Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

342/2023 Sb. znění účinné od 1. 1. 2024

342

 

VYHLÁŠKA

ze dne 23. listopadu 2023

o rozsahu financování Ředitelství silnic a dálnic s. p. a způsobu výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných mu Státním fondem dopravní infrastruktury

 

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 3 odst. 5 a 6 zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění zákona č. 184/2023 Sb.:

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška stanoví

a)

rozsah financování nebo předfinancování činnosti Ředitelství silnic a dálnic s. p., které jsou předmětem smlouvy uzavírané Státním fondem dopravní infrastruktury (dále jen „Fond“) s Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. na dobu 3 let (dále jen „smlouva“), a

b)

způsob výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných Fondem Ředitelství silnic a dálnic s. p. na základě smlouvy.

§ 2

Rozsah financování

(1)

Předmětem smlouvy je financování a předfinancování činnosti Ředitelství silnic a dálnic s. p. v rozsahu úhrady nákladů na zajištění činností svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p. zakládací listinou za účelem provádění správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy.

(2)

Rozsah financování a předfinancování podle odstavce 1 nezahrnuje úhradu nákladů na

a)

opravy středního a velkého rozsahu u tunelů, dochází-li k obnově technologie po nejméně 10 letech provozu tunelu,

b)

opravy mostů delších než 200 metrů, je-li jejich předmětem i výměna nosné konstrukce,

c)

opravy mostů delších než 500 metrů, je-li jejich předmětem i oprava celého mostního svršku,

d)

výstavbu a modernizaci dálnic a silnic I․ třídy, jejich součástí a příslušenství,

e)

provozování systému elektronického mýtného v rozsahu úhrady poskytovateli služeb souvisejících s jeho provozováním,

f)

odstranění následků způsobených vyšší mocí v případě, že této události nebylo možné zabránit nebo její následky nemohly být odvráceny, a to ani s vynaložením veškerého úsilí, jež bylo možno rozumně požadovat,

g)

odstranění ekologických zátěží, zejména v důsledku vzniku nových nebo rozšíření stávajících území se zvláštním typem ochrany,

h)

vypořádání majetkových vztahů k pozemkům, na kterých se nachází stavby dálnic a silnic I. třídy, jejich součásti a příslušenství, které mají původ v činnosti předchůdců Ředitelství silnic a dálnic s. p.,

i)

provádění činností, které jsou předmětem hospodářské soutěže a které nespadají do rámce činností v podobě správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy zajišťovaných pro stát jako vlastníka dálnic a silnic I. třídy.

§ 3

Způsob výpočtu výše poskytovaných finančních prostředků

(1)

Výše finančních prostředků poskytovaných Fondem Ředitelství silnic a dálnic s. p. na základě smlouvy se vypočte podle vzorce

 

P = kv × kz × {(NQd × Dd) + (NQs × Ds) + [NBU × (Dd + Ds)] + [ND × (Dd + Ds)]},

 

v němž se rozumí

a)

„P“ výše finančních prostředků poskytovaných pro daný kalendářní rok,

b)

„kv“ koeficient valorizace zaokrouhlený na 2 desetinná místa, který se stanoví pro každý

1.

první rok trvání smlouvy jako 1,

2.

druhý rok trvání smlouvy na základě dat publikovaných Českým statistickým úřadem za rok n-2, kde n je kalendářní rok, pro který je určována výše finančních prostředků, jako součet jedné třetiny indexu meziroční změny nominálních mezd, jedné třetiny indexu meziroční změny cen stavebních prací a jedné třetiny indexu meziroční změny výše spotřebitelských cen podle Evropské klasifikace individuální spotřeby podle účelu1; pokud takto vyčíslená hodnota je vyšší než 1,02, odečte se od ní 0,02; pokud je nižší, je hodnota koeficientu 1, a

3.

třetí rok trvání smlouvy jako součin koeficientu vypočteného pro druhý rok a koeficientu vypočteného pro třetí rok postupem podle bodu 2,

c)

„kz“ koeficient zisku, který je roven 1,04,

d)

„NQd“ náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a zimní údržby na 1 pásokilometr dálnic pro splnění kvalitativních požadavků na vozovky a mosty na dálnicích podle smlouvy,

e)

„NQs“ náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a zimní údržby na 1 pásokilometr silnic I. třídy pro splnění kvalitativních požadavků na vozovky a mosty na silnicích I. třídy podle smlouvy,

f)

„NBU“ náklady na běžnou a zimní údržbu na 1 pásokilometr dálnic a silnic I. třídy pro splnění kvalitativních požadavků na běžnou a zimní údržbu podle smlouvy,

g)

„ND“ ostatní náklady podle § 2 odst. 1 nezahrnuté do nákladů podle písmen d) až f) stanovené na 1 pásokilometr dálnic a silnic I. třídy,

h)

„Dd“ počet pásokilometrů dálnic podle údajů vedených Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. k 1. lednu kalendářního roku předcházejícího roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných finančních prostředků, navýšený o počet pásokilometrů dálnic zprovozněných nebo plánovaných ke zprovoznění do 30. června kalendářního roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných finančních prostředků,

i)

„Ds“ počet pásokilometrů silnic I. třídy podle údajů vedených Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. k 1. lednu kalendářního roku předcházejícího roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných finančních prostředků, navýšený o počet pásokilometrů silnic I. třídy zprovozněných nebo plánovaných ke zprovoznění do 30. června kalendářního roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných finančních prostředků.

(2)

Výše nákladů na 1 pásokilometr podle odstavce 1 se stanoví pro smlouvu na tříleté období se zohledněním skutečně vynaložených nákladů na financované činnosti v předchozím tříletém období, předpokládaných nákladů na zajištění činností v souvislosti se zhodnocením majetku, k němuž má Ředitelství silnic a dálnic s. p. právo hospodařit, kterým nedošlo k navýšení počtu pásokilometrů dálnic a silnic I. třídy, a předpokládaných nákladů ke splnění kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností podle smlouvy.

(3)

Kvalitativní požadavky na provádění financovaných činností a výši nákladů na 1 pásokilometr podle odstavce 1 určí Ministerstvo dopravy na celou dobu trvání smlouvy, neupraví-li ji v průběhu jejího trvání z důvodu

a)

změny rozsahu či obsahu činností svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p.,

b)

takové změny právních předpisů, technických norem, technických předpisů nebo vydání soudních nebo správních rozhodnutí, které mají za následek změnu nákladů na zajištění činností svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p. nebo objemu těchto činností,

c)

zajištění činností v souvislosti se zhodnocením majetku, k němuž má Ředitelství silnic a dálnic s. p. právo hospodařit, kterým nedošlo k navýšení počtu pásokilometrů dálnic a silnic I. třídy, nebo

d)

změny kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností.

(4)

Pásokilometrem se pro účely této vyhlášky rozumí 1 kilometr délky jízdního pásu dálnice nebo silnice I. třídy včetně připojovacích a odbočovacích pruhů.

§ 4

Přechodné ustanovení

Pro smlouvu uzavíranou na roky 2024 až 2026 se výše nákladů na 1 pásokilometr podle § 3 odst. 2 stanoví na základě skutečně vynaložených nákladů v roce 2021 se zohledněním předpokládaných nákladů ke splnění kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností podle smlouvy.

§ 5

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2024.

Ministr:

Mgr. Kupka v. r.



Poznámky pod čarou:

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/792 ze dne 11. května 2016 o harmonizovaných indexech spotřebitelských cen a indexu cen bytových nemovitostí a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2494/95.

Poznámky pod čarou:
1

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/792 ze dne 11. května 2016 o harmonizovaných indexech spotřebitelských cen a indexu cen bytových nemovitostí a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2494/95.