Pro účely vydání doporučení školským poradenským zařízením jsou v následující tabulce uvedeny kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky spolu se stručnou charakteristikou uchazečů, kterých se příslušné uzpůsobení týká.
Označení kategorie uzpůsobení podle druhu znevýhodnění uchazeče | Charakteristika uchazečů, na něž se uzpůsobení vztahuje | Přípustné úpravy zkušební dokumentace jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky | Přípustná uzpůsobení pro konání jednotné zkoušky nebo školní přijímací zkoušky podle druhu a míry znevýhodnění uchazeče |
ZP_A | Uchazeči se zrakovým postižením, kteří jsou schopni rýsovat a číst zvětšené obrázky. | Možnost uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky v tištěné podobě smyslovým schopnostem uchazeče spočívajícího ve zvětšení písma. Možnost využít počítač při konání zkoušky pro uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, zejména zvětšením písma, použitím hlasového nebo hmatového výstupu. Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném formátu a formátu PDF je k dispozici v informačním systému. | • | Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2. |
Další možnosti: • | kompenzační pomůcky,3 | • | vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na počítači,4 | • | alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového archu; obdobně se postupuje při školní přijímací zkoušce, | • | samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, | • | úprava pracovního místa nebo úprava učebny, | • | využití služeb podporující osoby. |
|
ZP_B | Uchazeči se zrakovým postižením, pro které je čtení složitějších obrázků a rýsování smyslově nedostupné. | Vždy se doporučí obsahová úprava testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo nahrazeny úlohy na rýsování a úlohy se složitými obrázky.1 Možnost uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky v tištěné podobě smyslovým schopnostem uchazeče spočívajícího ve zvětšení písma. Možnost využít počítač při konání zkoušky pro uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, zejména zvětšením písma, použitím hlasového nebo hmatového výstupu. Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném formátu a formátu PDF je k dispozici v informačním systému. | • | Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2. |
Další možnosti: • | kompenzační pomůcky,3 | • | vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na počítači,4 | • | alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového archu; obdobně se postupuje při školní přijímací zkoušce, | • | samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, | • | úprava pracovního místa nebo úprava učebny, | • | využití služeb podporující osoby. |
|
ZP_BR | Uchazeči se zrakovým postižením, kteří upřednostňují pro čtení a psaní Braillovo písmo. | Vždy se doporučí obsahová úprava testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky: jsou vyňaty nebo nahrazeny úlohy na rýsování a úlohy se složitými obrázky. Vždy se doporučí tištěný testový sešit jednotné zkoušky nebozadání školní přijímací zkoušky v Braillovu písmu. Možnost využít počítač při konání zkoušky pro uzpůsobení testového sešitu jednotné zkoušky nebo zadání školní přijímací zkoušky smyslovým schopnostem uchazeče, zejména použitím hlasového nebo hmatového výstupu. Testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném formátu a formátu PDF je k dispozici v informačním systému, testový sešit jednotné zkoušky v Braillově písmu je součástí tištěné zkušební dokumentace. | • | Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro vypracování testu o 100 %2. |
Další možnosti: • | kompenzační pomůcky,3 | • | vypracování testu nebo školní přijímací zkoušky, včetně zápisu odpovědí, na počítači,4 | • | poskytnutí listů papíru pro zápis odpovědí v Braillově písmu; uchazeč nepoužívá záznamový arch, potřeba zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového archu; obdobně se postupuje při školní přijímací zkoušce, | • | samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, | • | úprava pracovního místa nebo úprava učebny, | • | využití služeb podporující osoby. |
|
SP | Uchazeči se sluchovým postižením, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk. | Vždy se doporučí obsahová úprava testu jednotné zkoušky z českého jazyka a literatury tak, aby ověřoval znalost českého jazyka na úrovni A2 podle Společného evropského referenčního rámce. Obdobně se postupuje při úpravě zadání školní přijímací zkoušky ověřující znalost českého jazyka. Upravený testový sešit jednotné zkoušky z českého jazyka a literatury je součástí tištěné zkušební dokumentace. | • | Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro vypracování testu o 75 %, nebo o 100 %2. |
Další možnosti: • | kompenzační pomůcky,3 | • | alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového archu; obdobně se postupuje při školní přijímací zkoušce, | • | samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, | • | úprava pracovního místa nebo úprava učebny, | • | využití služeb podporující osoby. |
|
0 | Ostatní uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména uchazeči se specifickými poruchami učení, uchazeči s tělesným postižením, uchazeči se sluchovým postižením, kteří nejsou zařazeni v kategorii SP, uchazeči se znevýhodněním v důsledku chronického onemocnění a cílené medikace, která může ovlivnit jejich schopnosti, uchazeči s poruchou autistického spektra, uchazeči s jiným rodným jazykem než českým. | Úprava zkušební dokumentace se neprovádí. | • | Vždy se doporučí navýšení časového limitu pro vypracování testu o 25 %, 50 %, 75 %, nebo 100 %2. |
Další možnosti: • | kompenzační pomůcky,3 | • | alternativní zápis odpovědí mimo záznamový arch do testového sešitu nebo na prázdné listy papíru, zajištění následného přepisu odpovědí do záznamového archu; obdobně se postupuje při školní přijímací zkoušce, • samostatná učebna pro dotyčného uchazeče, | • | úprava pracovního místa nebo úprava učebny, | • | využití služeb podporující osoby. |
|