Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

21/1962 Sb. znění účinné od 15. 3. 1962 do 30. 6. 1964

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tato vyhláška považuje za výslovně zrušenou.

21

 

VYHLÁŠKA

ministerstva všeobecného strojírenství

ze dne 14. února 1962,

kterou se vydávají základní podmínky dodávky oprav a plánované údržby silničních vozidel pro motorovou dopravu ve veřejných automobilových opravnách

 

Ministerstvo všeobecného strojírenství v dohodě s ostatními dodavatelskými a odběratelskými ministerstvy (ústředními úřady a orgány) a po schválení hlavním arbitrem Československé socialistické republiky stanoví podle § 192 zákona č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi:

Oddíl I

Všeobecná ustanovení (§ 1)

§ 1

(1)

Tyto základní podmínky upravují vztahy mezi držitelem vozidla (dále jen "odběratel") a veřejnou automobilovou opravnou (dále jen "dodavatel") při provádění oprav a plánované údržby silničních vozidel pro motorovou dopravu, uvedených v odstavci 2, jakož i při provádění oprav skupin, podskupin, dílců a součástí těchto vozidel.

(2)

Předmětem dodávky jsou

a)

generální, střední a běžné opravy silničních vozidel pro motorovou dopravu,

b)

celkové opravy samotných skupin a podskupin (dále jen "skupin"),

c)

opravy dílců a součástí (dále jen "části") a

d)

plánovaná údržba silničních vozidel pro motorovou dopravu, a to u osobních, dodávkových, kombinovaných (STW), pohotovostních (bojových) automobilů, autobusů, autokarů a mikrobusů, sanitních automobilů standartního provedení, přívěsů a návěsů pro dopravu osob, nákladních automobilů (valníků, sklápěčů a skříňových vozidel, jakož i vozidel vyjmenovaných v odstavci 4), přívěsů a návěsů pro dopravu nákladů (valníků, sklápěčů a skříňových vozidel) a traktorů (s vyjímkou traktorů uvedených v odstavci 5), (dále jen "vozidla").

(3)

Opravy podle odstavce 2 se provádějí jen u vozidel značek, typů a ročníků, uvedených v metodických směrnicích pro příslušný plánovací rok; 1 opravy ostatních vozidel se provádějí jen na základě přímé dohody odběratele s dodavatelem.

(4)

Dodavatelé provádějí též opravy speciálních nákladních automobilů vybavených standartními účelovými zařízeními, a to: autocisteren, autodistributorů, vyprošťovacích vozů, fekálních, popelových, kropících, požárních, mrazících vozidel a pojízdných dílen. Ministerstvo všeobecného strojírenství může však pro příslušný plánovací rok stanovit i další speciální druhy automobilů, jejichž opravy zajišťují veřejné opravny automobilů, anebo může pověřit prováděním oprav speciálních nákladních automobilů i jinou specializovanou opravnu, popř. výrobce nástaveb. U jiných speciálních vozidel provádějí dodavatelé opravy podvozků, opravy nástaveb jen pokud dojde k dohodě odběratele s dodavatelem.

(5)

Tyto základní podmínky se nevztahují na provádění oprav a plánované údržby motorových tříkolek, motocyklů (včetně postranních vozíků), skútrů, motokol, mopedů, kol s pomocným motorem, zemědělských traktorů a traktorů konstrukčně jim příbuzných.

(6)

Pro potřebu této vyhlášky se rozumí

a)

skupinou vozidla: montážní celek složený z podskupin, dílců a součástí, který je funkčně samostatnou částí vozidla. Skupinou vozidla je motor, převodovka, redukční převodovka, přední náprava, zadní náprava, řízení, karosérie, budka, plošina s bočnicemi, spojka (jen je-li samostaným celkem),

b)

podskupinou: montážní celek funkčně souvisejících částí, který s dalšími podskupinami a součástmi tvoří skupinu. Podskupinou je např. vstřikovací čerpadlo, palivové čerpadlo, hlava válců s namontovanými ventily a pružinami, ojnice s písty, rozvodovka, převodka řízení, tlumič pérování, víko řízení, rozdělovač, plnič pneumatik, otáčkoměr, kapalinový zvedák sklápěčky, rám s přišroubovanými držáky per,

c)

dílcem: dvě nebo více součástí výrobně a účelově spojených a současně montovaných do skupin a podskupin. Dílcem je např. rám, píst a kroužky, kuličkové ložisko, předlohový hřídel, dělený klikový hřídel, úplná ojnice,

d)

součástí: základní část výrobku zhotovená bez montážních operací, např. píst, kulový čep, segment řízení, klikový hřídel nedělený, pístní čep, kuželový pastorek.

Oddíl II

Uzavírání hospodářských smluv (§ 2-3)

§ 2

Návrh hospodářských smluv

(1)

Požadavkové listy na provádění generálních oprav vozidel a celkových oprav motorů, zaslané odběratelem nejpozději do 10․ července předcházejícího roku podle metodických směrnic pro příslušný plánovací rok, jsou současně návrhem smlouvy.

(2)

Požadavkový list na provádění středních a běžných oprav a plánované údržby, zaslaný odběratelem rovněž nejpozději do 10. července předcházejícího roku podle směrnic pro příslušný plánovací rok krajskému bilančnímu místu, je současně návrhem smlouvy, a to podle obsahu buď kapacitní nebo dodávkové smlouvy. Byla-li uzavřena např. u běžných oprav kapacitní smlouva, zajišťují se konkrétní práce na jejím podkladě případ od případu jednotlivými objednávkami (návrhy smluv).

(3)

Bilanční místo rozmisťuje požadavky zahrnuté do bilance a odevzdává požadavkové listy dodavatelům, určeným k provedení opravy; požadavky, které do bilance zahrnuty nebudou, oznamuje bilanční místo dodavateli nejpozději do 31. srpna předcházejícího roku.

§ 3

Přijetí návrhu smlouvy

(1)

Dodavatel je povinen návrh kapacitní nebo dodávkové smlouvy odevzdaný mu bilančním místem

a)

přijmout a nejpozději do 10. října předcházejícího roku odběrateli potvrdit, nebo

b)

navrhuje-li změnu dodací lhůty, zaslat do 10. října předcházejícího roku protinávrh, nebo

c)

je-li návrh smlouvy technicky nejasný nebo neúplný, vytknout v téže lhůtě všechny nedostatky.

(2)

Odstraní-li odběratel neúplnosti nebo nejasnosti do 14 dnů ode dne kdy obdržel oznámení o těchto nedostatcích, pokládá se návrh smlouvy za předložený v den, kdy byl doručen původní neúplný nebo nejasný návrh hospodářské smlouvy. Jinak se pokládá návrh hospodářské smlouvy za předložený teprve v den, kdy byl doručen upravený návrh hospodářské smlouvy.

Oddíl III

Podmínky přistavení (§ 4-8)

§ 4

Čistota vozidel, skupin a částí, přistavených do opravy

(1)

Vozidla, skupiny nebo části vozidla předávaná (přistavená) do opravy musí být zbavena staré a hrubé nečistoty vně i uvnitř.

(2)

U vozidel, která přepravují náklad, jenž může být zdrojem nákazy, např. sanitní automobily a automobily zdravotnických zařízení, pohřební vozy a vozidla kafilerií, vozidla po havárii, anebo vozidla, jež jsou vystavena zvlášť velkému znečištění, které může ohrožovat zdraví pracujících v opravnách, např. vozidla používaná na přepravu jatečního dobytka, musí být vždy před přistavením do opravy důkladně vyčištěna a provedena v nich řádná dezinfekce; o provedení dezinfekce je odběratel povinen předložit potvrzení. V potvrzení musí být uvedeno:

a)

datum provedené dezinfekce, jež nesmí být starší dvou dnů, přičemž po provedené dezinfekci nesmí již být vozidla použito k přepravě,

b)

podpis osoby odpovědné za řádné provedení dezinfekce,

c)

razítko stanice, která dezinfekci provedla.

Potvrzení o dezinfekci bude předáno při přistavení vozidla do opravy přejímacímu orgánu.

(3)

Dodavatel je povinen odmítnout převzetí vozidel uvedených v odstavci 2 do opravy, jestliže odběratel nesplnil toto ustanovení. Vozidlo je pak považováno za nepřistavené do opravy.

§ 5

Technický stav vozidel přistavovaných do generální opravy

(1)

Vozidla přistavená do generální opravy musí

a)

být kompletní a nedemontovaná

b)

odpovídat ustanovení odstavce 4,

c)

odpovídat značkou, typem, druhem a pokud se ročníky konstrukčně liší, i ročníkem vozidla, údajům uvedeným v uzavřené smlouvě.

(2)

Vozidlem kompletním se rozumí vozidlo, u něhož nechybí žádná ze skupin a částí nezbytných k technickému provozu vozidla.

(3)

Vozidlem nedemontovaným se rozumí vozidlo, u něhož veškeré skupiny a části jsou vzájemně spojeny tak, jak určuje konstrukce vozidla nebo jak to stanovil výrobce popř. ministerstvo dopravy a spojů při povolení konstrukčních úprav. Nevyhovuje-li vozidlo ustanovením odstavce 1 písm. b), dodavatel je do opravy nepřevezme. Dodavatel může převzít do opravy jednotlivé nebo některé skupiny, přičemž však vozidlo je považováno za nepřistavené. Ve vyjímečných případech, aby bylo zabráněno škodám, které by mohly vzniknout přepravou vozidla do opravy, je možno provést demontáž některé skupiny nebo podskupiny; podmínkou je předběžný souhlas dodavatele.

(4)

Na vozidle přistaveném do opravy musí být zřejmé, že bylo pravidelně a řádně udržováno, zejména odstraňovány během provozu závady, které mohou zhoršit technický stav vozidla ještě během provozu před generální opravou. Pokud byly nedodržováním předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou během provozu před generální opravou způsobeny vážné závady, které mají vliv na technický stav vozidla a tím i na výši nákladů při opravách, fakturuje dodavatel odběrateli navíc k velkoobchodní (maloobchodní) ceně příplatek a pokud není stanoven, použije dodavatel rozdílovou cenu, tj. k velkoobchodní (maloobchodní) ceně snížené o částku plánovaných nákladů na opravu neudržované skupiny nebo části vozidla, přičte náklady vypočtené kalkulační metodou podle § 21 písm. d).

Jde zejména o závady

a)

způsobené provozem motoru bez oleje, projevující se vytavením ložisek a trvalou deformací částí klikového ústrojí, bloku válců a vačkového hřídele,

b)

způsobené provozem převodových ústrojí bez oleje, projevující se trvalou deformací hřídelí a ozubených kol,

c)

způsobené deformací rámu tak, že vozidlo viditelně nezachovává jízdní stopu.

Dále dodavatel fakturuje příplatek podle ceníku ministerstva všeobecného strojírenství ( § 24 odst. 1) v těch případech, kdy v důsledku nedodržování předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou během provozu před generální opravou se staly některé celé skupiny neopravitelnými a dodavatel je proto musil vyměnit za nové; jde o výměnu úplné budky, plošiny, rámu, čalounění nebo karosérie. Tyto skutečnosti musí být výslovně uvedeny v přejímacím protokole. Ve sporných případech okresní národní výbor příslušný podle sídla dodavatele posoudí, zda závady na vozidle byly způsobeny nedodržením předpisů o plánované údržbě nebo neodbornou opravou.

(5)

Vozidlo přistavené do generální opravy musí svou konstrukcí odpovídat značce a typu. Změny v konstrukci se připouští jen tehdy, odpovídají-li konstrukčním změnám prováděným výrobcem vozidla nebo povoleným ministerstvem dopravy a spojů nebo ministerstvem všeobecného strojírenství. Pokud jsou na vozidlech namontována demontovatelná zařízení s rozebíratelným spojením, zejména vyrobená podle zlepšovacích návrhů, je dodavatel povinen tato zařízení na vozidle zachovat, tj. při opravě (pokud je to pro provedení opravy nutné) je vymontovat a toto zařízení po opravě opět zamontovat. Práci za toto vymontování a zamontování, popřípadě za opravu tohoto zařízení - pokud o to odběratel požádá - fakturuje dodavatel zvlášť. Opravu zařízení dodavatel provede jen tehdy, dohodnou-li se na ni dodavatel s odběratelem.

(6)

Je-li do opravy přistaveno vozidlo, které má jednu nebo více skupin nebo podskupin (motor, převodovku, řízení, přední a zadní nápravu, redukční převodovku, kardanový hřídel s kulovým kloubem, kompresor, válec sklápěcího zařízení, čerpadlo hydraulické brzdy, karosérii) jiné značky nebo jiného typu než ostatní skupiny vozidla, je považováno za smíšený typ. Patří-li všechny skupiny do kategorie udržovaných typů ( § 1 odst. 3), je dodavatel povinen opravu provést; nepatří-li některá skupina do kategorie udržovaných typů, dohodnou se o opravě dodavatel s odběratelem.

(7)

Stav pneumatik, popř. i jiných obručí (oráfkování) musí být nejméně takový, aby vozidlo bylo možno přepravit po vlastních kolech a aby s ním bylo možno bezpečně provádět předepsané zkušební jízdy.

(8)

Odběratel smí před odevzdáním vozidla do opravy vyjmou úplnou skupinu (motor, převodovku, zadní a přední nápravu, řízení) a nahradit ji jinou skupinou téže značky a typu pokud bude tato skupina správně a odborně zamontována. Tato výměna je přípustná jen tehdy, jestliže by některá skupina ve vozidle určeném do generální opravy byla teprve krátkou dobu po celkové opravě. Odběratel však nesmí před přistavením do opravy zaměňovat jiné skupiny než motor, převodovku, zadní a přední nápravu, ani podskupiny, dílce a součásti.

(9)

Pokud je do opravy přistaveno vozidlo, které nevyhovuje podmínkám uvedeným v odstavci 1 písm. a) a v odstavci 8, může dodavatel odmítnout převzetí vozidla do opravy; v tomto případě platí, že vozidlo nebylo přistaveno.

§ 6

Technický stav vozidla přistaveného k provedení

střední a běžné opravy a plánované údržby

Na vozidlo přistavené k provedení střední a běžné opravy nebo k provedení plánované údržby se vztahují přiměřeně ustanovení § 4 a § 5 odst. 1 písm. b) a c) a odst. 3 až 5.

§ 7

Technický stav skupin a částí přistavovaných k provedení celkové opravy

(1)

Skupina nebo část vozidla přistavená k provedení celkové opravy musí být kompletní, nedemontovaná, musí odpovídat ustanovením § 5 odst. 4 a musí odpovídat značkou, typem a druhem a popřípadě i ročníkem, pokud se tyto konstrukčně liší, údajům uzavřené smlouvy.

(2)

Za kompletní se považuje skupina nebo část, u nichž nechybí žádná z podskupin, dílců nebo součástí, které jsou nezbytné k samostatné funkci skupiny a části nebo které jsou podle konstrukce vozidla pevně namontovány na příslušnou skupinu nebo část.

(3)

Za nedemontované se považují skupiny nebo části, u nichž podskupiny, dílce nebo součásti jsou vzájemně spojeny tak, jak to vyžaduje konstrukce skupiny nebo části nebo jak to stanovil výrobce, popř. ministerstvo dopravy a spojů při povolení konstrukčních úprav.

(4)

Pro posouzení technického stavu skupiny platí přiměřeně ustanovení § 5 odst. 4.

(5)

Neopravitelné skupiny nebo podskupiny, tj. takové skupiny nebo podskupiny, jež je nutno celé vyměnit za nové, se do opravy nepřijímají.

§ 8

Přistavení vozidel, skupin a částí vozidel k provedení opravy nebo

plánované údržby a protokol o převzetí do opravy

(1)

Odběratel je povinen přistavovat vozidla do generální a střední opravy a skupiny do celkové opravy ve lhůtách stanovených ve smlouvě. Dodavatel je povinen takto přistavená vozidla a skupiny v týchž lhůtách převzít do opravy. Přípustná tolerance sjednaných lhůt pro přistavení vozidel a skupin je jeden den. Při předání vozidla do opravy předkládá odběratel technický průkaz vozidla.

(2)

Do ostatních oprav (běžných oprav a oprav částí se přistavují vozidla nebo části podle dohody odběratele s dodavatelem.

(3)

Je-li do opravy přistaveno vozidlo, skupina nebo část, jejichž údaje neodpovídají smlouvě, popřípadě dohodě podle odstavce 2, je dodavatel oprávněn převzetí vozidla, skupiny nebo části odmítnout.

(4)

Dodavatel může na svůj náklad při přejímání vozidla do generální opravy nebo skupiny do celkové opravy demontovat a prověřit kteroukoliv skupinu nebo část. Schází-li některé součásti nebo byly-li součásti zaměněny součástmi neopravitelnými (kromě případů uvedených v § 5 odst. 8), může dodavatel odmítnout převzetí, přičemž sepíše protokol, v němž uvede důvody odmítnutí opravy. Dodavatel vyfakturuje (včetně schválené režijní a ziskové přirážky) skutečné náklady za provedenou demontáž. Tento protokol zašle dodavatel příslušnému okresnímu národnímu výboru k dalšímu řízení. Ve vyjímečných případech může dodavatel převzít vozidlo, skupinu nebo část do opravy za podmínek uvedených v § 21 písm. d).

(5)

Zjistí-li se dodatečně po převzetí do opravy, že vozidlo, motor nebo část vozidla byly převzaty ve stavu, který neodpovídá ustanovením těchto základních podmínek, vyzve dodavatel nejpozději do 10 dnů po přistavení vozidla doporučeným dopisem, dálnopisem nebo telegraficky odběratele, aby se dostavil k přešetření zjištěných závad a sepsání dodatečného protokolu; nedostaví-li se odběratel do 5 dnů ode dne odeslání výzvy, sepíše dodatečně protokol dodavatel sám a zašle jej doporučeně odběrateli. Dodavatel může v těchto případech odmítnout převzetí opravy anebo vyjímečně převzít opravu za podmínek uvedených v § 21 písm. d).

(6)

Odběratel je oprávněn přistavit do opravy ve sjednané lhůtě i jiné vozidlo nebo skupinu, pokud odpovídá značkou, typem, druhem a popřípadě ročníkem původně plánovanému vozidlu nebo skupině. Odběratel může přistavit k provedení generální, střední nebo běžné opravy i vozidlo havarované ( § 13 odst. 7 a 8). Nebylo-li vozidlo nebo skupina přistaveno do opravy ve sjednané lhůtě, je odběratel povinen dohodnout se s dodavatelem na nové náhradní lhůtě přistavení: tím není dotčena povinost zaplatit majetkové sankce ( § 13 odst. 9).

(7)

O převzetí vozidla nebo motoru do generální (celkové) opravy pořídí dodavatel protokol podle vzoru uvedeného v příloze 2; na části vozidla postačí potvrzení (kopie zakázky). Je-li vozidlo, skupina nebo část přistavována do opravy po železnici nebo nedostaví-li se zástupce odběratele, je dodavatel povinen vyhotovit sám protokol o převzetí do opravy a zaslat jej doporučeně odběrateli nejpozději do 5 dnů. Nevyjádří-li se odběratel k protokolu o převzetí do opravy do 5 dnů od jeho obdržení, platí že souhlasí s jeho obsahem.

(8)

Vozidla se přistavují do generální opravy bez zvláštní výstroje a nářadí a jen s potřebným množstvím pohonných hmot, avšak zpravidla včetně automobilových hodin, rádiových přijímačů apod. Do ostatních oprav mohou být vozidla přistavována s výstrojí, nářadím a pohonými hmotami. Dodavatel je povinen písemně potvrdit odběrateli při přistavení vozidla do opravy převzetí výstroje nářadí a pohonných hmot včetně zvláštního zařízení vozidla (např. rádiový přijímač apod.). Pokud je za účelem opravy nutno zařízení vymontovat z vozidla a po opravě znovu zamontovat, jdou tyto náklady na vrub odběratele.

(9)

Nesouhlasí-li odběratel s obsahem protokolu ve lhůtě stanovené v odstavci 7, a nedojde-li k dohodě ani mezi podnikovými řediteli (vedoucími organizací), předloží odběratel sporné body k rozhodnutí arbitráži.

Oddíl IV

Rozsah, způsob a kvalita oprav (§ 9-12)

§ 9

Rozsah oprav

(1)

Dodavatel je povinen provádět generální, střední a běžné opravy, jakož i celkové opravy skupin a částí v rozsahu uvedeném v těchto základních podmínkách.

(2)

Generální oprava zahrnuje odmontování a vynětí všech skupin a podskupin z vozidla (včetně karosérie a rámu), jejich rozebrání na dílce, popř. součástí, kontrolu a roztřídění dílců a součástí na použitelné bez opravy, vyžadující opravy a neopravitelné. Dodavatel posoudí a rozhodne, které skupiny, podskupiny, dílce a součásti mohou být ponechány, které mohou být opraveny nebo které musí být vyměněny za nové. Generální oprava dále zahrnuje opravu součástí a dílců, výměnu neopravitelných skupin, podskupin, dílců a součástí za opravené nebo nové, sestavení dílců, podskupin a skupin z nových, použitelných bez oprav nebo opravených dílců a součástí vyzkoušení a seřízení podskupin a skupin po záběhu, vyzkoušení motoru na brzdě, sestavení celého vozidla a jeho vyzkoušení za jízdy, odstranění starého a provedení nového nátěru uvnitř i vně, povrchovou úpravou nárazníků, klik, ozdobných částí a ostatních vnějších kovových částí a to podle technických podmínek generálních oprav silničních vozidel pro motorovou dopravu.

(3)

Střední oprava se provádí v rozsahu požadovaném odběratelem a v souladu s ustanovením § 11 odst. 2. Zahrnuje celkovou opravu motoru, přední nápravy a řízení, nebo výměnu uvedených skupin za celkově opravené. Shledá-li dodavatel, že některá z uvedených skupin je neopravitelná a není ji možno vyměnit za skupinu celkově opravenou, vymění ji za novou. Při střední opravě se zároveň provede výměna předních a zadních per za opravená nebo nová a kontrola dalších skupin a částí v rozsahu technické prohlídky druhého stupně; případné zjištěné závady se odstraní. Skupiny, u nichž se v rámci střední opravy neprovádí celková oprava, vymontují se z vozidla jen tehdy, jestliže je to nezbytně třeba k zevrubné kontrole a řádnému provedení opravy.

(4)

Běžná oprava zahrnuje odstranění poruch jednotlivých skupin, podskupin, dílců a součástí vozidla vlastní opravou nebo výměnou za opravené nebo nové, k zajištění okamžité provozní schopnosti vozidla. Při běžné opravě vozidla provede dodavatel opravu v rozsahu požadovaném odběratelem. Jiné závady, zjištěné při provádění běžné opravy, které nesouvisejí s touto opravou, mohou být odstraněny jen tehdy, jestliže konstrukčně souvisí s původně objednanou opravou. V jiných případech je třeba vždy souhlasu odběratele.

(5)

Celkovou opravou skupiny se rozumí oprava všech podskupin a zařízení, které tvoří se skupinou funkčně samostatnou část vozidla. K motoru patří tedy palivová soustava, karburátor, vstřikovací čerpadlo, čistič paliva, elektrické zařízení, jakož i spojka, skříň setrvačníku nebo skříně spojky, jestliže skříň spojky není součástí skříně převodovky. Celková oprava zahrnuje demontáž skupiny na podskupiny, dílce a součásti, kontrolu a roztřídění dílců a součástí na použitelné bez opravy, vyžadující opravy a neopravitelné. Celková oprava zahrnuje dále vlastní opravu součástí a dílců, výměnu neopravitelných skupin, dílců a součástí za opravené nebo nové, sestavení skupiny z podskupin, dílců a součástí použitelných, opravených nebo nových, vyzkoušení a seřízení skupiny po záběhu, u motoru zjištění výkonu a spotřeby na brzdě.

(6)

Oprava dílců a součástí zahrnuje odstranění jejich opotřebení a poškození při zachování nebo obnovení funkční použitelnosti a provozní bezpečnosti bez požadavku zaměnitelnosti z hlediska původních rozměrů. Obnovení dílců a součástí (renovace) zahrnuje odstranění jejich opotřebení a poškození při zachování nebo obnovení funkční použitelnosti, provozní bezpečnosti a zaměnitelnosti z hlediska původních rozměrů.

(7)

Výbrusem válců se odstraňuje opotřebení válců, vložených válců nebo vložek do válců za účelem obnovení předepsaných technických hodnot. K výbrusu patří dodání a slícování nových pístů s kroužky, čepy a pojistkami. Opravou klikového ústrojí se odstraňuje opotřebení kluzných a valivých ložisek, klikového hřídele a ojnic za účelem obnovení předepsaných technických hodnot. K opravě klikového ústrojí patří přebroušení a vyvážení klikového hřídele, výměna opotřebených dílců a součástí klikového ústrojí za nové nebo opravené, slícování klikového hřídele a ojnic s klikovou skříní, jakož i vyúhlování ojnic.

(8)

Dodavatel provádí i další práce, jako např. konstrukční úpravy a modernizaci vozidel, dohodne-li se na nich s odběratelem.

(9)

Do rozsahu generální, střední a běžné opravy vozidla podle odstavců 2, 3 a 4 patří též demontáž pneumatik, montáž a dohuštění pneumatik a jejich namontování na vozidlo, u osobních automobilů včetně vyvážení. Do rozsahu generální opravy patří i případné přemontování pneumatik z vozu na vůz, přejímá-li odběratel za přistavené vozidlo do opravy ihned vozidlo jiné, opravené. Dále sem patří oprava čalounění, oprava popř. dodání přikrývky chladiče nebo jejich částí, jestliže nejsou opravitelné, oprava plachty a oblouků, jakož i oprava zvýšených postranic, vyplechování podlahy apod., pokud to odpovídá technickým podmínkám generálních oprav silničních vozidel pro motorovou dopravu.

(10)

Do rozsahu generální, střední a běžné opravy, jakož i údržby vozidla nepatří oprava plášťů a vzdušnic, rozhlasového přijímače a hodin a nestandardního vybavení vozidla; oprava vybavení, jež neodpovídá platným technickým podmínkám opravy, se provádí na základě dohody odběratele s dodavatelem. Pokud se ukáže při generální opravě nutnost opravit závadu vzdušnic, která se projevila po přistavení vozidla do opravy, je dodavatel povinen opravu vzdušnic provést nebo ji zajistit, přičemž vzniklé náklady jdou na vrub odběratele.

§ 10

Způsob oprav

(1)

Dodavatel může provádět generální opravy vozidel nebo celkové opravy skupin a částí výměnným způsobem. Dodavatel vydá odběrateli při přistavení nebo po přistavení jeho vozidla, skupiny nebo části jiné vozidlo, skupinu nebo část vozidla téže značky, typu a účelového provedení.

(2)

Výměna celých autobusů, autokarů, mikrobusů, dále osobních, dodávkových a kombinovaných automobilů, jakož i u nákladních automobilů s účelovými nástavbami (vůz za vůz) a karosérii těchto vozidel a podvozků speciálních automobilů v rámci provádění generálních oprav, je přípustná jen se souhlasem odběratele.

(3)

Dodavatel může při generální opravě bez souhlasu odběratele zaměňovat skupiny, podskupiny, dílce a součásti (počítaje v to i motory, rámy, popř. celé podvozky vozidel). Dodavatel však odpovídá za to, že nově zamontované skupiny, podskupiny, dílce a součásti jsou technicky shodné.

(4)

Při opravě není přípustná výměna pneumatik.

(5)

Vymění-li dodavatel při opravě některou skupinu, jejíž výrobní číslo je uvedeno v technickém průkazu vozidla, je povinen vyznačit to v průkaze vozidla a evidovat tuto výměnu ve svých záznamech po dobu nejméně tří let.

(6)

Výměna motoru ve vozidle nebo výměna motoru samostatně přistaveného do opravy za motor s nižším výkonem nebo vyšší spotřebou pohonných hmot není přípustná. Rovněž nejsou přípustné takové záměny motoru, ze kterých by pro odběratele vyplývala při montáži do vozidla nutnost konstrukční úpravy.

(7)

Při opravách nebo údržbě se zásadně nesmí měnit konstrukční prvky a vůle stanovené výrobcem. Konstrukční změny mohou být prováděny jen v rozsahu schváleném výrobcem nebo ministerstvem všeobecného strojírenství, popř. ministerstvem dopravy a spojů.

(8)

Pokud dodavatel provádí generální opravu vozidla nebo celkovou opravu skupiny za pevnou (velkoobchodní nebo maloobchodní) cenu, odvádí nepotřebné, neopravitelné součásti a dílce do šrotu a odběratel nemá nárok na vrácení náhradních dílů. Požaduje-li však odběratel výměnu některé skupiny (např. karosérie) za novou, ač tato skupina je opravitelná, je dodavatel povinen tuto skupinu odběrateli po výměně za novou vrátit anebo na základě dohody odkoupit, a to podle předpisů o tvorbě cen opotřebovaných dílců motorových vozidel. 2

(9)

Dodavatelé provádějí při generálních opravách vozidel popř. i při celkových opravách motorů a při středních opravách modernizaci na novější konstrukční typ, pokud to ministerstvo všeobecného strojírenství v dohodě s ministerstvem dopravy a spojů pro daný typ vozidla stanoví.

§ 11

Jakost oprav

(1)

Generální opravou vozidla, celkovou opravou skupiny a opravou části musí být obnoveny jejich původní technické vlastnosti, stanovené technickou normou. Vozidlo po generální opravě, skupiny po celkové opravě a části po opravě musí zajistit, jsou-li správně udržovány a používány, bezpečný a hospodárný provoz, a to u generálních oprav vozidel a celkových oprav skupin nejméně pro ujetí normovaného výkonu po generální nebo celkové opravě.

(2)

Střední opravou vozidla musí být obnovena původní vlastnost vozidla v rozsahu provedené opravy tak, aby vozidlo po střední opravě zajišťovalo, bylo-li správně udržováno a používáno, bezpečný a hospodárný provoz nejméně po ujetí poloviny normovaného výkonu do generální opravy.

(3)

Běžnou opravou musí být obnovena původní technická vlastnost vozidla v rozsahu provedené opravy tak, aby byla zajištěna okamžitá provozní schopnost vozidla a jeho bezpečný a hospodárný provoz.

(4)

Dodavatel smí použít k výrobě součástí jiného materiálu, než jaký určuje výrobní výkres jen tehdy, byla-li tato změna schválena výrobcem vozidla.

(5)

Provede-li dodavatel výměnu některé neopravitelné součásti, jejíž výrobní číslo je uvedeno v technickém průkaze vozidla, např. kliková skříň, rám vozidla apod., za novou součást neoznačenou výrobním číslem, je povinen tuto součást opatřit úředním číslem. O vyražení každého čísla je dodavatel povinen vést záznam obsahující tato data: datum vyražení čísla, státní poznávací značku vozidla, jméno a sídlo držitele vozidla a zda bylo číslo vyraženo na motor nebo rám. Úřední čísla určí v potřebném počtu každé opravně příslušný okresní dopravní inspektorát.

§ 12

Hospodárnost opravy

(1)

Pokládá-li dodavatel provedení opravy vozidla za nehospodárné, oznámí to okresnímu národnímu výboru, který má vozidlo v evidenci. Opis hlášení zašle dodavatel odběrateli a navrhne mu trvalé vyřazení vozidla z provozu. V oznámení uvede dodavatel celkový počet km, ujetých od vyrobení vozidla a počet generálních oprav, pokud je znám z požadavkového listu.

(2)

Pokládá-li dodavatel u skupin nebo částí provedení jejich opravy za nehospodárné, navrhne odběrateli, aby upustil od požadované opravy. Návrh musí být učiněn nejpozději do 10 dnů po přistavení skupiny nebo části vozidla do opravy. Dohodnou-li se obě strany, že bude upuštěno od opravy, je odběratel oprávněn odebrat si přistavené skupiny a části zpět; v tomto případě je povinen nahradit dodavateli náklady na demontáž. Trvá-li odběratel přesto na provedení opravy, je dodavatel povinen opravu provést.

(3)

Provede-li dopravní inspektorát na základě hlášení podle odstavce 1 trvalé vyřazení vozidla z provozu, je odběratel povinen uhradit dodavateli výlohy vzniklé demontáží. V těchto případech je dodavatel oprávněn provést demontáž jen v rozsahu nezbytně nutném.

(4)

Za nehospodárnou se považuje generální oprava nebo oprava skupiny, jejíž cena by přesáhla hranici stanovenou pro hospodárnost oprav ministerstvem všeobecného strojírenství.

(5)

Požaduje-li odběratel vrácení trvale vyřazeného vozidla, je dodavatel povinen je vydat, přičemž nesmí zaměnit skupiny, podskupiny, dílce nebo součásti. Další hospodaření s takovým vozidlem upravují zvláštní předpisy. 3

Oddíl V

Lhůty oprav (§ 13)

§ 13

(1)

Dodavatel je povinen dodržovat lhůty oprav uvedené v příloze 1.

(2)

Pokud jde o vozidla a skupiny, pro něž v příloze č. 1 není stanovena lhůta, dohodne se na ní dodavatel s odběratelem. Lhůta k provedení generálních oprav nesmí však být delší než 70 dnů u skříňových vozidel a 58 dnů u ostatních vozidel; jde-li o celkové opravy skupin nesmí být lhůta delší než třicet dnů.

(3)

Lhůty generálních oprav automobilů s nestandardním provedením sklápěcího zařízení se prodlužují o deset dnů. Za nestandardní se považuje sklápěcí zařízení, které nebylo vyrobeno výrobcem nebo nebylo zhotoveno veřejnou opravnou podle schváleného konstrukčního typu.

(4)

U smíšených typů automobilů, jejichž skupiny patří do kategorie udržovaných typů vozidel ( § 1 odst. 2), prodlužuje se lhůta generální opravy o sedm dnů.

(5)

U vozidla, které je podle § 12 odst. 1 navrženo k trvalému vyřazení z provozu, staví se lhůta opravy až do rozhodnutí o návrhu, nejdéle však po dobu 14 dnů ode dne, kdy dodavatel podal hlášení.

(6)

Lhůta opravy při přepravě vozidla, skupiny nebo části po ose nebo silničním dopravním prostředkem počíná dnem, který následuje po jejím převzetí dodavatelem (dodání na dvůr opravny). Při přepravě po železnici počíná lhůta vždy dnem, který následuje po přistavení vagónu do stanice určení. Podá-li odběratel vozidlo k železniční přepravě v takovém časovém předstihu, který odpovídá dodacím lhůtám podle ustanovení železničního přepravního řádu, nemůže být proti němu uplatněna majetková sankce podle § 26. Dodací lhůta opravy počíná dnem následujícím po přistavení vozidla na železničním voze ve stanici určení.

(7)

Na vozidla havarovaná se nevztahují lhůty podle přílohy č. 1. Lhůtu opravy dohodne dodavatel s odběratelem podle rozsahu opravy a závad způsobených havárií.

(8)

Na vozidla a skupiny přistavené do opravy nebo plánované údržby opožděně bez předchozí dohody s dodavatelem o náhradní lhůtě přistavení, rovněž neplatí lhůty podle přílohy č. 1. Lhůtu opravy dohodne dodavatel s odběratelem podle rozsahu opravy a volné kapacity dodavatele.

(9)

Bylo-li vozidlo do generální opravy přistaveno ve stavu nepojízdném, nebo bylo-li do opravy přistaveno vozidlo nebo skupina, která neodpovídá stanoveným podmínkám, není to důvodem pro prodloužení lhůty opravy.

Oddíl VI

Odevzdání vozidla po opravě (§ 14-18)

§ 14

Technický stav vozidla po generální opravě

(1)

Vozidlo po generální opravě musí zejména

a)

být kompletní,

b)

odpovídat po stránce konstrukční příslušné značce, typu a účelovému provedení vozidla,

c)

odpovídat technickým požadavkům stanoveným příslušnými předpisy 4 a technickými normami.

(2)

Vozidlem kompletním se rozumí vozidlo, které je složeno ze všech opravených nebo vyměněných skupin, podskupin, dílců a součástí, které byly na vozidle při jeho přistavení.

(3)

Vozidla po generální opravě musí vykazovat stejné vůle jednotlivých hnacích, řídicích a nosných ústrojí v souladu s technickou dokumentací nového vozidla.

(4)

Všechny skupiny, podskupiny, dílce a součásti musí být ve vozidle po generální opravě funkčně způsobilé k provozu a musí vyhovovat technickým podmínkám oprav jednotlivých typů, jakož i technickým požadavkům bezpečného a hospodárného provozu.

§ 15

Technický stav vozidla po střední nebo běžné opravě

Technický stav po provedené střední nebo běžné opravě musí odpovídat v rozsahu objednaných a provedených prací přiměřeně ustanovení § 14.

§ 16

Technický stav skupin a částí po celkové opravě

Skupiny a části po celkové opravě musí být funkčně způsobilé k provozu a musí vyhovovat technickým požadavkům bezpečného a hospodárného provozu. Jejich stav musí odpovídat rozsahu objednaných a provedených prací přiměřeně ustanovením - 14.

§ 17

Kontrola a zkušební jízda

(1)

Při odevzdání vozidla, skupiny nebo části z opravy je dodavatel povinen umožnit odběrateli řádnou prohlídku, přičemž odběratel může použít technického zařízení dodavatele jako např. montážní jámy, zvedáku, nájezdních můstků, osvětlení, kontrolních měřidel apod.

(2)

Při přejímání opravených vozidel, skupin nebo částí je dodavatel povinen provést na žádost odběratele jejich dílčí rozebrání za účelem zjištění jakosti a rozsahu provedené opravy. Bude-li zjištěna závada, jde náklad spojený s dílčím rozebráním, jakož i náklad spojený s odstraněním vady na vrub dodavatele. Nebude-li zjištěna závada, jde náklad spojený s dílčím rozebráním na vrub odběratele.

(3)

Vozidlo musí být po generální, střední a běžné opravě podrobeno zkušební jízdě. Odběratel je oprávněn polovinu zkušební jízdy řídit vozidlo sám pod vlastní státní poznávací značkou.

(4)

Zkušební jízdou po generální opravě se zkouší výkonnost motoru vozidla, akcelerace vozidla při rozjíždění a při jízdě na všech stupních převodu rychlosti, překonávání stoupání, stabilita vozidla za jízdy v přímém směru a v zatáčkách, spotřeba pohonných hmot v jízdě, správná činnost regulátoru otáček, zahřátí motoru, hlav válců, předních a zadních kol, brzdových bubnů, převodovky a rozvodovky, činnost spojky, řazení převodů, účinnost brzd, snadnost a spolehlivost řízení, správná činnost příslušenství motoru a veškerých kontrolních, měřících, osvětlovacích a signalizačních zařízení. Po střední a běžné opravě se provádí zkušební jízda v rozsahu odpovídajícím rozsahu a druhu provedené opravy.

(5)

Normovaná spotřeba pohonných hmot po opravě vozidla musí být porovnána se skutečnou spotřebou. Výsledek zjištění musí být zaznamenán v protokolu uvedeném v příloze č. 3. U vozidel po běžné opravě se spotřeba zjišťuje jen, pokud požadovaná oprava souvisí se spotřebou pohonných hmot.

(6)

Účinnost provozní a pomocné brzdy musí být zjištěna za jízdy brzdoměrem nebo jiným vhodným způsobem stanoveným předpisy a technickými normami. 5

(7)

Skupiny po celkové opravě se zkouší na zkušebním zařízení popř. pod zatížením.

(8)

Výsledek zkoušky podle odstavců 3, 4, 5, a 6 musí být zaznamenán v protokolu o předání vozidla po opravě (příloha č. 3), který dodavatel odevzdá společně s opraveným vozidlem, skupinou nebo částí vozidla odběrateli. U běžných oprav a plánované údržby může být předávací protokol nahrazen dodacím listem nebo propustkou, ve kterém odběratel podpisem potvrdí, že převzal vozidlo v řádném stavu.

(9)

Mimo zkušební jízdy nesmí dodavatel použít vozidla přistaveného k provedení opravy k jiným účelům.

§ 18

Odevzdání vozidel, skupin a částí po opravě, protokol o převzetí po opravě

(1)

Dodavatel je povinen odevzdat vozidla a skupiny ve lhůtách stanovených smlouvou nebo dohodou.

(2)

Dodavatel je povinen uvědomit odběratele písemně, dálnopisem nebo telegraficky o dokončení opravy. Pokud má odběratel sídlo v místě dodavatele, může být dokončení opravy oznámeno též telefonicky, přičemž záznam o telefonické zprávě musí být zaslán doporučeným dopisem. Odběratel je povinen dostavit se k převzetí opraveného vozidla, skupiny nebo části do 3 dnů po obdržení zprávy o dokončení opravy. Neodebere-li odběratel opravené vozidlo v této lhůtě je opravna oprávněna opravu vyfakturovat.

(3)

Lhůta opravy je splněna dnem odeslání zprávy o dokončení opravy. Odmítne-li důvodně odběratel převzetí vozidla, skupiny nebo části, považuje se za den vystavení den, uvedený v novém oznámení o dokončení opravy.

(4)

Zjistí-li odběratel na přejímaném opraveném vozidle, skupině nebo části závadu, je dodavatel povinen ji na svůj náklad neprodleně odstranit nebo nabídnout k výměně jiné vozidlo, skupinu nebo část. Nelze-li reklamovanou závadu odstranit neprodleně, považuje se za den vystavení vozidla (části vozidla) den uvedený v novém oznámení o dokončení opravy.

(5)

Při převzetí opraveného vozidla po generální nebo střední opravě odběratelem, je dodavatel povinen sepsat protokol o předání vozidla podle vzoru uvedeného v příloze č. 3. Při předání motoru po celkové opravě sepíše dodavatel protokol o zkoušce motoru na brzdě.

(6)

Odběratel, který přejímá vozidlo, je povinen přesvědčit se při přejímce, zda mu byla všechna výstroj, nářadí a pohonné hmoty vydány, jakož i případné zvláštní vybavení, které bylo převzato dodavatelem do úschovy.

Oddíl VII

Přeprava (§ 19)

§ 19

Doprava vozidla, skupiny nebo části do opravy a z opravy

(1)

Dopravuje-li se vozidlo nebo skupina do opravy po železnici nebo jiným dopravním prostředkem, obstará dodavatel vyložení vozidla nebo skupiny na náklad odběratele.

(2)

Dopravuje-li se vozidlo nebo skupina po opravě po železnici obstará dovoz na stanici a naložení dodavatel na náklad odběratele.

(3)

Dopravu vozidla do opravy a z opravy po vlastní ose, zajišťuje odběratel na svůj náklad.

(4)

Vozidla, motory a ostatní části vozidla zasílané do opravy a z opravy, musí být řádně zajištěny před poškozením při přepravě, a to při přepravě do opravy odběratelem, při přepravě z opravy dodavatelem na náklad odběratele. Vnější nenatřené plochy musí být řádně konzervovány nátěrem, nálevné a jiné otvory musí být zakryty víkem nebo zátkou.

Oddíl VIII

(§ 20)

§ 20

Záruka a reklamační řízení

(1)

Rozsah záruky, kterou je dodavatel povinen poskytnout odběrateli, se vymezuje takto: Dodavatel odpovídá za vady, které vzniknou nově zhotovenými dílci a zařízeními, vadnou montáží, vadnou opravou dílců nebo součástí nebo neúplným provedením smluveného rozsahu opravy po dobu šesti měsíců ode dne předání vozidla, skupin nebo částí vozidla odběrateli, nejvýše však po ujetí 12 000 km. Záruka končí uplynutím doby nebo ujetím stanoveného počtu kilometrů.

(2)

Záruka spočívá v tom, že dodavatel je povinen na svůj náklad odstranit všechny závady, na které se záruka vztahuje; podle své volby dodavatel zařídí bezplatnou opravu výrobku nebo na svůj náklad vymění nebo opraví výrobek popř. jeho část v autorizované opravně. Je-li reklamace oprávněná, hradí náklady za dopravu dodavatel.

(3)

Podmínkou záruky je, aby opravené vozidlo, skupiny, podskupina nebo část bylo používáno jen k účelům, pro který je určeno. Dodavatel rovněž neručí za přirozené opotřebení vozidla, skupiny, podskupiny nebo části a za škody a poškození, které vznikly z nedostatku péče, opomenutím, nezkušeností anebo sníženými schopnostmi řidiče, zanedbáním nepatrných vad nebo přetěžováním vozidla i když není trvalé, jakož i nedodržováním předpisů o obsluze, údržbě a využití vozidla.

(4)

Záruka se nevztahuje na soutěžní a závodní vozidla, na žárovky a na dodané nové vstřikovací trysky.

(5)

Nárok na záruku zaniká, bylo-li vozidlo havarováno (s vyjímkou havárií způsobených vadným provedením opravy); nezaniká však pro skupiny a její části, na něž neměla havárie vliv.

(6)

Odstranění vad je možno reklamovat pouze u dodavatele nebo u jiné opravny pověřené dodavatelem prováděním záručních oprav. Dodavatel odevzdá odběrateli seznam pověřených opraven, který musí obsahovat vhodný počet opraven v každém kraji tak, aby vzdálenost do autorizované opravny byla co nejkratší.

(7)

Opravna, u níž je reklamováno, dohodne se do 24 hodin po obdržení reklamace s odběratelem o vyslání svého zástupce na prošetření reklamované závady. Dodavatel je povinen zajistit provádění záručních oprav přednostně před ostatními opravami, totéž platí o autorizovaných opravnách pověřených prováděním záručních oprav. Jestliže pověřená opravna odmítne vadu odstranit, oznámí to bezodkladně, nejpozději však do 24 hodin dodavateli.

(8)

Opravna, u níž byla reklamace uplatněna je povinna bezodkladně sestavit zápis o vadách (reklamační list) podle vzoru uvedeného v příloze č. 4. Opravna zastupující dodavatele je povinna zaslat zápis o vadách do 24 hodin dodavateli doporučeným dopisem. Dodavatel je povinen do dalších 24 hodin sdělit opravně zastupující dodavatele své stanovisko k reklamaci. Zastupující opravna je povinna zaslat dodavateli vadný díl, jehož se reklamace týká a sdělit odběrateli do 7 dnů, zda reklamaci uznává či nikoliv.

(9)

Lhůta k odstranění vad stanoví se podle rozsahu vady propočtem úkolových hodin, popř. časové normy připadající na úkony nutné k odstranění vady. Bude-li reklamováno u autorizované opravny, přihlíží se při stanovení lhůty k odstranění vad v době, potřebné k obstarání materiálu, která nesmí přesáhnout 10 dnů.

(10)

V zájmu rychlého odstranění reklamované vady jsou dodavatel nebo autorizovaná opravna oprávněni vyměnit reklamovanou skupinu, podskupinu nebo část za jinou, která však musí být technicky shodná, tj. téže značky a typu. Záměna motoru za motor s nižším výkonem nebo vyšší spotřebou pohonných hmot je nepřípustná; rovněž tak výměna, ze které by pro odběratele vyplývaly při montáži do vozidla rekonstrukční úpravy. Výjimky z ustanovení předchozí věty jsou přípustné jen se souhlasem odběratele.

Oddíl IX

Úplaty (§ 21-25)

§ 21

Fakturování cen za opravy

Pro fakturování oprav a plánované údržby veřejnými automobilovými opravnami jsou závazné úplaty podle předpisů o tvorbě cen, a to

a)

velkoobchodní popř. maloobchodní ceny za generální opravy vozidel a za celkové opravy skupin;

b)

velkoobchodní popř. maloobchodní ceny za práce při středních a běžných opravách, při plánované údržbě a při technickém servisu;

c)

ceny vytvořené cenovým porovnáváním s cenami za opravárenské práce stejných nebo nejblíže porovnatelných typů vozidel podle ceníků vydaných ministerstvem všeobecného strojírenství (popř. ministerstvem dopravy);

d)

ceny vytvořené kalkulační metodou podle kalkulačního vzorce schváleného ústředním orgánem nadřízeným příslušné opravně (tj. spotřebovaný materiál za platné ceny, normované jednicové mzdy a schválená režijní a zisková přirážka), popřípadě za pevnou sazbu za normovanou hodinu rovněž stanovenou nadřízeným ústředním úřadem jen pro ty úkony, které nejsou zatím uvedeny v ceníku, a jestliže nelze takové práce cenově porovnávat podle písmena c).

§ 22

Fakturování cen za generální opravy vozidel

a celkové opravy skupin a práce podle ceníků

Při fakturování oprav podle § 21 písm. a) popř. b) není dodavatel povinen předkládat rozpočet ani rozpis provedených prací a spotřebovaného materiálu. Dodavatel je však povinen předložit na požádání odběratele rozpis spotřebovaného materiálu v těch případech, kde je cena stanovena podle ceníku jen za práci. Dodavatel je povinen na požádání odběratele předložit k nahlédnutí ceníky opravárenských prací. Při fakturování oprav podle § 5 odst. 6, dodavatel fakturuje opravu skupin, jež způsobují, že vozidlo vykazuje smíšený typ, za pevné ceny a pokud není stanovena pevná cena za opravu jednotlivých skupin, postupuje obdobně jako při zvláštních pracích ( § 24 odst. 1).

§ 23

Fakturování kalkulační metodou

(1)

Úplaty podle § 21 písm. d) fakturuje dodavatel pouze v těch případech, kde do dne fakturace nebyla pro tento úkon popř. tyto úkony vyhlášena velkoobchodní popř. maloobchodní cena podle § 21 písm. a) nebo b), ani nelze cenu tvořit porovnáním podle § 21 písm. c) a v případech dále uvedených.

(2)

Dodavatel je povinen na požádání odběratele připojit k faktuře vyhotovené podle § 21 písm. d) rozpis provedené práce a spotřebovaného materiálu.

(3)

Dodavatel je oprávněn fakturovat při generálních opravách nebo celkových opravách skupin ceníkové ceny za práce (a pokud nejsou stanoveny, za ceny tvořené porovnáváním nebo kalkulační metodou) s připočtením hodnoty skutečně spotřebovaného materiálu u částí vozidel, jež neodpovídají podmínkám pro přistavení do opravy podle § 5 odst. 4. Obdobně je dodavatel oprávněn fakturovat generální opravy vozidel nebo celkové opravy skupin v případech, kde nedojde k dohodě podle § 12 odst. 2.

(4)

Dodavatel smí fakturovat opravy kalkulační metodou v případech, kdy vozidlo přistavené do generální opravy bylo celkově havarováno. Dodavatel použije velkoobchodní, popř. maloobchodní cenu podle § 21 písm. a), avšak sníží tuto cenu o částku plánovaných nákladů na opravu havarované skupiny nebo části vozidla a připočte cenu tvořenou kalkulační metodou za opravu této skupiny nebo části vozidla.

(5)

U opravy havarovaného vozidla dodavatel vystaví na žádost odběratele jednu fakturu na odstranění následků po havárii a druhou za ostatní opravy.

§ 24

Zvláštní práce při generální opravě

(1)

požaduje-li odběratel provedení zvláštních prací, které nejsou zahrnuty do rozsahu opravy, fakturuje dodavatel příplatky za tyto práce podle ceníku, vydaného ministerstvem všeobecného strojírenství. Jde např. o rekonstrukce nebo modernizace vozidel jako je přestavba motoru nebo jiné skupiny na novější typ; přestavba karoserie, přestavba na jiný druh pohonu, vyplechování valníkové plošiny, zvýšení postranic, zhotovení oblouků a plachet nebo lakování složitými malbami, u osobních vozidel lakování více barvami apod. - Pokud odběratel požaduje zvláštní práci, která není zahrnuta do rozsahu generální opravy a pro její provedení není stanoven v ceníku ministerstva všeobecného strojírenství pevný příplatek, použije dodavatel rozdílovou cenu, tj. velkoobchodní, popř. maloobchodní cenu za generální opravu (celkovou opravu skupiny) sníženou o částku plánovaných nákladů včetně režijní a ziskové přirážky na opravu původního zařízení, která nemusela být provedena vzhledem k tomu, že se prováděly další zvláštní práce a naproti tomu přičte zvláštní práci podle skutečných nákladů se schválenou režijní a ziskovou přirážkou.

(2)

Ve velkoobchodních popř. maloobchodních cenách podle § 21 písm. a) nebo b) není zahrnuta úplata za opravu zvláštního účelového zařízení, které bylo dodatečně na vozidlo navíc namontováno jako zvláštní účelová výbava vozidla (např. vyplechování valníku, zvýšení postranic apod.). Opravy takového zařízení se fakturují za příplatek (odstavec 1).

(3)

Dodá-li dodavatel součásti, dílce, podskupiny, jež při přistavení do opravy na vozidle nebo jeho části chyběly, je dodavatel oprávněn vyfakturovat plnou jednotkovou cenu za opravu vozidla a přičíst cenu doplněných součástí, dílců nebo podskupin, jež na vozidle při přistavení chyběly.

(4)

Požaduje-li odběratel dodání nové skupiny nebo části (např. dodání nové budky řidiče, karosérie, vstřikovacího čerpadla, rámu, čalounění budky, čalounění osobního automobilu apod.) přesto že by mohly být hospodárně opraveny, vyfakturuje dodavatel příplatek podle ceníku ministerstva všeobecného strojírenství a pokud tento příplatek nebyl ještě stanoven, postupuje obdobně jak uvedeno v odstavci 1.

(5)

Provede-li dodavatel opravu podvozku speciálních vozidel (popř. včetně budky řidiče a příslušných částí karosérie) vybavených zvláštním zařízením, vyfakturuje opravu podvozku velkoobchodní, popř. maloobchodní cenou a opravu speciální karosérie nebo zvláštního zařízení namontovaného na podvozku (např. kompresor, čerpadlo apod.) cenou podle § 21 písm. d). Toto ustanovení se nevztahuje na sanitní automobily s normálním vybavením.

(6)

Pokud není stanoven v ceníku ministerstva všeobecného strojírenství pevný příplatek za požadovanou rekonstrukci, modernizaci nebo zvláštní práci a dodavatel použije rozdílovou cenu (odstavec 1), je povinen předložit na požádání k faktuře rozpis provedené práce a spotřebovaného materiálu.

(7)

Kromě úkonů a prací uvedených v předchozích odstavcích nesmí dodavatel fakturovat odběrateli navíc žádné jiné úkony a práce.

§ 25

Ostatní ustanovení o fakturaci

Při středních a běžných opravách sdělí dodavatel při přistavení vozidla do opravy nebo po jeho demontáži, nejdéle však do 10 dnů po přistavení vozidla nebo skupiny na požádání odběratele rozpočet nebo odhad očekávaných nákladů (úhrnné ceny) za opravu. Pokud se v průběhu opravy ukáže jiná, skrytá vada nebo by došlo z jiných důvodů ke zvýšení ceny o více než 10 %, je dodavatel povinen podat o tom zprávu odběrateli a vyžádat si jeho souhlas. Po tuto dobu se staví lhůta opravy vozidla.

Oddíl X

Majetkové sankce (§ 26-27)

§ 26

Majetkové sankce vůči odběrateli

(1)

Nepřistaví-li odběratel do opravy nebo plánované údržby vozidlo, skupinu nebo část ve lhůtách stanovených smlouvou, nebo dohodou stran popř. v dohodnuté náhradní lhůtě nebo nepřevezme-li odběratel vozidlo nebo část z opravy do tří dnů po obdržení zprávy o dokončení opravy, je povinen zaplatit dodavateli

a)

u prací fakturovaných velkoobchodními popř. maloobchodními cenami ( § 21 písm. a) nebo b)) penále ve výši 2 % z těchto cen. Trvá-li prodlení déle než 30 dnů je odběratel povinen zaplatit dodavateli další jednorázové penále ve výši 5 % z uvedených cen;

b)

u ostatních prací penále v částce 200 Kčs; trvá-li prodlení déle než 30 dnů, je odběratel povinen zaplatit dodavateli další jednorázové penále v částce 1000 Kčs.

(2)

Bude-li vozidlo nebo část, přistavené do opravy, uznány za nevyhovující těmto základním podmínkám, popř. smlouvě, je odběratel povinen zaplatit dodavateli penále ve výši 1 % z cen, uvedených v oddíle IX. Toto ustanovení se nevztahuje na případy uvedené v § 12.

§ 27

Majetkové sankce vůči dodavateli

(1)

Neodevzdá-li dodavatel vozidlo, skupinu nebo část po opravě ve lhůtách stanovených smlouvou nebo dohodou stran, popř. v dohodnuté náhradní lhůtě, anebo nepřevezme-li dodavatel vozidlo, skupinu nebo část k provedení opravy nebo plánované údržby v dohodnuté lhůtě, je povinen zaplatit odběrateli stejné penále, které je odběratel povinen při prodlení zaplatit dodavateli ( § 26 odst. 1).

(2)

Za každé porušení ustanovení § 17 odst. 9 zaplatí dodavatel odběrateli u osobních, dodávkových a kombinovaných, popř. pohotovostních automobilů 500 Kčs, u nákladních vozidel 1000 Kčs a u autobusů, autokarů a mikrobusů 3000 Kčs, a to vesměs mimo náhrady podle příslušných přepravních tarifů.

(3)

Nedodrží-li dodavatel dohodnutou lhůtu k odstranění reklamované závady (- 20 odst. 8), je povinen zaplatit odběrateli penále v částce 50 Kčs za každý den překročení lhůty.

Oddíl XI

Ustanovení závěrečná (§ 28-29)

§ 28

(1)

Vyhláška ministerstva dopravy č. 10/1958 Ú. l., kterou se vydávají základní podmínky dodávky oprav a plánované údržby silničních vozidel pro motorovou dopravu ve veřejných automobilových opravnách, se zrušuje.

(2)

Vyhláška ministerstva stavebnictví č. 233/1959 Ú. l., kterou se vydávají základní podmínky dodávek oprav stavebních a jiných strojů, zůstává nedotčena.

§ 29

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 15. března 1962.

Ministr:

Poláček v. r.

Příloha č. 1

Lhůty oprav
Příloha č. 2

Zakázkový list
Příloha č. 3

Protokol o odevzdání vozu po opravě
Příloha č. 4

Reklamační list


Poznámky pod čarou:

Směrnice o uplatňování požadavků na opravy silničních vozidel pro motorovou dopravu na rok 1962 - vydané ministerstvem všeobecného strojírenství pod čj. AO339) 1961.

Vyhláška ministerstva vnitřního obchodu č. 45/1951 Ú. l.

Nařízení ministra všeobecného strojírenství č. 56/1959 Sb., o využití motorových vozidel trvale nezpůsobilých k provozu.

Vyhláška ministerstva dopravy a spojů č. 145/1958 Ú. l.

Vyhláška ministerstva vnitra č. 141/1960 Sb.

Poznámky pod čarou:
1

Směrnice o uplatňování požadavků na opravy silničních vozidel pro motorovou dopravu na rok 1962 - vydané ministerstvem všeobecného strojírenství pod čj. AO339) 1961.

2

Vyhláška ministerstva vnitřního obchodu č. 45/1951 Ú. l.

3

Nařízení ministra všeobecného strojírenství č. 56/1959 Sb., o využití motorových vozidel trvale nezpůsobilých k provozu.

4

Vyhláška ministerstva dopravy a spojů č. 145/1958 Ú. l.

5

Vyhláška ministerstva vnitra č. 141/1960 Sb.