Dopravní značky a dopravní zařízení
A. Dopravní značky
I. Vzhled a význam:
a) výstražné značky,
b) značky vyjadřující dopravní příkazy a zákazy,
c) značky vyjadřující dopravní pokyny.
II. Provedení.
III. Postavení a umístění.
B. Zábrany a nářadí k vyznačení pracovišť na veřejných silnicích
I. Uzavírky a vyznačení pracovišť.
II. Řízení dopravy při uzavření silnice na polovinu šířky.
III. Vyznačení uzavírek a objížděk.
C. Signalisační zařízení a jiná opatření k řízení dopravy.
D. Vyobrazení dopravních značek.
A.
Dopravní značky
I.
Vzhled a význam
a) Výstražné značky
(1) Pro vyznačení nebezpečných míst slouží bílé tabule s červeným okrajem, na nichž je černým znamením vyznačen druh výstrahy. Tabule má tvar rovnostranného trojúhelníka, postaveného na vodorovné základně. Výstražné tabule vyznačují:
1. obecně nebezpečné místo (obr. 1),
2. příčnou stružku (obr. 2),
3. zatáčku (bor. 3),
4. křižovatku (obr. 4),
5. chráněný přejezd dráhy (obr. 5),
6. nechráněný přejezd dráhy (obr. 6).
(2) Stojí-li výstražná značka před několika krátce za sebou následujícími zatáčkami nebo příčnými stružkami a je-li pod značkou umístěna obdélníková bílá tabulka s černým nápisem, na níž číslo a následující znamení pro zatáčku nebo příčnou stružku udávají počet těchto nebezpečných míst, neopakují se před ostatními nebezpečnými místy výstražné značky. Před zvláště nebezpečnými spády je postavena značka "obecně nebezpečné místo" (obr. 1) s obdélníkovou bílou tabulkou, jež udává černým písmem délku spádové trati a největší míru spádu
"Spád
(např.: ---------------):
800 m, do 13 %"
(3) K vyznačení úrovňových přejezdů dráhy jsou po pravé a levé straně silnice (jízdní dráhy) postaveny trojúhelníkové výstražné značky podle odstavce 1, č. 5 nebo 6 (obr. 5 nebo 6) a z každé strany tři návěstní desky (obr. 7 až 10). Trojúhelníkové výstražné značky se umístí nad návěstními deskami, které jsou vzdáleny asi 240 m od přejezdu a mají tři šikmé červené pruhy v bílém, černě vroubeném poli. Ve vzdálenosti asi 160 m a asi 80 m před přejezdem jsou postaveny vpravo a vlevo návěstní desky s dvěma, resp. jedním šikmým červeným pruhem v bílém, černě vroubeném poli. Šikmé pruhy sestávají z odrazného červeného skla a hleděno ze silnice směřují pod úhlem 30 stupňů k vodorovné vzhůru na vnější stranu. Horní hrany návěstních desek, nad nimiž nejsou umístěny trojúhelníkové výstražné značky, jsou skoseny rovnoběžně se šikmými pruhy. Je-li vzhledem k místním poměrům nutno postaviti návěstní desky v podstatně jiných vzdálenostech nežli 240, 160 a 80 m od přejezdu, budiž uvedena vzdálenost v metrech černými číslicemi nad šikmými pruhy.
b) Značky vyjadřující dopravní příkazy a zákazy
Úřední příkazy a zákazy jsou vydávány postavením terčů nebo tabulí, ponejvíce červených, s bílým středem (obr. 11 až 31), na nichž mohou býti umístěny černé obrazce nebo nápisy. Při zákazech nebo příkazech (zákaz parkování, zastavení) na delších silničních úsecích může být počátek a konec úseku označen obdélníkovými bílými štítky 150 mm vysokými a 300 mm dlouhými, s černým nápisem "Začátek" nebo "Konec", které se upevní pod značkou vyjadřující zákaz. U značek umístěných v průběhu úseku zákazem postiženého upevní se těsně pod značkou vyjadřující zákaz obdélníková bílá tabule 150 mm vysoká a 500 mm dlouhá tak, aby směřovala rovnoběžně s dopravním směrem; na této tabuli je znovu vyznačen zákaz, vpravo a vlevo od něho je jedna černá šipka tak, že hroty šipek ukazují na obě strany. Časová omezení příkazů neb zákazů jsou udána bílými nápisy v červené obrubě značek. Terče neb tabule vyznačují:
1. zákaz jízdy všech vozidel:
terč s kruhovým bílým polem uprostřed (obr. 11);
2. zakázaný směr jízdy nebo zakázaný vjezd:
červený terč s vodorovným bílým pruhem (obr. 12);
3. zákaz jízdy jednotlivých druhů vozidel:
černé symboly automobilů nebo motocyklů, pro ostatní druhy dopravy nápisy na bílém poli uprostřed terče podle č. 1 (obr. 13 až 17); platí-li zákaz pouze o nedělích a svátcích, jsou symboly zobrazeny jen v černých obrysech (obr. 15 a 16). Zákazy pro automobily a motocykly mohou býti sloučeny na jednom terči; pak je třeba odděliti hořejší zákaz (obr. 13 nebo 15) od spodního (obr. 14 nebo 16) vodorovným červeným pruhem. Při ostatních druzích dopravy připojí se k nápisu příslušný doplněk. Tentýž terč s nápisem "Pro kola", "Pro jezdce" nebo "Pro chodce" (obr. 17) vyznačuje zákaz pro všechny nejmenované druhy dopravy a příkaz pro jmenovaný druh dopravy, aby vyznačené cesty nebo pruhu silnice užíval;
4. zákaz jízdy vozidel, jejichž celková váha přesahuje určitou mez:
číslo, udávající v tunách přípustnou váhu, je na terči podle č. 1 (obr. 18);
5. zákaz jízdy vozidel, jejichž šířka nebo výška čítajíc v to náklad přesahuje určitou mez:
číslo udávající šířku nebo výšku v metrech je mezi dvěma černými klíny vpravo a vlevo, příp. nahoře a dole, na terči podle č. 1 (obr. 19 a 20);
6. zákaz jízdy rychlostí nad určitou mez:
číslo, udávající meznou rychlost v kilometrech za hodinu, je na terči podle č. 1 (obr. 21);
7. zákaz zastavení (nikoli parkování, nýbrž zákaz jakéhokoli zastavení, i na krátkou dobu za dopravním účelem):
terč s modrým kruhovým polem uprostřed a červeným pruhem vedeným příčně zdola vpravo nahoru vlevo (obr. 22);
8. zákaz parkování (zákaz stání vozidla, pokud se neděje jen k nastoupení nebo vystoupení a k naložení nebo vyložení):
terč s bílým kruhovým polem uprostřed, v němž je černé písmeno "P" přeškrtnuté červeným pruhem vedeným příčně zdola vpravo nahoru vlevo (obr. 23);
9. předepsaný směr dopravy:
bílé terče s úzkou červenou obrubou, uprostřed s černými šipkami (obr. 24 až 27), nebo - v jednosměrných ulicích vždy - bílý štít ve tvaru šipky s červenou obrubou (obr. 28);
10. příkaz zastavit u celního úřadu:
terč s bílým kruhovým polem uprostřed a černým vodorovným pruhem; nad pruhem je černě uvedeno slovo "Clo" (obr. 29);
11. příkaz: "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!":
rovnostranný trojúhelník postavený na vrchol (obr. 30);
11a. příkaz: "Stůj, dej přednost jízdě na hlavní silnici!":
rovnostranný trojúhelník, postavený na vrchol s červenou obrubou, s modrým polem uprostřed a s bílým nápisem "Stop" (tj. Stůj!) (obr. 30a). Na nepřehledných tratích je značka mimo to umístěna v přiměřené vzdálenosti před tím a připojena tabulka udávající vzdálenost v metrech.
Příkaz zastavení před hlavní silnicí je vyznačen dále ještě dvěma červenými přerušovanými čarami v podélném směru a jednou příčnou čarou na vozovce (obr. 30b). Červená příčná čára spolu s trojúhelníkovou značkou udávají čáru, těsně před níž se musí zastavit;
12. stanoviště automobilových drožek (taxi) se zákazem parkování všech ostatních vozidel:
modrý obdélník, uprostřed s terčem "Zákaz parkování"; nad terčem je bílý nápis "Autotaxi", pod terčem určený počet automobilových drožek (taxi); časová omezení zákazu parkování jsou uvedena bílým písmem v červené obrubě terče (obr. 31).
Přechody pro chodce jsou vyznačeny terčem podle č. 1 (obr. 11): v bílém poli s černým nápisem "Přechod pro chodce" a černou šipkou, udávající směr přechodu.
Jiné nežli uvedené příkazy a zákazy se vyhlašují černými nápisy na bílém středním poli červeného terče (např. "Uzavřeno pro cyklisty").
c) Značky vyjadřující dopravní pokyny
Tyto značky mají pravoúhlý tvar; vyznačují:
1. parkoviště:
modrá tabule s bílým "P"; doplňující údaje, jako doba parkování, udávají se bílým písmem (obr. 32); označení parkovišť v delších úsecích děje se jako u I b);
2. pokyny týkající se nutné opatrnosti pro nebezpečí z dopravy (ne pro dopravu jako při výstražných značkách):
rovnostranný bílý trojúhelník v modrém čtverci (obr. 33); důvod k opatrnosti (např. "Škola") možno uvésti bílým písmem pod trojúhelníkem, který se v tom případě posune k hornímu okraji tabule;
3. místo první pomoci, zařízené některou z úředně uznaných korporací (např. Červeným křížem):
symbol (např. Červený kříž) v bílém poli uprostřed modrého obdélníka (obr. 34). Pro snazší nalezení místa prvé pomoci může býti značka opatřena bílou šipkou nebo bližšími údaji bílým písmem;
4. svítilny, které nesvítí po celou noc:
jsou uvnitř uzavřených osad opatřeny červeným pruhem s bílým okrajem na znamení, že v jejich světelném obvodu nesmějí býti postavena vozidla bez vlastních světel (obr. 35 a 36);
5. místní tabule:
obdélníkové žluté tabule s černou obrubou a černým nápisem; na líci jméno obce (také osady) a příslušného okresu, na straně obrácené k obci (na rubu) u státních silnic číslo státní silnice a jméno nejbližšího dopravně důležitého místa ležícího při silnici (blízký cíl), kteréžto jméno se opakuje na všech dalších místních tabulích nezávisle na hranicích příslušnosti až do vyznačené obce; u ostatních zpevněných silnic pak jest na rubu jméno nejbližší obce, ležící při silnici. U všech místních údajů jest uvésti vzdálenost do středu obce (obr. 37 až 38a). Jako okres jest v příslušných případech udati také pohraniční celní okres; údaj o příslušné zemi může odpadnouti, kde ho není třeba k vyloučení záměn; údaj o okresu se vynechá, je-li jméno obce totožné se jménem okresu. K zamezení záměn s jinými obcemi stejného nebo stejně znějícího jména (podle místních označení v lexikonu obcí) mohou býti připojena v závorkách jména řek, pohoří nebo jiných krajinných názvů;
6. rozcestníky:
obdélníkové žluté tabule s černou obrubou a černým nápisem, zahrocené pod úhlem 60 stupňů na úzké straně ve vyznačeném směru (obr. 39 až 42). U cest, které nejsou vhodné pro jízdu motorových vozidel, neprovede se na rozcestníku černá obruba (obr. 43 a 43a). Nápis udává:
a) u státních silnic jméno všeobecně známého místa, z něhož vyplývá další průběh silnice (dálkový cíl), a jméno nejbližšího dopravně důležitého místa, ležícího při silnici (blízký cíl). Dálková a blízký cíl třeba opakovat na všech dalších rozcestnících až do udaných míst. Blízké cíle musí dále souhlasit s místními údaji na rubu místních tabulí, kde tyto tabule jsou;
b) u ostatních zpevněných silnic jako dálkový cíl nejbližší dopravně důležité místo a jako blízký cíl nejbližší obec, ležící při silnici;
c) u cest, které nejsou vhodné pro jízdu motorových vozidel, jen jméno nejbližší obce.
V případě podle c) může, jinak musí býti udána vzdálenost v plných kilometrech do středu udaného místa; místo většího města může býti uvedena jméno místně samostatné části. Při údajích vzdáleností na rozcestnících budiž číslo, které udává vzdálenost v kilometrech, zřetelně odděleno od následující zkratky "km" zvětšením mezery mezi čísly a písmeny a zmenšením písmen u srovnání s čísly. U státních silnic uvede se jejich číslo na malé obdélníkové tabulce nad rozcestníkem nebo pod ním (obr. 39 a 40]; může býti uvedeno také na rozcestníku, a to na opačném konci, jež jest hrot, oddělené svislou černou čarou od ostatních údajů (obr. 41). Umísťuje-li se více rozcestníků nad sebou, budiž mezi nimi ponechávána vzdálenost 50 mm. Pro státní silnice jest přitom číslo udati vždy na příslušném rozcestníku. Čísla státních silnic (obr. 44) lze umístiti také beze vztahu k označení obcí. Spojují-li se státní silnice uvnitř obce na náměstí nebo na společné trati, buďtež toto náměstí nebo tato okružní nebo sběrná třída označeny kruhovým žlutým terčem s černým prstencem a nápisem "Dálková doprava" (obr. 45);
7. návěsti před rozcestím:
obdélníkové žluté tabule s černou obrubou, na nichž jsou silnice vyznačeny tlustými černými čarami, jež jsou ukončeny šipkami; nad šipkou nebo podél čáry je černě vyznačeno jméno místa, k němuž silnice směřuje (dálkový cíl), a u čar, které značí státní silnice, čísla těchto státních silnic (obr. 46 až 51). Není přípustno uváděti u místních názvů z reklamních důvodů dodatky. Písmo a barva řídí se podle ustanovení II, odst. 2 a 3; silné černé čáry, vyjadřující silnici, buďtež široké u státních silnic 100 mm a u ostatních silnic 50 mm. U státních silnic, které pro svůj místní neb krajinný ráz v celém svém průběhu nebo na dílčí trati bývají uváděny vlastním jménem (např. Masarykův okruh), může býti vyznačeno toto vlastní jméno nebo jeho zkratka na rozcestnících nebo na návěstech před rozcestím.
Silnice pro hlavní dopravu (§ 13) jsou vyznačeny bílým čtvercem s červenou obrubou postaveným na vrchol (obr. 52).
II. Provedení
(1) Tvary a rozměry dopravních značek musí býti provedeny podle vzorů (oddíl D). Je-li udáno několik rozměrů, může býti použito menších uvnitř uzavřených osad. Ve výjimečných případech je dovoleno užíti pro rozcestníky a návěsti před rozcestím větších rozměrů, je-li to na důležitých místech silnice účelné pro lepší zřetelnost z větší vzdálenosti. Jinak jsou menší odchylky od rozměrů ze zvláštních důvodů přípustné u všech dopravních značek, nezpůsobí-li se tím nápadná změna značky.
(2) Písmo na dopravních značkách budiž provedeno podle norem Českomoravské společnosti normalisační jako stojaté hůlkové písmo. Budiž použito normy ČSN 1034 "Normalisované písmo". U normalisovaného písma je výška malých písmen 5/7 a tloušťka písma 1/7 výšky velkých písmen. Číslice jsou téže výšky jako velká písmena. Výška velkých písmen nebudiž větší než 160 mm a menší než 50 mm. Přiměřeně k tomu je výška malých písmen nejvíce 114 mm a nejméně 35 mm, tloušťka písma nejvýše 23 mm a nejméně 7 mm. Výjimky z těchto norem jsou na vzorech (oddíl D) zvláště udány.
(3) Barvy dopravních značek musí odpovídati normě ČSN AU 1, 10 "Barevné tóny pro dopravní značky". Sloupy pro dopravní značky buďtež bílé, pro místní tabule a pro rozcestníky žluté.
(4) Materiál a nátěr dopravních značek musí vzdorovati účinkům světla a povětrnosti. Značka "Stůj, dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30a) musí býti osvětlena buď zevnitř nebo vně, nebo musí býti provedena tak, aby odrážela světelné paprsky. U značek odrážejících světelné paprsky musí býti opatřeny červená obruba a nápis "Stop" odraznými skly. Tabule odrážející světlo, svítící nebo osvětlené, jsou jinak přípustné pro všechny dopravní značky; pro výstražné značky (obr. 1 až 6) je toto provedení žádoucí. Červená příčná čára a přerušované červené čáry, sloužící k vyznačení příkazu zastaviti před hlavní silnicí (obr. 30b), jest provésti trvanlivou barvou nebo s použitím jiných vhodných prostředků (např. červený asfalt, červené knoflíky, červené kameny).
III. Postavení a umístění
(1) Dopravní značky se umísťují přibližně kolmo k směru dopravy, po pravé straně silnice, pokud zvláštní důvody nevyžadují umístění jiného.
(2) S výjimkou dopravních značek, které se staví jen dočasně, budiž umístění provedeno dokonalým osazením. Dopravní značky buďtež umístěny tak, aby byly dobře viditelné; spodní hrana tabulí nebudiž od země výše nežli 4,50 m a ne méně nežli 4,20 m při umístění značky nad jízdní drahou, a zpravidla asi 1,50 m a nikoli více než 2 m při umístění vedle jízdní dráhy.
(3) Výstražné značky se umísťují pouze před skutečně nebezpečnými místy a uvnitř uzavřených osad jen na zvlášť nebezpečných místech, jejichž nebezpečnost lze těžko postřehnouti. Uvnitř uzavřených osad je vzdálenost výstražných značek od míst jimi vyznačených zpravidla menší nežli mimo obce. Podle toho umísťují se tabule obecně 150 m až 250 m před nebezpečným místem jimi vyznačeným; je-li ve výjimečném případě vzdálenost výstražné značky od místa nebezpečí značně menší, uvede se tato vzdálenost v metrech černými číslicemi na bílé obdélníkové tabulce pod výstražnou značkou. Je-li třeba umístiti výstražnou značku před rozcestím, aby byla zachována nutná vzdálenost od označeného nebezpečného místa (např. přejezdu dráhy), budiž pod značkou umístěna bílá obdélníková tabule s černou šipkou, udávající směr k nebezpečnému místu. Použije-li se značky "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30) nebo značky "Stůj, dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30a), nevyznačuje se blízkost křižovatky kromě toho ještě značkou "Křižovatka" (obr. 4). Totéž zpravidla platí, vyznačuje-li křižovatku "návěst před rozcestím" (obr. 46 až 51). Výstražných značek pro přejezdy dráhy se nepoužije, jde-li o křižování s vlečkou, polní drahou nebo drahou, po níž nejsou kolejová vozidla pohybována motorickou silou.
(4) Výstražné značky pro úrovňové přejezdy dráhy s návěstními deskami (obr. 7 až 10) umísťují se podle předpisů uvedených v Ia, odst. 3. Jejich zřízení se omezuje prozatím na státní silnice; na ostatních silnicích bude provedeno podle pozdějších pokynů. Tam, kde návěstní desky dosud nejsou postaveny, umístí se výstražné značky podle obr. 5 nebo 6 před úrovňovými přejezdy dráhy podle předpisů III, odst. 1 až 3.
(5) Značky upravující přednost jízdy (§ 13) jsou:
1. | tabulka s číslem státní silnice (obr. 44); |
2. | značka "Okružní nebo sběrná třída pro dálkovou dopravu" (obr. 45); |
3. | značka "Silnice pro hlavní dopravu" (obr. 52); |
4. | značka "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30); |
5. | značka "Stůj, dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30a). |
Pro vyznačení přednosti, které požívá doprava na hlavní silnici, umístí se značky podle č. 1 až 3 (obr. 44, 45 a 52) po pravé straně přibližně v pravém úhlu k dopravnímu směru na hlavní silnici, zpravidla za křižovatkou neb ústím vedlejší silnice tak, aby byly pro dopravu na hlavní silnici dobře viditelné. Tabulky s čísly státních silnic (obr. 44) umísťují se mimo uzavřené osady na rozcestnících, na místních tabulích, kamenech a jiných vhodných místech. Nadto jest tabulky s čísly postaviti také při ústích vedlejších silnic do silnic státních, přibližně v pravém úhlu ke směru dopravy na vedlejší silnici tak, aby je bylo možno z vedlejší silnice postřehnouti. Záporné označení přednosti značkou "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30) provede se v uzavřených osadách na všech křižovatkách silnic (ulic) bez přednostního práva s hlavními silnicemi (ulicemi) nebo při ústí do nich. Značka se umístí na silnici (ulici) bez přednostního práva přibližně pod pravým úhlem k dopravnímu směru, a to ve vzdálenosti nejvýše 25 m od křižovatky nebo ústí. Mimo uzavřené osady umístí se značka "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30) ve vzdálenosti nejvýše 150 m a jen tehdy, je-li to pro bezpečnost dopravy nutné. Křižují-li se dvě hlavní silnice, rozhodne dopravněpolicejní úřad, která z obou silnic bude zbavena přednosti vzhledem k svému menšímu dopravnímu významu neb v zájmu dopravní bezpečnosti. To platí jak uvnitř, tak i vně uzavřených osad. Uvnitř uzavřených osad umístí se značka "Stůj, dej přednost dopravě na hlavní silnici!" (obr. 30a) a příslušné další vyznačení podle obr. 30b) přímo ve stavební čáře křížících se ulic, mimo uzavřené osady asi 2 m před stykem křižujících se silnic. Pokud podle místních poměrů není dostatečného rozhledu, budiž značka "Stůj, dej přednost dopravě na hlavní silnici!" (obr. 30a) umístěna kromě toho v přiměřené vzdálenosti před křižovatkou spolu s další tabulkou, na níž je černým písmem na bílém poli udána vzdálenost v metrech od místa, kde je třeba zastavit.
(6) Značky "Místo první pomoci" (obr. 34) se umísťují zásadně jen na místech první pomoci nebo v jejich blízkosti.
(7) Značky pro svítilny, které nesvítí po celou noc (obr. 35), se umístí prstencovitě na stojanu svítilny ve výši 1,50 až 1,80 m. Je-li svítilna zavěšena nad jízdní drahou, umístí se prstenci odpovídající štítek (obr. 36) na vhodných místech po obou stranách silnice (např. na domovních zdech, plotech, na kůlech nebo stožárech, které jsou na místě nebo se zvlášť postaví). V červeném poli prstence nebo štítku možno bílým písmem vyznačiti dobu (24hodinový den), kdy se svítilna zhasíná.
(8) Místní tabule (obr. 37 až 38a) se umísťují jen na obvodu uzavřených osad.
(9) Rozcestníky (obr. 39 až 43a), které vyznačují přímé pokračování silnice, buďtež natočeny k silnici do té míry (asi o 30 stupňů), aby byly dobře viditelné. Pro vyznačení každého směru budiž použito zvláštní tabule. Na křižovatce buďte rozcestníky podle možnosti soustředěny na jednom místě tak, aby byly ze všech stran dobře viditelné.
(10) Návěsti před rozcestím (obr. 46 až 51) umísťují se na státních silnicích ve vzdálenosti 150 až (pravidelně) 250 m před dopravně důležitými odbočkami, křižovatkami nebo rozvětvením silnic, v obcích však jenom tehdy, vyžaduje-li toho naléhavě bezpečnost a snadnost dopravy. Uvnitř uzavřených osad mohou být vzdálenosti menší. Výstražná značka "Křižovatka" (obr. 4), je-li jí v takovém případě výjimečně třeba, a značka "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" (obr. 30), buďtež umístěny nad "návěstí před rozcestím" na témže sloupu.
B.
Zábrany a nářadí k vyznačení pracovišť na veřejných silnicích
I.
Uzavírky a vyznačení pracovišť
(1) Přímo před pracovištěm a za ním budiž silnice, pokud je toho třeba, uzavřena červenobíle pruhovanými zábranami. Po setmění nebo za husté mlhy buďtež zábrany dostatečně vyznačeny červeným světlem; v blízkosti železnice je vyloučiti nebezpečí záměny se železničními signály.
(2) Před pracovištěm na silnicích, které nejsou zcela uzavřeny pro dopravu, budiž postavena všeobecná výstražná značka (obr. 1). Uzavírá-li se silnice pouze částečně, budiž směrovou šipkou (obr. 24 až 27) nad zábranami ukázáno na volnou část silnice, není-li na ní průjezd omezen pouze na kolejová vozidla. Podle potřeby, jmenovitě při výkopech, budiž pracoviště oproti neuzavřenému dílu silnice také po straně ohrazeno nebo vyznačeno.
(3) Není-li vozovka rozrušena ve větším rozsahu, není třeba pracoviště uzavírat zábranami, vyznačí-li se obecnými výstražnými značkami (obr. 1, přičemž však stačí, aby délka strany trojúhelníka byla 300 až 400 mm), po setmění nebo za husté mlhy červenými svítilnami a osvětlením obecné výstražné značky ve všech směrech tak, že je zaručena bezpečnost dopravy a dělníků. Při provádění malých prací za dne stačí, aby byl před pracovištěm postaven povoz s červeným praporkem nebo podobné jednoduché opatření. Cesty pro chodce není třeba při pracích uzavírat, neprovádějí-li se výkopy značné hloubky.
II.
Řízení dopravy při uzavření silnice na polovinu šířky
Při přechodném uzavření silnice na polovinu šířky v důsledku stavebních prací budiž postaráno o zvláštní řízení dopravy vozidel, je-li toho pro hustotu dopravy neb nepřehlednost úseku v zájmu rychlého a hladkého provozu třeba. Řízení se děje tím způsobem, že se průjezd z jedné nebo druhé strany střídavě uvolňuje nebo uzavírá otočnými signalisačními terči (obr. 53 a 54). Jedna strana terče je zelená (normalisovaná barva podle normy ČSN AU 1, 10 "Barevné tóny pro dopravní značky"), na druhé straně terče je značka zákazu podle obr. 12, provedená podle velikosti terče. Kde to přehlednost úseku dovoluje, postačí jeden signalisační terč, jinak je zapotřebí jednoho terče na počátku a jednoho na konci uzavřené trati. V tomto případě musí být postaráno, aby se oba hlídači mohli lehce dorozumívati. Pro lepší zřetelnost signalisačních terčů může býti jejich průměr - odlišně od jinak stanovených rozměrů - až 700 mm. Po setmění a za husté mlhy buďtež signalisační terče osvětlovány bílým nebo žlutým světlem; používati zeleného nebo červeného světla pro řízení dopravy není přípustno.
III.
Vyznačení uzavírek a objížděk
Uzavírky buďtež označeny kruhovými terči pro zákaz (obr. 11). U odbočky objížďky budiž umístěna tabule (obr. 11) s nápisem "Silnice do ..... (jméno nejbližšího dopravně důležitého místa) mezi km ..... a km ..... uzavřena". Kromě toho budiž postaven u odbočky rozcestník s nápisem: "Objížďka pro..... (zde budiž udán druh dopravy, např. "dálkovou dopravu", "motorickou dopravu" nebo jmenovitě též "průběžnou dopravu" nebo "veškerou dopravu") do .... (jméno nejbližšího dopravně důležitého místa) přes ..... (zde je udána délka objížďky v kilometrech)" a budiž také umístěna směrová šipka (obr. 55), je-li směr dopravy závazně předepsán z dopravně policejních důvodů. Objížďka budiž ve svém průběhu dostatečně vyznačena směrovými značkami s nápisem "Objížďka" (obr. 56). Při uzavírkách státních silnic buďtež dále postaveny zvláštní tabule s náčrtem uzavřeného úseku a objížďky (obr.57). Na náčrtu budiž uzavřený úsek znázorněn červeně, jinak budiž náčrt proveden černě na bílém podkladě. Tabule buďtež dobře upevněny, např. na vyztuženém stojanu (obr. 58). Postavení těchto tabulí se doporučuje i na všech ostatních silnicích. Kde jsou postaveny tabule podle obr. 57, není třeba umístit terč podle obr. 11 se zvláštním nápisem. Na rozcestníku (obr. 55) může být v těchto případech uvedený zvláštní nápis nahrazen jednoduchým nápisem "Objížďka".
C.
Signalisační zařízení a jiná opatření k řízení dopravy
Další předpisy o jednotné úpravě signalisačních zařízení k řízení dopravy, jakož i o jiných zařízeních, úpravách a opatřeních, které slouží bezpečnosti a snadnosti dopravy, zůstávají vyhrazeny.
D.
Vyobrazení dopravních značek
I.
Výstražné značky
Obr. | 1 Obecně nebezpečné místo. |
Obr. | 2 Příčná stružka. |
Obr. | 3 Zatáčka. |
Obr. | 4 Křižovatka. |
Obr. | 5 Chráněný přejezd dráhy. |
Obr. | 6 Nechráněný přejezd dráhy. |
Obr. | 7 až 10 Značky pro úrovňové přejezdy dráhy. |
II.
Značky vyjadřující dopravní příkazy a zákazy
Obr. | 11 Zákaz jízdy všech vozidel. |
Obr. | 12 Zakázaný směr jízdy nebo zakázaný vjezd. |
Obr. | 13 Zákaz jízdy automobilů. |
Obr. | 14 Zákaz jízdy motocyklů. |
Obr. | 15 a 16 Zákaz jízdy o nedělích a svátcích. |
Obr. | 17 Příkaz pro cyklisty, zákaz všem ostatním účastníkům dopravy užívati vyznačené cesty nebo pruhu silnice. |
Obr. | 18 Zákaz jízdy vozidel, jejichž celková váha přesahuje určitou mez. |
Obr. | 19 Zákaz jízdy vozidel, jejichž šířka přesahuje určitou mez. |
Obr. | 20 Zákaz jízdy vozidel, jejichž výška přesahuje určitou mez. |
Obr. | 21 Zákaz jízdy rychlostí nad určitou mez. |
Obr. | 22 Zákaz zastavení. |
Obr. | 23 Zákaz parkování. |
Obr. | 24 Předepsaný směr dopravy: "Vpravo". |
Obr. | 25 Předepsaný směr dopravy: "Přímo". |
Obr. | 26 Předepsaný směr dopravy: "Vpravo odbočit". |
Obr. | 27 Předepsaný směr dopravy: "Vpravo odbočit nebo přímo". |
Obr. | 28 Jednosměrná doprava. |
Obr. | 29 Příkaz zastavit u celního úřadu. |
Obr. | 30 "Dej přednost jízdě na hlavní silnici!" |
Obr. | 30a "Stůj, dej přednost jízdě na hlavní silnici!" |
Obr. | 30b Náčrt pro vyznačení silnice, na které je třeba zastavit vzhledem k přednosti jízdy. |
Obr. | 31 Stanoviště automobilových drožek (taxi). |
III.
Značky vyjadřující dopravní pokyny
Obr. | 32 Parkoviště. |
Obr. | 33 Nutnost opatrné jízdy. |
Obr. | 34 Místo první pomoci. |
Obr. | 35 a 36 Značky pro svítilny, které nesvítí po celou noc. |
Obr. | 37 až 38a Místní tabule (líc a rub). |
Obr. | 39 až 41 Rozcestníky pro státní silnice. |
Obr. | 42 Rozcestník pro ostatní zpevněné silnice. |
Obr. | 43 a 43a Rozcestníky pro nezpevněné silnice. |
Obr. | 44 Tabulka s číslem státní silnice. |
Obr. | 45 Značka pro okružní nebo sběrné třídy pro dálkovou dopravu. |
Obr. | 46 až 51 Návěsti před rozcestím. |
Obr. | 52 Značka silnice pro hlavní dopravu. |
IV.
Značky pro řízení dopravy při uzavírkách
Obr. | 53 a 54 Signalisační terče otáčivě upevněné na stojanech pro řízení dopravy při uzavření silnice na polovinu šířky. |
Obr. | 55 a 56 Směrové značky pro objížďky (se směrovou šipkou nebo bez ní). |
Obr. | 57 a 58 Tabule pro vyznačení objížděk státní silnice. |