejné moci skrze zdokumentované rozhraní příchozích a odchozích zákaznických dat tak, aby z nich orgán veřejné moci mohl v případě potřeby získat zákaznická data, a to pokud se jedná o služby cloud computingu, které zákaznická data ukládají ve stavu neaktivních dat. Poskytovatel na vyžádání orgánu veřejné moci zpřístupní příslušnou dokumentaci.

střední

vysoká

kritická

9.5

Smluvní podmínky o poskytování zákaznických dat

Smlouva o poskytování služby cloud computingu ve vztahu k jejímu ukončení upravuje zejména:

a)

typ, rozsah, strukturu a formát dat, které poskytovatel předá orgánu veřejné moci; nedohodne-li se orgán veřejné moci s poskytovatelem jinak, zajistí orgán veřejné moci, že zákaznická data budou poskytovatelem předána ve strukturovaném, běžně používaném, strojově čitelném a interoperabilním formátu,

nízká

střední

vysoká

kritická

 

b)

určení lhůty k předání nebo zpřístupnění zákaznických dat ze strany poskytovatele orgánu veřejné mocí,

c)

určení doby, po kterou budou data uchované poskytovatelem po ukončení smlouvy o poskytování služby cloud computingu a

d)

určení lhůty k vymazání zákaznických dat poskytovatelem.

 

9.6

Vlastnictví zákaznických dat

Orgán veřejné moci má v plném rozsahu po celou dobu využívání služby cloud computingu zachována vlastnická práva k zákaznickým datům. Přípustné případy využití zákaznických dat poskytovatelem jsou definovány ve smlouvě s poskytovatelem.

nízká

střední

vysoká

kritická

9.7

Bezpečný výmaz dat

Zákaznická data jsou po ukončení smluvního vztahu vymazána způsobem, který je v souladu s relevantními právními a regulatomími požadavky.

nízká

střední

vysoká

kritická

10. Nákup, vývoj a úprava informačních systémů

10.1

Oddělení prostředí

Provozní prostředí služby cloud computingu je poskytovatelem fyzicky nebo logicky odděleno od testovacího nebo vývojového prostředí služby cloud computingu, aby se zabránilo neautorizovanému přístupu k zákaznickým datům, šíření škodlivého kódu nebo změnám technických aktiv. Z důvodu ochrany důvěrnosti dat data obsažená v provozním prostředí nejsou používaná v testovacím ani v jakémkoliv jiném prostředí.

střední

vysoká

kritická

10.2

Informování o významných změnách7

Orgán veřejné moci jje s dostatečným předstihem předem definovaným způsobem informován o plánované významné změně7> v poskytování služby cloud computingu a jejích dopadech.

vysoká

kritická

11. Řízení dodavatelů

11.1

Informování o subdodavatelích

Orgán veřejné moci je informován o subdodavatelích poskytovatele, a to jak před uzavřením smlouvy o poskytování služby cloud computingu, tak vždy s dostatečným předstihem před změnou subdodavatele.

střední

vysoká

kritická

12. Správa kybernetických bezpečnostních událostí a incidentů

12.1

Informování o kybernetickém bezpečnostním incidentu

Poskytovatel informuje orgán veřejné moci v případě narušení bezpečnosti informací zákaznických dat a specifických provozních údajů bez zbytečného odkladu, ale nejpozději do 72 hodin od okamžiku, kdy se o narušení bezpečnosti zákaznických dat dozvěděl. Jakmile jje řešení kybernetického bezpečnostního incidentu uzavřeno, informuje poskytovatel orgán veřejné moci o přijatých opatřeních.

nízká

střední

vysoká

kritická

12.2

Vyhodnocování kybernetických bezpečnostních událostí

Poskytovatel má zavedeny a využívá nástroje pro detekci, sběr a vyhodnocování kybernetických bezpečnostních událostí.

nízká

střední

vysoká

kritická

13. Řízení kontinuity činností

 

13.1

Plán kontinuity činností

Orgán veřejné moci má zdokumentované postupy pro případ neočekávaného ukončení činnosti poskytovatele, případ omezení přístupu k zákaznickým datům a přesun zákaznických dat (včetně nezbytných provozních údajů) zpět nebo k jinému poskytovateli.

nízká

střední

vysoká

kritická

14. Soulad s předpisy a audit

 

14.1

Identifikace požadavků

Poskytovatel jednoznačně identifikuje, dokumentuje a udržuje aktuální veškeré relevantní povinnosti vyplývající z právních předpisů a smluvní požadavky kladené na poskytovatele a týkající se bezpečnosti informací služby cloud computingu. Poskytovatel dokumentuje způsob, jakým tyto povinnosti dodržuje.

střední

vysoká

kritická

14.2

Právo auditu Úřadem

Ve vztahu k dané službě cloud computingu je poskytovatelem jednou ročně nebo na základě opakujících se kybernetických bezpečnostních incidentů nebo v případě rozporu vůči deklarovaným parametrům umožněno Úřadu zdarma provedení kontroly splnění požadavků podle kontrolního řádu10 na všech místech a zařízeních souvisejících s poskytováním služby cloud computingu. Poskytovatel zároveň poskytne Úřadu veškerou potřebnou součinnost, vyjma zpřístupnění či předání zákaznických dat bez souhlasu dotčeného orgánu veřejné moci.

nízká

střední

vysoká

kritická

14.3

Zákaznický audit

Orgán veřejné moci je oprávněn provést audit souladu systému řízení bezpečnosti informací poskytovatele s právem České republiky nebo smluvními podmínkami a dodržování politik poskytovatele.

vysoká

kritická

15.

Žádosti cizozemských orgánů o zpřístupnění nebo předání dat

15.1

Popis povinností poskytovatele předávat a zpřístupňovat informace

Poskytovatel jasně a srozumitelně uvádí své povinnosti vyplývající z právních předpisů států odlišných od členských států EU/ESVO, v nichž poskytovatel předpokládá zpracování zákaznických dat týkající se zpřístupnění a předávání zákaznických dat a specifických provozních údajů cizozemským orgánům včetně zdůvodnění, proč uvedené povinnosti na poskytovatele dopadají.

nízká

střední

vysoká

kritická

15.2

Seznámení se s povinnostmi poskytovatele předávat a zpřístupňovat informace

Orgán veřejné moci se seznámí s povinnostmi poskytovatele vyplývajícími z právních předpisů států odlišných od členských států EU/ESVO, týkajících se zpřístupnění a předávání zákaznických dat a specifických provozních údajů cizozemským orgánům včetně zdůvodnění, proč uvedené povinnosti na poskytovatele dopadají.

nízká

střední

vysoká

kritická

15.3

Vyrozumění orgánu veřejné moci o žádosti o předání nebo zpřístupnění

V případě, že poskytovatel obdrží právně závaznou žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a provozních údajů, odkáže tohoto žadatele na orgán veřejné moci nebo o takové žádosti bezodkladně informuje orgán veřejné moci, pokud to právní řád, jemuž poskytovatel podléhá, nezakazuje.

nízká

střední

15.4

Vyrozumění orgánu veřejné moci o žádosti o předání nebo zpřístupnění

V případě, že poskytovatel obdrží právně závaznou žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a specifických provozních údajů, odkáže tohoto žadatele na orgán veřejné moci nebo o takové žádosti orgán veřejné moci bezodkladně informuje. Pokud právní řád, jemuž poskytovatel podléhá, poskytovateli zakazuje informovat orgán veřejné moci, vyvine veškeré možné zákonné úsilí, aby dosáhl zrušení tohoto zákazu a využije všech dostupných opravných prostředků s cílem zpochybnit takový zákaz, popřípadě pozastavit účinky zákazu, dokud soud nerozhodne ve věci samé. Pokud nedosáhne zrušení povinnosti zákazu informování orgánu veřejné moci, pak poskytovatel orgán veřejné moci informuje poté, co vyprší platnost právního zákazu, např. po vypršení období mlčenlivosti nařízeného zákonem nebo soudem.

vysoká

kritická

15.5

Právní posouzení žádostí o předání nebo zpřístupnění

V případě, že poskytovatel obdrží žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat nebo specifických provozních údajů bez souhlasu orgánu veřejné moci, zajistí poskytovatel její odpovídající právní posouzení. Posouzení zohlední, zda má žádost cizozemského orgánu proveditelný a platný právní základ, zda rozsah zákaznických dat nebo specifických provozních údajů, která má poskytovatel zpřístupnit nebo předat, je přiměřený účelu žádosti a jaké další kroky je třeba podniknout. Poskytovatel uchová právní posouzení žádosti alespoň 5 let od jeho vyhotovení pro účely kontroly nebo ho prokazatelně předá orgánu veřejné mocí.

nízká

střední

15.6

Právní posouzení žádostí o předání nebo zpřístupnění

V případě, že poskytovatel obdrží žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat nebo specifických provozních údajů bez souhlasu orgánu veřejné moci, zajistí poskytovatel její odpovídající právní posouzení. Posouzení zohlední, zda má žádost cizozemského orgánu proveditelný a platný právní základ, zda rozsah zákaznických dat nebo specifických provozních údajů, která má poskytovatel zpřístupnit nebo předat, je přiměřený účelu žádosti a jaké další kroky je třeba podniknout. Poskytovatel uchová právní posouzení žádosti alespoň 10 let od jeho vyhotovení pro účely kontroly nebo ho prokazatelně předá orgánu veřejné moci.

vysoká

kritická

15.7

Závazek k vynaložení úsilí před zpřístupněním

V případě, že poskytovatel obdrží žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat nebo specifických provozních údajů bez souhlasu orgánu veřejné moci, vyvine poskytovatel veškeré možné zákonné úsilí, aby zabránil zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a specifických provozních údajů na základě této žádosti, zejména zohlední povinnosti vyplývající z právních předpisů České republiky a Evropské unie a bude usilovat o zrušení povinnosti zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a specifických provozních údajů.

vysoká

kritická

15.8

Předání nebo zpřístupnění po kladném vyhodnocení

V případě, že poskytovatel obdrží žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat nebo specifických provozních údajů, poskytovatel zpřístupní nebo předá nezbytně nutná zákaznická data a specifické provozní údaje na základě této žádosti, pokud právní posouzení poskytovatele provedené podle pravidla upraveného na řádku 15.5 nebo 15.6 této přílohy ukázalo, že žádost má proveditelný a platný právní základ a na tomto základě musí být žádosti vyhověno.

nízká

střední

vysoká

15.9

Odmítnutí žádosti o zpřístupnění

V případě, že poskytovatel obdrží žádost cizozemského orgánu o zpřístupnění nebo předání zákaznických dat a specifických provozních údajů, tuto žádost odmítne a data nevydá a nezpřístupní. Toto pravidlo se neuplatní pro zákaznická data a specifické provozní údaje zpracovávané mimo území České republiky s výslovným písemným souhlasem orgánu veřejné moci podle pravidla upraveného na řádku 1.7 této přílohy.

kritická



Poznámky pod čarou:

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

Vyhláška č. 315/2021 Sb., o bezpečnostních úrovních pro využívání cloud computingu orgány veřejné moci.

Vyhláška č. 82/2018 Sb.

Zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, ve znění pozdějších předpisů.

§ 6m ve spojení s § 6s odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb.

§ 2 písm. f) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 3 vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 5 odst. 1 písm. f) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů.

Poznámky pod čarou:
1

§ 2 písm. a) vyhlášky č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, kybernetických bezpečnostních incidentech, reaktivních opatřeních, náležitostech podání v oblasti kybernetické bezpečnosti a likvidaci dat (vyhláška o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů.

2

Vyhláška č. 315/2021 Sb., o bezpečnostních úrovních pro využívání cloud computingu orgány veřejné moci.

3

Vyhláška č. 82/2018 Sb.

4

Zákon č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, ve znění pozdějších předpisů.

5

§ 6m ve spojení s § 6s odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb.

6

§ 2 písm. f) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

7

§ 2 písm. o) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

8

§ 3 vyhlášky č. 82/2018 Sb.

9

§ 5 odst. 1 písm. f) vyhlášky č. 82/2018 Sb.

10

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů.