Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

29/2023 Sb. znění účinné od 18. 2. 2023

29

 

NAŘÍZENÍ VLÁDY

ze dne 18. ledna 2023

o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv

 

Vláda nařizuje podle § 1820 odst. 1 písm. i) a § 1820 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění zákona č. 374/2022 Sb.:

§ 1

Předmět úpravy

Toto nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1 a upravuje vzorové poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory podnikatele a náležitosti vzorového formuláře pro odstoupení od těchto smluv.

§ 2

Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy a vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorový formulář pro odstoupení od těchto smluv jsou uvedeny v příloze k tomuto nařízení.

§ 3

Zrušovací ustanovení

Nařízení vlády č. 363/2013 Sb., o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv, se zrušuje.

§ 4

Účinnost

Toto nařízení nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.

Předseda vlády:

prof. PhDr. Fiala, Ph.D., LL.M., v. r.

 

Ministr průmyslu a obchodu:

Ing. Síkela v. r.

Příloha

Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorový formulář pro odstoupení od těchto smluv

a)

Vzorové poučení o právu na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory

Právo odstoupit od smlouvy

Do 14 [1] dnů máte právo odstoupit od této smlouvy bez udání důvodu.

 

Lhůta pro odstoupení od smlouvy končí uplynutím 14 [1] dnů ode dne následujícího po dni [2]

 

Odstoupit od této smlouvy můžete jakýmkoli jednoznačným prohlášením adresovaným [3] (například dopisem zaslaným prostřednictvím provozovatele poštovních služeb nebo prostřednictvím elektronické pošty). Můžete použít přiložený vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, není to však Vaší povinností. [4]

 

Aby byla dodržena lhůta pro odstoupení od této smlouvy, postačuje odeslat odstoupení od smlouvy před uplynutím příslušné lhůty.

Důsledky odstoupení od smlouvy

Pokud odstoupíte od této smlouvy, vrátíme Vám bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy nám došlo Vaše odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky, které jsme od Vás na základě smlouvy přijali, včetně nákladů na dodání (kromě dodatečných nákladů vzniklých v důsledku Vámi zvoleného způsobu dodání, který je jiný než námi nabízený nejlevnější způsob dodání). Pro vrácení peněžních prostředků použijeme stejný platební prostředek, který jste použil(a) pro provedení počáteční transakce, pokud jste výslovně neurčil(a) jinak. V žádném případě Vám tím nevzniknou další náklady. [5]

 

[6]

[vložte text podle pokynů]

 

[7]

[vložte text podle pokynů]

 

Pokyny pro vyplnění formuláře:

[1]

V případě uzavření smlouvy mimo obchodní prostory během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti, vložte číslo „30“ namísto čísla „14“.

[2]

Vložte text v uvozovkách odpovídající jedné z následujících variant:

a)

v případě smlouvy o poskytování služeb nebo smlouvy o dodávce vody, plynu nebo elektřiny, které nejsou prodávány v omezeném objemu nebo v určitém množství, nebo tepla z dálkového vytápění nebo poskytnutí digitálního obsahu, který není dodán na hmotném nosiči*) „uzavření smlouvy.“,

b)

v případě koupě zboží: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete zboží.“,

c)

v případě smlouvy, jejímž předmětem je dodávka více kusů zboží, které jsou dodávány samostatně: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete poslední kus zboží.“,

d)

v případě smlouvy, jejímž předmětem je dodávka zboží sestávajícího z několika položek nebo částí: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete poslední položku nebo část dodávky zboží.“, nebo

e)

v případě smlouvy o pravidelné dodávce zboží po ujednanou dobu: „ , kdy Vy nebo Vámi určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezmete první dodávku zboží.“.

[3]

Vložte Vaše jméno a příjmení/obchodní firmu/název, adresu sídla, telefonní číslo a adresu pro doručování elektronické pošty.

[4]

Pokud na Vašich internetových stránkách nabízíte spotřebiteli možnost elektronicky vyplnit a odeslat odstoupení od smlouvy, vložte text: „Na naší internetové stránce [vložte internetovou adresu] můžete rovněž elektronicky vyplnit a odeslat formulář pro odstoupení od smlouvy nebo jakékoliv jiné jednoznačné prohlášení. Využijete-li této možnosti, obratem Vám potvrdíme jeho přijetí v textové podobě (například prostřednictvím elektronické pošty).“.

[5]

V případě kupní smlouvy, v níž nenabízíte, že při odstoupení od smlouvy vyzvednete zboží, vložte text: „Přijaté peněžní prostředky můžeme vrátit až po obdržení vráceného zboží nebo až prokážete, že jste zboží odeslal(a) zpět, podle toho, co nastane dříve.“.

[6]

Pokud spotřebitel na základě smlouvy obdržel zboží

a)

vložte text odpovídající jedné z následujících variant ohledně převzetí zboží:

1.

Pokud nabízíte, že zboží od spotřebitele převezmete: „Zboží vyzvedneme.“.

2.

V opačném případě: „Zboží bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy došlo k odstoupení od této smlouvy, zašlete zpět neboje předejte na adrese [vložte Vaše jméno a příjmení/obchodní firmu/ název, adresu sídla, případně údaje o totožnosti a adresu osoby, která je oprávněna k převzetí zboží]. Lhůta se považuje za zachovanou, pokud nám zboží odešlete zpět před uplynutím 14 dnů.“.

b)

vložte text odpovídající jedné z následujících variant ohledně nákladů spojených s vrácením zboží:

1.

Pokud nabízíte, že ponesete náklady spojené s vrácením zboží: „Náklady spojené s vrácením zboží poneseme my.“.

2.

V opačném případě: „Ponesete přímé náklady spojené s vrácením zboží.“.

3.

Pokud ve smlouvě uzavřené distančním způsobem nenabízíte, že ponesete náklady spojené s vrácením zboží, a pokud toto zboží pro svou povahu nemůže být vráceno obvyklou poštovní cestou: „Ponesete přímé náklady spojené s vrácením zboží ve výši [vložte částku] Kč.“. Pokud nelze náklady na vrácení zboží rozumně určit předem: „Ponesete přímé náklady spojené s vrácením zboží. Maximální náklady jsou odhadované ve výši [vložte částku] Kč.“.

4.

Pokud v rámci smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory nelze zboží pro svou povahu vrátit obvyklou poštovní cestou a v době uzavření smlouvy bylo dodáno do domácnosti spotřebitele: „Zboží vyzvedneme na vlastní náklady.“.

c)

vložte text ohledně odpovědnosti za snížení hodnoty vráceného zboží:

Odpovídáte pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k obeznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.

[7]

V případě smlouvy o poskytování služeb nebo smlouvy o dodávce vody, plynu nebo elektřiny, které nejsou prodávány v omezeném objemu nebo v určitém množství, nebo tepla z dálkového vytápění, vložte text: „Pokud jste požádal(a), aby poskytování služeb nebo dodávky vody/plynu/ elektřiny/tepla z dálkového vytápění [nehodící se vymažte] začaly během lhůty pro odstoupení od smlouvy, zaplatíte nám částku úměrnou rozsahu poskytnutého plnění do doby, než jste nás informoval(a) o odstoupení od smlouvy, a to v porovnání s celkovým rozsahem plnění uvedeným ve smlouvě.“.

*) Pro digitální obsah, který je dodán na hmotném nosiči, platí pravidla pro zboží.

 

b)

Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory

(vyplňte tento formulář a pošlete jej zpět pouze v případě, že chcete odstoupit od smlouvy)

Odstoupení od smlouvy

-

Adresát [zde podnikatel vloží jméno a příjmení/obchodní firmu/název, adresu sídla a svou adresu pro doručování elektronické pošty]:

 

-

Oznamuji/oznamujeme*) že tímto odstupuji/odstupujeme*) od smlouvy o koupi tohoto zboží*)/ o poskytnutí těchto služeb*)

 

-

Datum objednání*) datum obdržení*)

 

-

Jméno a příjmení spotřebitele/spotřebitelů

 

-

Adresa spotřebitele/spotřebitelů

 

-

Datum

 

-

Podpis spotřebitele/spotřebitelů (pouze pokud je tento formulář zasílán na listině)

 

*) Nehodící se škrtněte nebo údaje doplňte.



Poznámky pod čarou:

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, v platném znění․

Poznámky pod čarou:
1

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, v platném znění․