Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

155/2023 Sb. znění účinné od 1. 1. 2024

Vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení, tj. 24. 6. 2023, s výjimkou čl. I bodů 2, 3, 6, 23, 27 a 46, která nabývají účinnosti dnem 1. září 2023 a s výjimkou ustanovení čl. I bodů 4, 5, 26, 28, 29, 30 a 45, jež nabývají účinnosti 1. 1. 2024.

změněnos účinností odpoznámka

vyhláškou č. 155/2023 Sb.

1.1.2024

vyhláškou č. 155/2023 Sb.

1.9.2023

155

 

VYHLÁŠKA

ze dne 18. května 2023,

kterou se mění vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění pozdějších předpisů

 

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 170/2007 Sb., zákona č. 297/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 239/2013 Sb., zákona č. 63/2017 Sb., zákona č. 193/2018 Sb., zákona č. 337/2020 Sb. a zákona č. 432/2022 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení § 48 odst. 7, § 48a odst. 5, § 53 odst. 2, § 54 odst. 12, § 59b odst. 8, § 60 odst. 5, § 62 odst. 3, § 63 odst. 5, § 72 odst. 6, § 79 odst. 7 a § 79b odst. 8 zákona:

Čl. I

Vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění vyhlášky č. 303/2020 Sb. a vyhlášky č. 330/2022 Sb., se mění takto:

1.

V § 1 se slova „ , zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie11)“ včetně poznámky pod čarou č. 11 zrušují.

 

2.

V § 3 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

(3)

Technická prohlídka historického vozidla se provádí v plném rozsahu podle kontrolních úkonů uvedených v příloze č. 23 k této vyhlášce.“.

Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 4 až 8.

 

3.

V § 4 odst. 2 se text „§ 3 odst. 1, 3, 4 a 6“ nahrazuje textem „§ 3 odst. 1, 3, 4, 5 a 7“.

 

4.

V § 5 odst. 2 se za slovo „uvedenými“ vkládají slova „v registru silničních vozidel a“.

 

5.

§ 7 včetně nadpisu zní:

§ 7

Způsob vyznačování provedení technických prohlídek

(K § 48 odst. 7 zákona)

 

Výsledek hodnocení technické způsobilosti vozidla a dobu platnosti technické způsobilosti vozidla vyznačuje stanice technické kontroly záznamem do informačního systému technických prohlídek a do protokolu o technické prohlídce po provedení:

a)

pravidelné technické prohlídky,

b)

opakované technické prohlídky následující po pravidelné technické prohlídce, nebo

c)

opakované technické prohlídky prováděné v rámci státního odborného dozoru, jsou-li výsledky odlišné od provedení bezprostředně předcházející prohlídky podle písmene a) nebo b).“.

 

6.

Za § 7 se vkládá nový § 7a, který včetně nadpisu zní:

§ 7a

Způsob vyznačení provedení technické prohlídky historického vozidla

(K § 48 odst. 7 zákona)

 

(1)

Výsledek hodnocení technické způsobilosti historického vozidla vyznačuje stanice technické kontroly do informačního systému technických prohlídek, do protokolu o technické prohlídce historického vozidla a ručním zápisem do průkazu historického vozidla.

(2)

Výsledek se zapisuje v části Informace o platném testování vozidla v rozsahu:

a)

datum platnosti technické prohlídky historického vozidla,

b)

číslo protokolu,

c)

výsledek technické prohlídky a

d)

otisk razítka stanice technické kontroly.“.

 

7.

Na konci § 10 se doplňuje věta „Záznamník závad je vyplňován elektronicky nebo listinně.“.

 

8.

V nadpisu § 11, 12 a 13 se slova „(K § 48a odst. 4 zákona)“ nahrazují slovy „(K § 48a odst. 5 zákona)“.

 

9.

V § 12 odst. 1 písm. c) se za slovem „provedena“ slovo „a“ zrušuje a za slova „průběhu technické prohlídky“ se vkládají slova „a o výsledku hodnocení technické způsobilosti“.

 

10.

V § 12 odst. 2 se za slova „přepravě nebezpečných věcí“)“ vkládají slova „nebo číslo kontrolního technika určeného k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích (dále jen „kontrolní technik typu K“)“.

 

11.

§ 13a se včetně nadpisu zrušuje.

 

12.

V § 16 odst. 2 písm. b) se slova „nebo siloměrem“ zrušují.

 

13.

V § 16 odst. 3 písm. a) se slova „nebo siloměrem“ zrušují.

 

14.

V § 16 odst. 3 se písmeno f) zrušuje.

Dosavadní písmena g) až i) se označují jako písmena f) až h).

 

15.

V § 16 odst. 3 písmeno h) zní:

h)

přístroji a zařízeními podle odstavce 1 písm. b), e), f), g), h), l) a m) a odstavce 2 písm. e), v případě provádění technických prohlídek zvláštních vozidel kategorie T nebo R s konstrukční rychlostí převyšující 40 km.h-1 a celkovou hmotností převyšující 3 500 kg.“.

 

16.

V § 17 odst. 3 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g), které zní:

g)

zastřešený prostor (přístřešek) o délce minimálně 15 m a šířce minimálně 3,5 m pro provádění kontrolních úkonů na stojícím vozidle, v případě stanice technické kontroly pro traktory,“.

Dosavadní písmena g) a h) se označují jako písmena h) a i).

 

17.

Za § 22 se vkládá nový § 22a, který včetně nadpisu zní:

§ 22a

Způsob ověření plnění podmínek k provozování stanice měření emisí

(K § 63 odst. 5 zákona)

 

Plnění podmínek k provozování stanice měření emisí se ověří

a)

protokoly o kalibraci měřidel,

b)

protokolem o závěrečné expertize vypracovaným osobou pověřenou ministerstvem,

c)

výsledkem metrologické kontroly,

d)

kopiemi profesních osvědčení kontrolních techniků a

e)

kopií kolaudačního rozhodnutí nebo kolaudačního souhlasu v případě nové stavby stanice měření emisí nebo změny stavby provedené za účelem užívání stavby k provádění měření emisí.“.

 

18.

V § 27 odst. 3 se věta druhá zrušuje.

 

19.

V § 29 odst. 2 se věta druhá zrušuje.

 

20.

V § 29 odst. 3 se věta druhá zrušuje.

 

21.

Za část šestou se vkládá nová část sedmá, která včetně nadpisu zní:

ČÁST SEDMÁ

ZKUŠEBNÍ STANICE

 

§ 33a

Druhy zkušebních stanic

(K § 72 odst. 6 zákona)

 

Zkušební stanice se dělí na

a)

zkušební stanice pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií L, M1, N1, O1 a O2,

b)

zkušební stanice pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií M2, M3, N2, N3, O1, O2, O3 a O4 a zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, C, R, S a Z,

c)

zkušební stanice pro zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, C, R, S a Z,

d)

zkušební stanice kombinované pro motorová a přípojná vozidla podle písmen a), b) a c) v různých kombinacích podle kategorie vozidel,

e)

zkušební stanice kombinované pro motorová a přípojná vozidla podle písmen a) a b) v různých kombinacích podle kategorie vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí podle mezinárodní smlouvy upravující mezinárodní silniční přepravu nebezpečných věcí2).

 

§ 33b

Způsob získání odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích

(K § 72 odst. 6 zákona)

 

(1)

Způsob získání odborných znalostí kontrolního technika typu K zahrnuje část teoretického získávání odborných znalostí a část závěrečného ověření znalostí formou závěrečné zkoušky po absolvování základního výcviku nebo přezkoušení po absolvování zdokonalovacího výcviku.

(2)

Cílem výuky teoretické a praktické přípravy základního výcviku je seznámit kontrolní techniky typu K

a)

s ustanoveními právních předpisů upravujících schvalování technické způsobilosti vozidel,

b)

s právními předpisy, které se týkají technických požadavků na konstrukci a schvalování vozidel a odpovědností kontrolního technika a s právními a ekonomickými důsledky jeho činnosti,

c)

s vlivem změn technického stavu vozidla na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na životní prostředí a ekonomiku provozu vozidla,

d)

s praktickým výkonem kontrolní činnosti na kontrolních linkách pro jednotlivé druhy vozidel a se správným hodnocením zjišťovaného technického stavu vozidla ve vztahu ke schvalování technické způsobilosti a úkonům s tím spojeným,

e)

s doklady předepsanými pro provoz a schvalování technické způsobilosti,

f)

s vedením agendy spojené s činností zkušební stanice provádějící technické kontroly vozidel a

g)

s používáním informačního systému technických prohlídek v části určené k vytváření protokolů o technických kontrolách.

(3)

Cílem zdokonalovacího výcviku je seznámit kontrolní techniky typu K

a)

s novými předpisy v oblasti požadavků na konstrukci vozidel a schvalování technické způsobilosti vozidel,

b)

s novými poznatky o konstrukci, provedení, s typickými závadami konstrukčních celků kontrolovaných vozidel a vozidel nově zaváděných do provozu a

c)

s případnými změnami v informačním systému technických prohlídek souvisejícími s vytvářením protokolů o technických kontrolách․

(4)

Rozsah odborných znalostí kontrolního technika typu K obsahuje učební osnova základního a zdokonalovacího výcviku, která je uvedena v příloze č. 24 k této vyhlášce.

(5)

Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti kontrolního technika typu K je uveden v příloze č. 25 k této vyhlášce.

(6)

Vzor profesního osvědčení kontrolního technika typu K je uveden v příloze č. 26 k této vyhlášce. Kontrolnímu technikovi typu K, který absolvoval základní výcvik a složil závěrečnou zkoušku z odborné způsobilosti, ministerstvo přidělí razítko s evidenčním číslem.

(7)

Držitel osvědčení podle odstavce 6 se jednou za 3 roky podrobuje zdokonalovacímu výcviku a přezkoušení z odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích.“.

Dosavadní části sedmá a osmá se označují jako části osmá a devátá.

 

22.

V nadpisu § 34 se slova „(K § 79 odst. 8 zákona)“ nahrazují slovy „(K § 79 odst. 7 zákona)“.

 

23.

V nadpisu § 34 se slova „(K § 79 odst. 8 zákona)“ nahrazují slovy „(K § 79 odst. 7 zákona, k § 79b odst. 8 zákona)“.

 

24.

V § 34 odstavec 2 zní:

(2)

V rámci technické prohlídky prováděné mobilním způsobem lze jízdní zkoušky účinku brzd vozidla provádět pouze na pozemní komunikaci nebo prostranství, které musí být dostatečně dlouhé a široké tak, aby se vozidlo mohlo bezpečně otočit.“.

 

25.

Za § 34 se vkládá nový § 34a, který včetně nadpisu zní:

§ 34a

Požadavky na místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem

(K § 54 odst. 12 zákona)

 

(1)

Zkušební úsek pro jízdní zkoušku musí splňovat tyto parametry:

a)

vozovka zkušebního úseku pozemní komunikace nebo prostranství musí mít rovný, čistý a neklouzavý asfaltový, asfaltobetonový nebo cementobetonový povrch, bez výmolů nebo jiného zjevného povrchového poškození s výjimkou prohlídek vozidel konstrukčně určených k pohybu na sněhu a ledu,

b)

minimální délka přímého zkušebního úseku (bez ploch pro otáčení) je 60 m, není-li zkušební úsek ukončen pevnou překážkou; pokud je zkušební úsek ve směru prováděné jízdní zkoušky ukončen pevnou překážkou, nesmí být jeho celková délka kratší než 80 m, z toho prostor s povrchem podle písmene a) minimálně 60 m a minimální bezpečnostní prostor pro nouzové brzdění 20 m,

c)

šířka přímého zkušebního úseku minimálně 4 m,

d)

podélný a příčný sklon zkušebního úseku maximálně do 2 %.

(2)

Místo určené pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem musí umožnit bezpečné provádění jednotlivých kontrolních úkonů, dodržení technologie provádění technických prohlídek, ochrany životního prostředí, jiného veřejného zájmu a bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

(3)

Plnění požadavků na místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem se ověří protokolem vypracovaným osobou pověřenou ministerstvem.“.

 

26.

Příloha č. 1 zní:

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Kontrolní úkon“.

 

27.

V příloze č. 2 se na konci doplňuje text:

(9)

Technická prohlídka historického vozidla

-

žádost o provedení testování historického vozidla, kde je potvrzena historická původnost, a u registrovaného vozidla v registru historických vozidel dále

-

průkaz historického vozidla, včetně jeho příloh, které tvoří nedílnou součást průkazu historického vozidla, je-li vydán,

-

osvědčení o registraci vozidla,

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.

 

28.

Příloha č. 2 zní:

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Doklady předkládané k provedení technické prohlídky

 

(1)

Pravidelná technická prohlídka

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

(2)

Technická prohlídka silničních vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí zahrnuje kontrolu plnění požadavků stanovených mezinárodní smlouvou9)

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

protokol o pravidelné technické prohlídce, pokud již byla provedena (nevztahuje se na vozidla nová, prvně uváděná do provozu),

-

doklad o provedených prvních nebo periodických zkouškách pevné nebo výměnné nástavby podle dohody ADR vydaný k tomu pověřenou organizací. Zpravidla sestává ze dvou částí, a to zprávy o provedené zkoušce (např. inspekční zprávy) a návazného osvědčení (inspekčního certifikátu) o shodě s platnými požadavky dohody ADR. Jedná-li se o cisternu, musí být v certifikátu vydaném po 31. prosinci 2002 uveden vždy kód cisterny a případně zvláštní ustanovení, která tato cisterna splňuje,

-

doklad o zkoušce těsnosti nástavby podle dohody ADR vydaný k tomu pověřenou organizací (pokud ho podle předchozího certifikátu nástavba již má mít),

-

osvědčení ADR, pokud již bylo dříve vozidlu vydáno.

(3)

Technická prohlídka za účelem schválení technické způsobilosti silničního vozidla

a)

v případě jednotlivě dovezeného vozidla

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,

-

doklad o registraci vozidla v cizím státě nebo jiný, jemu odpovídající doklad,

b)

v případě jednotlivě vyrobeného vozidla:

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

doklady stanovené schvalovacím orgánem pro provedení technické prohlídky stanovené v podmínkách rozhodnutí, pokud jsou stanoveny,

c)

v případě přestavby vozidla:

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

doklady stanovené schvalovacím orgánem pro provedení technické prohlídky stanovené v podmínkách rozhodnutí, pokud tyto jsou stanoveny.

(4)

Technická prohlídka prováděná za účelem zápisu silničního vozidla do registru vozidel

-

doklad o technické způsobilosti vozidla,

-

prohlášení o shodě nebyl-li vydán technický průkaz,

-

osvědčení o registraci vozidla vydaný jiným členským státem a, byl-li vydán, i technický průkaz tohoto vozidla,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován.

(5)

Technická prohlídka na žádost

-

pouze ty doklady, které mají vztah k požadovanému rozsahu (plný, částečný, částečný v rozsahu evidenční kontroly) technické prohlídky.

(6)

Opakovaná technická prohlídka

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu, nebo potvrzení o jeho zadržení,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,

-

protokol o předchozí kontrole technického stavu silničního vozidla podle zvláštního právního předpisu nebo jiné obdobné kontrole v jiném členském státě, při které byla na vozidle zjištěna vážná nebo nebezpečná závada, pokud byla tato prohlídka provedena.

(7)

Evidenční kontrola

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,

-

technické osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován.

(8)

Technická prohlídka prováděná v rámci technické silniční kontroly podle zákona o silničním provozu

-

osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,

-

výpis z technického osvědčení samostatného technického celku, je-li namontován.

(9)

Technická prohlídka historického vozidla

-

žádost o provedení testování historického vozidla, kde je potvrzena historická původnost, a u registrovaného vozidla v registru historických vozidel dále

-

průkaz historického vozidla, včetně jeho příloh, které tvoří nedílnou součást průkazu historického vozidla, je-li vydán,

-

osvědčení o registraci vozidla,

-

je-li vyžadováno měření emisí, protokol o měření emisí, pokud bylo měření emisí provedeno podle § 47 odst. 5 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.

 

29.

Příloha č. 4 zní:

Příloha č. 4 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Vzor protokolů o technické prohlídce“.

 

30.

Příloha č. 5 zní:

Příloha č. 5 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Vzor záznamníku závad“.

 

31.

V příloze č. 7 se bod 17 zrušuje.

Dosavadní body 18 až 25 se označují jako body 17 až 24.

 

32.

V příloze č. 7 bodu 17 podbodu 2 se v tabulce na řádku „Stav počítadla ujeté vzdálenosti“ ve sloupci „ISO 15031-5 (SAE J1979)“ text „n/a“ nahrazuje textem „Mód 01h, PID A6h“ a dále na stejném řádku ve sloupci „ISO 27145 DoCAN (WWH-OBD)“ se text „n/a“ nahrazuje textem „Služba 22h, OBDDID F4A6h“.

 

33.

V příloze č. 7 se na konci bodu 19 slova „Lhůta kalibrace: ½ roku“ zrušují.

 

34.

V příloze č. 7 bodech 21, 23 a 24 se slova „Lhůta kalibrace: 1 rok“ zrušují.

 

35.

V příloze č. 10 příloha A zní:

Příloha A k Metrologickému řádu STK

Přehled měřidel stanice technické kontroly, jejich kategorizace a lhůty kalibrace (ověření)

 

Poř. č.

Název měřidla

Kategorie měřidla*)

Lhůta kalibrace (ověření) v měsících

1

Tlakoměr deformační

PM

12

2

Hustič pneumatik

PM/SM**)

12

3

Válcová zkušebna brzd

PM

12

4

Zařízení na kontrolu geometrie

PM

12

5

Přístroj na kontrolu seřízení světlometů

PM

12

6

Indikátor házivosti kol

PM

12

7

Decelerometr

PM

12

8

Detektor uhlovodíkových plynů

PM

12

9

Zařízení na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel

PM

12

10

Zařízení na měření prostupu světla

PM

12

11

Časoměrné zařízení

PM

12

12

Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatik

PM

12

13

Váhy

PM

12

14

HUD adaptér

PM

12

15

Hlukoměr

PM

12

16

Přístroj na měření otáček motoru

PM

12

17

Přístroj na měření teploty motoru

PM

12

18

Přístroj pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů (analyzátor)

PM

12

19

Přístroj pro měření kouřivosti vznětových motorů (kouřoměr)

PM

12

20

Přístroj na zjišťování těsnosti plynového zařízení

PM

12

*) PM - pracovní měřidlo nestanovené (pracovní měřidlo)

SM - pracovní měřidlo stanovené (stanovené měřidlo)

**) hustiče pneumatik uvedené do provozu po 17. 8. 2000“.

 

36.

V příloze č. 10 příloze D se bod 13 zrušuje.

Dosavadní body 14 až 20 se označující jako body 13 až 19.

 

37.

Příloha č. 14 zní:

Příloha č. 14 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Učební osnova výuky teoretické přípravy a praktického výcviku k získání odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek ve stanici technické kontroly v základním a prohlubovacím kurzu

(k § 62 odst. 3 zákona)

 

Pracovníci stanice technické kontroly splňující zákonem stanovené kvalifikační předpoklady mohou vykonávat funkci kontrolního technika až po absolvování stanovené teoretické přípravy a praktického výcviku, úspěšném ověření znalostí a dovedností a vydání profesního osvědčení kontrolního technika nebo po úspěšném ověření znalostí v prohlubovacím kurzu.

Rozsah odborných znalostí obsahuje učební osnova základního nebo prohlubovacího kurzu pro kontrolní techniky.

Výuka kontrolních techniků je rozdělena na teoretickou přípravu formou přednášek, cvičení a odborných konzultací a na praktický výcvik na kontrolních linkách a na stanovištích měření emisí.

a)

Základní kurz

Základní kurz trvá pět týdnů a je tematicky rozdělen do 200 hodin, z toho 112 hodin pro teoretickou přípravu, 24 hodin pro měření emisí vznětových a zážehových motorů na pohon plynným palivem, 8 hodin pro odborné konzultace, 40 hodin pro praktický výcvik na kontrolních linkách a 16 hodin pro ověření teoretických znalostí a praktických dovedností.

 

Učební osnova základního kurzu pro kontrolní techniky

Počet hodin

I.

Teoretická výuka 112

1.

Význam silniční dopravy. Technické prohlídky vozidel.

Národní i mezinárodní předpisy o technických podmínkách, schvalování technické způsobilosti a registrace vozidel. Právní rámec pro kontrolu technického stavu vozidel v provozu

2.

Zřizování, organizace a řízení stanic technické kontroly

3.

Bezpečnostní předpisy

4.

Základní technické názvosloví, opakovaní základů mechaniky, elektrotechniky a vlastností materiálů

5.

Činnost stanice technické kontroly, systém řízení jakosti, organizační struktura

6.

Informační systém technických prohlídek

7.

Metrologie ve stanici technické kontroly, technická měření, technické vybavení STK, konstrukce a vlastnosti přístrojů

8.

Vliv na chování vozidla, metodické postupy kontrol, limity a hodnocení

9.

Identifikační znaky vozidla (skupina kontrolních úkonů 0)

10.

Brzdové zařízení (skupina kontrolních úkonů 1)

11.

Řízení (skupina kontrolních úkonů 2)

12.

Výhledy (skupina kontrolních úkonů 3)

13.

Svítilny, světlomety, odrazky a elektrické zařízení (skupina kontrolních úkonů 4)

14.

Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav (skupina kontrolních úkonů 5)

15.

Podvozek a části připevněné k podvozku (skupina kontrolních úkonů 6)

16.

Jiné vybavení (skupina kontrolních úkonů 7)

17.

Obtěžování okolí (skupina kontrolních úkonů 8)

18.

Další prohlídky vozidel k dopravě osob kategorie M2 a M3 (skupina kontrolních úkonů 9)

19.

Technický stav vozidel a bezpečnost silničního provozu

20.

Právní problematika stanice technické kontroly

II.

Měření emisí motorových vozidel 24

1.

Homologační předpisy, právní předpisy upravující měření emisí vozidel

2.

Technické vybavení stanic měření emisí

3.

Emisní chování motorů, konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí 4. Metodický postup měření emisí

5.

Limity kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, protokol o měření emisí

6.

Konstrukce a vlastnosti přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění

7.

Informační systém a systém řízení jakosti, vedení evidence

III.

Praktické provádění technických prohlídek 40

na kontrolní lince stanice technické kontroly a stanovišti měření emisí vozidel z toho 28 na kontrolní lince a 12 na stanovišti měření emisí)

IV.

Odborné konzultace 8

V.

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečná zkouška) 16

 

Celkem 200

 

b)

Prohlubovací kurz

Prohlubovací kurz trvá pět dnů a je tematicky rozdělen do 40 hodin, z toho 12 hodin pro teoretickou přípravu, 2 hodiny pro odborné konzultace, 6 hodiny pro praktický výcvik na kontrolních linkách 16 hodin pro oblast měření emisí a 4 hodiny pro ověření teoretických znalostí

 

Učební osnova prohlubovacího kurzu pro kontrolní techniky

Počet hodin

I.

Teoretická výuka 12

1.

Změny v činnosti stanice technické kontroly vyvolané změnou právních předpisů

2.

Změny ve způsobu provádění technických prohlídek a hodnocení závad vozidel

3.

Příčiny protiprávního způsobu provádění technických prohlídek a jejich právní dopady na činnost kontrolního technika

II.

Praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince stanice technické kontroly 6

1.

Praktická ukázka vzorového provedení technické prohlídky

2.

Seznámení s novými postupy při provádění technických prohlídek

III.

Odborné konzultace 2

IV.

Měření emisí 16

1.

Změny v homologačních předpisech, v mezinárodních a národních právních předpisech upravující měření emisí vozidel v provozu, v měření emisí ve stanicích měření emisí a jejich technické vybavení

2.

Změny v metodických postupech měření emisí, limitů kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, změny v protokolu o měření emisí

3.

Praktická ukázka změn měření emisí, předepsaného postupu pro různé druhy a provedení motoru, bezpečnost práce na pracovišti

4.

Změny ve vedení evidence o provedených měřeních, v informačním systému a systému řízení jakosti

5.

Změny v konstrukci a vlastnostech přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění

6.

Změny v konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí

7.

Nesprávné postupy měření emisí zjištěné při kontrolách, příčiny protiprávního způsobu provádění měření emisí a jejich právní dopady na činnost kontrolního technika

V.

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečné přezkoušení) 4

 

Celkem 40

 

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečné přezkoušení kontrolních techniků) probíhá v předem vyhlášených zkušebních termínech Ministerstvem dopravy.

 

c)

Prohlubovací kurz kontrolního technika, který je držitelem platného profesního osvědčení kontrolního technika, které bylo omezeno pouze k měření emisí, jehož cílem je získání profesního osvědčení kontrolního technika bez omezení.

Prohlubovací kurz je čtyřtýdenní, provádí se pro měření emisí vozidel poháněných vznětovými motory a pro měření emisí vozidel poháněných zážehovými motory včetně vozidel s motory poháněných plynem kapalným (např. LPG, LNG, H2) nebo stlačeným plynem (např. CNG, H2), popřípadě jejich kombinace a pro provádění technických prohlídek vozidel. Je tematicky rozdělen do 160 vyučovacích hodin, z toho 88 hodin pro teoretickou přípravu, 16 hodin pro měření emisí vznětových a zážehových motorů a motorů na pohon plynným palivem, 32 hodin pro praktický výcvik na kontrolních linkách, 8 hodiny pro odborné konzultace, a 16 hodin pro ověření praktických dovedností.

 

Učební osnova prohlubovacího kurzu

Počet hodin

I.

Teoretická výuka 88

1.

Význam silniční dopravy. Technické prohlídky vozidel.

Národní i mezinárodní předpisy o technických podmínkách, schvalování technické způsobilosti a registrace vozidel. Právní rámec pro kontrolu technického stavu vozidel v provozu

2.

Zřizování, organizace a řízení stanic technické kontroly

3.

Bezpečnostní předpisy

4.

Základní technické názvosloví, opakovaní základů mechaniky, elektrotechniky a vlastností materiálů

5.

Činnost stanice technické kontroly, systém řízení jakosti, organizační struktura

6.

Informační systém technických prohlídek

7.

Metrologie ve stanici technické kontroly, technická měření, technické vybavení STK, konstrukce a vlastnosti přístrojů

8.

Vliv na chování vozidla, metodické postupy kontrol, limity a hodnocení

9.

Identifikační znaky vozidla (skupina kontrolních úkonů 0)

10.

Brzdové zařízení (skupina kontrolních úkonů 1)

11.

Řízení (skupina kontrolních úkonů 2)

12.

Výhledy (skupina kontrolních úkonů 3)

13.

Svítilny, světlomety, odrazky a elektrické zařízení (skupina kontrolních úkonů 4)

14.

Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav (skupina kontrolních úkonů 5)

15.

Podvozek a části připevněné k podvozku (skupina kontrolních úkonů 6)

16.

Jiné vybavení (skupina kontrolních úkonů 7)

17.

Obtěžování okolí (skupina kontrolních úkonů 8)

18.

Další prohlídky vozidel k dopravě osob kategorie M2 a M3 (skupina kontrolních úkonů 9)

19.

Technický stav vozidel a bezpečnost silničního provozu

20.

Právní problematika stanice technické kontroly

II.

Měření emisí 16

1.

Změny v homologačních předpisech, v mezinárodních a národních právních předpisech upravující měření emisí vozidel v provozu, v měření emisí ve stanicích měření emisí a jejich technické vybavení

2.

Změny v metodických postupech měření emisí, limitů kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, změny v protokolu o měření emisí

3.

Praktická ukázka změn měření emisí, předepsaného postupu pro různé druhy a provedení motoru, bezpečnost práce na pracovišti

4.

Změny ve vedení evidence o provedených měřeních, v informačním systému technických prohlídek a systému řízení jakosti

5.

Změny v konstrukci a vlastnostech přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění

6.

Změny v konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí

7.

Nesprávné postupy měření emisí zjištěné při kontrolách

III.

Praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince 32

IV.

Odborné konzultace 8

V.

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečná zkouška) 16

 

Celkem 160“.

 

38.

Příloha č. 15 zní:

Příloha č. 15 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení z odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek ve stanici technické kontroly (k § 62 odst. 3 zákona)

 

a)

Zkouška v základním kurzu

(1)

Na závěr základního kurzu pro kontrolní techniky prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí vztahujících se k provádění technických prohlídek, kontrole a hodnocení technického stavu vozidla a metrologického zabezpečení ve stanici technické kontroly, jakož i schopnost jejich uplatnění při technické prohlídce.

(2)

Cílem závěrečné zkoušky z teoretické přípravy je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo. Cílem závěrečné zkoušky je dále formou praktické a ústní zkoušky prověřit technické znalosti a dovednosti při používání měřidel a technologických zařízení se zaměřením zejména na správnost a vyhodnocení měření a praktické provádění technické prohlídky na kontrolní lince a na správné hodnocení zjišťovaného technického stavu vozidla.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

Hodnocení ústní a praktické zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.

(6)

O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu. V případě postupu podle odstavce 4 písm. b) i jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.

(7)

Absolvent základního kurzu, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v rozsahu závěrečné zkoušky základního kurzu. Opakovat závěrečnou zkoušku může účastník nejvýše dvakrát. Žádost o opakování závěrečné zkoušky může vždy podat nejdříve 1 měsíc po ukončení předchozí závěrečné nebo opakované závěrečné zkoušky a však opakovanou zkoušku musí vykonat nejpozději do šesti měsíců po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(8)

Absolventu základního kurzu, který při závěrečné zkoušce prospěl ve všech dílčích zkouškách (z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí), vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení uvedeného v příloze č. 18.

 

b)

Přezkoušení v prohlubovacím kurzu podle písm. b) přílohy č. 14 této vyhlášky

(1)

Absolvent základního kurzu, který je držitelem profesního osvědčení kontrolního technika, je povinen se v zákonem stanovené lhůtě podrobit prohlubovacímu kurzu, který je ukončen ověřením odborné způsobilosti kontrolního technika k provádění technických prohlídek. K prohlubovacímu kurzu a k závěrečnému přezkoušení prohlubovacího kurzu bude připuštěn kontrolní technik, který se prokáže osvědčením kontrolního technika v souladu s ustanovením § 61 zákona.

(2)

Cílem závěrečného přezkoušení v prohlubovacím kurzu je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkoušející prostřednictvím IS TP zkušební protokol, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu, jimi vypracované písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení. Jeli postupováno podle odstavce 3 písm. b) postupuje se přiměřeně.

(6)

Žádost o opakování závěrečného přezkoušení může zkoušený podat nejdříve 5 dnů po ukončení předchozí závěrečného nebo opakovaného přezkoušení. Opakovat závěrečné přezkoušení může účastník nejvýše dvakrát.

(7)

Kontrolní technik ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek v případě, že neprospěje ani při druhém opakovaném přezkoušení. Další opakování zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(8)

Absolventu prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení prospěl, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení uvedeného v příloze č. 18. Za vydání se považuje i prodloužení platnosti stávajícího profesního osvědčení kontrolního technika v IS TP. Zkoušející, který vykonával přezkoušení odborné způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek, vyznačí na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního technika jeho platnost.

(9)

U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl, profesní osvědčení bude vydáno na dobu dle ustanovení § 61 zákona.

(10)

U prohlubovacího kurzu v případě, že druhé opakované přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem, neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem vykonání opakovaného přezkoušení. Tato skutečnost se poznamená do profesního osvědčení, a do evidence ministerstva prostřednictvím IS TP.

 

c)

Přezkoušení v prohlubovacím kurzu podle písm. c) přílohy č. 14 této vyhlášky

(1)

Na závěr prohlubovacího kurzu pro kontrolního technika, který je držitelem platného profesního osvědčení kontrolního technika, omezené pouze k měření emisí, jehož cílem je získání profesní osvědčení kontrolního technika bez omezení prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí vztahujících se k provádění technických prohlídek, kontrole a hodnocení technického stavu vozidla a metrologického zabezpečení ve stanici technické kontroly, jakož i schopnost jejich uplatnění při technické prohlídce.

(2)

Cílem závěrečného přezkoušení z teoretické přípravy je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo. Cílem závěrečného přezkoušení je dále formou praktické a ústní zkoušky prověřit technické znalosti a dovednosti při používání měřidel a technologických zařízení se zaměřením zejména na správnost a vyhodnocení měření a praktické provádění technické prohlídky na kontrolní lince a na správné hodnocení zjišťovaného technického stavu vozidla.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

Hodnocení ústní a praktické zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.

(6)

O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu. V případě postupu podle odstavce 4 písm. b) i jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.

(7)

Žádost o opakování závěrečného přezkoušení může vždy podat nejdříve 5 dnů po ukončení předchozí závěrečného nebo opakovaného přezkoušení. Opakovat závěrečné přezkoušení může účastník nejvýše dvakrát.

(8)

Kontrolní technik ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek v případě, že neprospěje ani při druhém opakovaném přezkoušení. Další opakování zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(9)

Absolventu prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení prospěl ve všech dílčích zkouškách (z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí), vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení uvedeného v příloze č. 18. U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl, profesní osvědčení bude vydáno na dobu dle ustanovení § 61 zákona.

(10)

U prohlubovacího kurzu v případě, že druhé opakované přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem, neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem vykonání opakovaného přezkoušení. Tato skutečnost se poznamená do profesního osvědčení v evidenci ministerstva prostřednictvím IS TP.“.

 

39.

Příloha č. 16 zní:

Příloha č. 16 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Učební osnova výuky teoretické přípravy k získání odborné způsobilosti k měření emisí ve stanici měření emisí v základním a prohlubovacím kurzu (k § 62 odst. 3 zákona)

 

Pracovníci stanice měření emisí splňující zákonem stanovené kvalifikační předpoklady mohou vykonávat funkci kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, až po absolvování stanovené teoretické přípravy, úspěšném ověření znalostí a vydání profesního osvědčení kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, nebo po úspěšném ověření znalostí v prohlubovacím kurzu.

Rozsah odborných znalostí obsahuje učební osnova základního nebo prohlubovacího kurzu pro kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel.

a)

Základní kurz

Základní kurz kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, je pětidenní a provádí se společně pro měření emisí vozidel poháněných zážehovými motory, vozidel poháněných vznětovými motory a vozidel poháněných motory na pohon plynem kapalným (např. LPG, LNG, H2) nebo plynem stlačeným (např. (např. CNG, H2). Je tematicky rozdělen do 40 vyučovacích hodin, z toho 16 hodin pro teoretickou přípravu, 8 hodin pro praktický výcvik na stanovištích měření emisí a 16 hodin pro ověření teoretických znalostí a praktických dovedností.

 

Učební osnova základního kurzu pro kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel

Počet hodin

I.

Měření emisí motorových vozidel 24

1.

Homologační předpisy, právní předpisy upravující měření emisí vozidel

2.

Technické vybavení stanic měření emisí

3.

Emisní chování motorů, konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí

4.

Metodický postup měření emisí

5.

Limity kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, protokol o měření emisí

6.

Konstrukce a vlastnosti přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění

7.

Informační systém a systém řízení jakosti, vedení evidence

8.

Měření emisí motorových vozidel na stanovišti měření emisí -praxe

II.

Závěrečná zkouška 16

Celkem 40

 

b)

Prohlubovací kurz

Prohlubovací kurz pro kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, je dvoudenní a provádí se pro měření emisí vozidel poháněných vznětovými motory a pro měření emisí vozidel poháněných zážehovými motory včetně vozidel s motory poháněných plynem kapalným (např. LPG, LNG, H2) nebo stlačeným plynem (např. CNG, H2), popřípadě jejich kombinace. Prohlubovací kurz trvá nejméně 20 hodin.

 

Učební osnova prohlubovacího kurzu pro kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel

I.

Měření emisí 16

1.

Změny v homologačních předpisech, v mezinárodních a národních právních předpisech upravující měření emisí vozidel v provozu, v měření emisí ve stanicích měření emisí a jejich technické vybavení

2.

Změny v metodických postupech měření emisí, limitů kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, změny v protokolu o měření emisí

3.

Praktická ukázka změn měření emisí, předepsaného postupu pro různé druhy a provedení motoru, bezpečnost práce na pracovišti

4.

Změny ve vedení evidence o provedených měřeních, v informačním systému technických prohlídek a systému řízení jakosti

5.

Změny v konstrukci a vlastnostech přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění

6.

Změny v konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí

7.

Nesprávné postupy měření emisí zjištěné při kontrolách

II.

Závěrečná zkouška 4

Celkem 20

 

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel (závěrečné přezkoušení) probíhá v předem vyhlášených zkušebních termínech Ministerstvem dopravy.“.

 

40.

Příloha č. 17 zní:

Příloha č. 17 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení z odborné způsobilosti k měření emisí ve stanici měření emisí (k § 62 odst. 3 zákona)

 

a)

Zkouška v základním kurzu

(1)

Na závěr základního kurzu pro kontrolní techniky, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí a dovedností vztahujících se k provádění měření emisí, kontrole, seřízení a hodnocení technického stavu motoru a jeho příslušenství, metrologického zabezpečení a vedení agendy ve stanici měření emisí, jakož i schopnost jejich uplatnění při měření emisí.

(2)

Odborná způsobilost se prokazuje vysvědčením o státní nebo maturitní zkoušce nebo výučním listem nebo dokladem o splnění odpovídajícího kvalifikačního standardu soustavy Národních kvalifikací MŠMT a dokladem o praxi z daného oboru a závěrečnou zkouškou z předmětů stanovených v učební osnově základního kurzu pro kontrolní techniky.

(3)

Cílem závěrečné zkoušky z teoretické přípravy je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo. Cílem závěrečné zkoušky je dále formou praktické a ústní zkoušky prověřit technické znalosti a dovednosti při používání měřidel a technologických zařízení se zaměřením zejména na správnost a vyhodnocení měření emisí a praktické provádění měření emisí na stanovišti měření emisí a na správné hodnocení zjišťovaného stavu vozidla z hlediska měření emisí.

(4)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(5)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(6)

Hodnocení ústní a praktické zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.

(7)

O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu. V případě postupu podle odstavce 4 písm. b) i jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.

(8)

Absolvent základního kurzu, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v rozsahu závěrečné zkoušky základního kurzu. Opakovat závěrečnou zkoušku může účastník nejvýše dvakrát. Žádost o opakování závěrečné zkoušky může vždy podat nejdříve 1 měsíc po ukončení předchozí závěrečné nebo opakované závěrečné zkoušky, avšak opakovanou zkoušku musí vykonat nejpozději do šesti měsíců po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(9)

Absolventu základního kurzu, který při závěrečné zkoušce prospěl ve všech dílčích zkouškách (z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí), vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení uvedeného v příloze č. 18.

 

b)

Přezkoušení v prohlubovacím kurzu podle písm. b) přílohy č. 16 této vyhlášky

(1)

Absolvent základního kurzu, který je držitelem profesního osvědčení kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, je povinen se v zákonem stanovené lhůtě podrobit prohlubovacímu kurzu, který je ukončen ověřením odbornou způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí. K prohlubovacímu kurzu a k závěrečnému přezkoušení prohlubovacího kurzu bude připuštěn kontrolní technik, který se prokáže osvědčením kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel v souladu s ustanovením § 60 odst. 5 zákona.

(2)

Cílem závěrečného přezkoušení prohlubovacímu kurzu je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí vozidel. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkoušející prostřednictvím IS TP zkušební protokol, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu, jimi vypracované písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení. Jeli postupováno podle odstavce 3 písm. b) postupuje se přiměřeně.

(6)

Žádost o opakování závěrečného přezkoušení může vždy podat nejdříve 5 dnů po ukončení předchozí závěrečného nebo opakovaného přezkoušení. Opakovat závěrečné přezkoušení může účastník nejvýše dvakrát.

(7)

Kontrolní technik, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí vozidel v případě, že neprospěje ani při druhém opakovaném přezkoušení. Další opakování zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí vozidel není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(8)

Absolventu prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení prospěl, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel podle provedení uvedeného v příloze č. 18. Za vydání se považuje i prodloužení platnosti stávajícího profesního osvědčení kontrolního technika v IS TP. Zkoušející, který vykonával přezkoušení odborné způsobilost kontrolního technika, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel k provádění měření emisí vozidel, vyznačí na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního technika, jehož oprávnění bude omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí vozidel, jeho platnost.

(9)

U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl, bude profesní osvědčení vydáno na dobu dle ustanovení § 61 odst. 2 zákona.

(10)

U prohlubovacího kurzu v případě, že druhé opakované přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem vykonání opakovaného přezkoušení. Tato skutečnost se poznamená do profesního osvědčení, a do evidence ministerstva prostřednictvím IS TP.

 

c)

Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky a přezkoušení prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek stanoví ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.

 

41.

V příloze č. 18 přední strana vzoru Profesní osvědčení kontrolního technika k provádění technických prohlídek, jehož oprávnění je omezeno k provádění technických prohlídek na měření emisí, zní: „

“.

 

42.

V příloze č. 19 se na konci prvního odstavce doplňují slova „ , kterému se podrobuje pravidelně jednou za 2 roky.“.

 

43.

Příloha č. 20 zní:

Příloha č. 20 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí (kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných věcí) ve stanici technické kontroly ADR

(K § 59b odst. 8 zákona)

 

a)

Zkouška v základním kurzu

(1)

Na závěr základního kurzu pro kontrolní techniky vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení ADR prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí vztahujících se k provádění kontroly k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení podle zvláštního právního předpisu2).

(2)

Cílem závěrečné zkoušky je formou písemného testu a ústní zkouškou před komisí prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení podle zvláštního právního předpisu2). Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného zkoušky testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

Hodnocení ústní se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.

(6)

O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu. V případě postupu podle odstavce 3 písm. b) i jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.

(7)

Absolvent základního kurzu, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v rozsahu závěrečné zkoušky základního kurzu. Opakovat závěrečnou zkoušku může účastník nejvýše dvakrát. Žádost o opakování závěrečné zkoušky může vždy podat nejdříve 1 měsíc po ukončení předchozí závěrečné nebo opakované závěrečné zkoušky, avšak opakovanou zkoušku musí vykonat nejpozději do šesti měsíců po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(8)

Absolventu základního kurzu odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí nebo předmětů ve stanici technické kontroly ADR, který při závěrečné zkoušce prospěl v obou dílčích zkouškách, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí nebo předmětů ve stanici technické kontroly ADR podle provedení uvedeného v příloze č. 21.

 

b)

Přezkoušení po prohlubovacím kurzu

(1)

Přezkoušení z odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů ve stanici technické kontroly ADR se provádí jedenkrát za 3 roky od předchozího přezkoušení.

(2)

Cílem závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí podle zvláštního právního předpisu2). Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkoušející prostřednictvím IS TP zkušební protokol, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu, jimi vypracované písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení. Je-li postupováno podle odstavce 3 písm. b) postupuje se přiměřeně.

(6)

Žádost o opakování závěrečného přezkoušení může podat nejdříve 5 dnů po ukončení předchozí závěrečného nebo opakovaného přezkoušení. Opakovat závěrečné přezkoušení může účastník nejvýše dvakrát.

(7)

Kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných věcí ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů podle zvláštního právního předpisu2) v případě, že neprospěje ani po druhém opakovaném přezkoušení. Další opakování přezkoušení prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(8)

Absolventu prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení prospěl, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí nebo předmětů ve stanici technické kontroly ADR podle provedení uvedeného v příloze č. 21. Za vydání se považuje i prodloužení platnosti stávajícího profesního osvědčení kontrolního technika k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí nebo předmětů ve stanici technické kontroly ADR v IS TP. Zkoušející, který vykonával přezkoušení odborné způsobilosti kontrolního technika k provádění technických prohlídek, vyznačí na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního technika jeho platnost.

(9)

V případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem, prospěl, profesní osvědčení bude vydáno na dobu tří let.

(10)

V případě, že po druhém opakovaném přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem, neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem jeho vykonání. Tato skutečnost se poznamená do profesního osvědčení, a do evidence ministerstva prostřednictvím IS TP.

 

c)

Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů stanoví ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.

 

44.

Příloha č. 21 zní:

Příloha č. 21 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Vzor profesního osvědčení kontrolního technika k provádění technických kontrol vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí podle dohody ADR“.

 

45.

Příloha č. 22 zní:

 

Příloha č. 22 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Vzor záznamníku závad pro měření emisí“.

 

46.

Za přílohu č. 22 se doplňuje příloha č. 23, která zní:

Příloha č. 23 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

SEZNAM KONTROLNÍCH ÚKONŮ

pro kontrolu a hodnocení technického stavu vozidla při technické prohlídce historického vozidla

 

Kontrolní technik při kontrole technického stavu vozidla, které je vedeno v registru historických vozidel nebo bude následně do něj zapsáno (dále jen „historické vozidlo“), musí v rámci provádění technické prohlídky historického vozidla zohlednit různé technické požadavky na provoz historického vozidla. Zejména je nutné zohlednit skutečnosti spočívající v různém provedení konstrukce vozidla a jeho vybavení a to vzhledem k tomu, kdy bylo historické vozidlo uvedeno do provozu.

Z důvodu stanovení minimálních požadavků na způsob a provádění jednotlivých kontrolních úkonů se historická vozidla rozdělují do tří základních kategorií z hlediska uvedení do provozu, a to na vozidlo:

1. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1972 (novodobá historická vozidla),

2. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu od 1. července 1953 do 30. června 1972 (poválečná historická vozidla),

3. kategorie - historické vozidlo uvedené do provozu do 30. června 1953 (předválečná a válečná historická vozidla).

Při kontrole technického stavu v rámci technické prohlídky historického vozidla se zjištěné závady hodnotí v souladu s přílohou č. 1 této vyhlášky.

U historického vozidla se zážehovým nebo vznětovým motorem s neřízeným emisním systémem nebo s neřízeným emisním systémem s katalyzátorem, se měření emisí neprovádí, kdy vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy, těsnost motoru a kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v přiměřeném rozsahu stanoveném výrobcem vozidla v rámci kontroly ostatních kontrolních úkonů na kontrolní lince.

U historického vozidla poháněného motorem mazaným směsí paliva s mazivem (dvoutaktní motory) se měření emisí neprovádí, kdy vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy, těsnost motoru a kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v přiměřeném rozsahu stanoveném výrobcem vozidla v rámci kontroly ostatních kontrolních úkonů na kontrolní lince.

Historická vozidla 1. kategorie

U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla standardním způsobem a v rozsahu všech kontrolních úkonů a metod uvedených v příloze č. 1 s cílem, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu.

Historická vozidla 2. kategorie

U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla v plném rozsahu seznamu kontrolních úkonů a metod stanovených v příloze č. 1 této vyhlášky, pokud to konstrukce historického vozidla neumožní, provede se pouze vizuální kontrola s cílem ověření, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu historického vozidla.

V rámci hodnocení účinku provozních brzd se ověří, že brzdy motorových vozidel musí být schopny zastavit vozidlo na vzdálenost (brzdnou dráhu), která nepřesáhne 20% předepsané hodnoty provozní brzdy.

 

Předepsané brzdné účinky

 

Provozní a parkovací brzda

vyjádřené maximální brzdnou dráhou nebo střední hodnotou brzdného zpomalení

 

Provozní brzda

Parkovací brzda

 

Maximální brzdná dráha

Střední hodnota brzdného zpomalení

Maximální brzdná dráha

Střední hodnota brzdného zpomalení

Jde-li o motorová vozidla o nejvyšší rychlosti 30 km/h, při rychlosti 20 km/h.

4,56 m/6,24 m1)

6,03 m/s2 / 3,64 m/s2 1)

9,24 m

2,13 m/s2

Jde-li o motorová vozidla o rychlosti od 30 km/h do 100 km/h, při rychlosti 40 km/h.

18,48 m

4,27 m/s2

36,96 m

1,87 m/s2

jde-li o motorová vozidla o rychlosti přes 100 km/h, při rychlosti 40 km/h.

15,00 m

5,62 m/s2

36,96 m

1,87 m/s2

1) platí pro vozidla s brzdami působícími pouze na některá kola

 

Historická vozidla 3. kategorie

U těchto vozidel, se provádí technická prohlídka historického vozidla pouze vizuální kontrolou s cílem ověření, zda vozidlo splňuje technické podmínky v době uvedení do provozu.

V rámci hodnocení účinku provozních brzd se ověří, že brzdy motorových vozidel, musí být schopny zastavit vozidlo na vzdálenost (brzdnou dráhu), která nepřesáhne 20% předepsané hodnoty provozní brzdy.

 

Předepsané brzdné účinky

 

Provozní a parkovací brzda

vyjádřené maximální brzdnou dráhou nebo střední hodnotou brzdného zpomalení

 

Provozní brzda

Parkovací brzda

 

Maximální brzdná dráha

Střední hodnota brzdného zpomalení

Maximální brzdná dráha

Střední hodnota brzdného zpomalení

jde-li o motorová vozidla o nejvyšší rychlosti 30 km/h, při rychlosti 20 km/h.

6,24 m/9,24 m1)

3,64 m/s2/ 2,13 m/s2 1)

12,30 m

1,5 m/s2

jde-li o motorová vozidla o rychlosti přes 30 km/h, při rychlosti 40 km/h.

24,60 m / 36,96 m1)

3,00 m/s2/ 1,87 m/s2 1)

49,20 m

1,37 m/s2

1) platí pro vozidla s brzdami působícími pouze na některá kola“.

 

47.

Za přílohu č. 23 se doplňuje příloha č. 24, která zní:

Příloha č. 24 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Rozsah výuky v základním výcviku a zdokonalovacím výcviku k získání odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích (kontrolní technik typu K) ve zkušební stanici

(K § 72 odst. 6 zákona)

 

a)

Základní výcvik

Základní výcvik trvá dva týdny a je tematicky rozdělen do 80 vyučovacích hodin, z toho 56 hodin pro teoretickou přípravu, 12 hodin pro praktický výcvik ve zkušební stanici, 4 hodiny pro odborné konzultace a následuje 8 hodin (závěrečná zkouška) pro ověření teoretických znalostí.

 

Učební osnova základního výcviku pro kontrolní techniky typu K

Počet hodin

I.

Teoretická výuka 56

1.

Úloha státní správy v oblasti schvalování technické způsobilosti vozidel. Evropské, národní a mezinárodní předpisy o technických podmínkách, schvalování technické způsobilosti a registrace vozidel. Právní rámec pro technickou kontrolu před schválením technické způsobilosti vozidla v provozu (statní odborný dozor)

2.

Zřizování, organizace a řízení zkušební stanice

3.

Soustavy předpisů (EHK, ES, EPA, FMVSS, GTR), vazby, kolize, homologace

4.

Základní technické názvosloví, opakovaní základů mechaniky, elektrotechniky a vlastností materiálů

a)

kategorie vozidel, základní terminologie, rozdělení vozidel

b)

rozměry vozidel

c)

osvětlení

d)

kola, ráfky

e)

bezpečnost (sedadla, zámky, dveře, nádrže, výčnělky)

f)

motory, emise, spotřeby, hluk

g)

pohon LPG, CNG a další paliva

h)

elektromobily, hybridní vozidla

5.

Stavba (nástavba, dostavba) a přestavba vozidla podle jednotlivých kategorií vozidel

6.

Schvalování technické způsobilosti dovezeného vozidla

7.

Historická a sportovní vozidla

8.

Vozidla zvláštního určení (sanita, obytný, pohřební), speciální automobily

9.

Traktory, pracovní stroje, nesilniční stroje, nezařazená vozidla

10.

Autobusy

11.

Motocykly, tříkolky, čtyřkolky

12.

Přípojná vozidla

13.

Výjimky - zvláštnosti technických provedení vozidel neevropského provedení

14.

Protokoly o technické kontrole

a)

vyplňování, dokladování údajů, výpisy, návody k obsluze, čerpání informací

b)

práce se základními popisy vozidel (ZTP, DTP, ztotožnění vozidla), COC, e-COC listy

c)

zaškolení v používání IS TP v oblasti určené k vytváření technických protokolů

15.

Správní právo a jeho aplikace v souvislosti se schvalováním technické způsobilosti vozidla

II.

Praktický výcvik při provádění technické kontroly 12

(ohledání vozidla, získávání podkladů, vyplňování protokolů)

III.

Odborné konzultace 4

IV.

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika typu K

(závěrečná zkouška) 8

Celkem 80

 

b)

Zdokonalovací výcvik

Zdokonalovací výcvik trvá tři dny, včetně závěrečného přezkoušení a je tematicky rozdělen do 24 hodin, z toho 16 hodin pro teoretickou přípravu a 4 hodiny pro odborné konzultace a 4 hodiny pro ověření teoretických znalostí.

 

Učební osnova zdokonalovacího výcviku pro kontrolní techniky typu K

Počet hodin

I.

Teoretická výuka 16

1.

nové předpisy v oblasti schvalování technické způsobilosti

2.

pasivní bezpečnost

3.

novinky v konstrukci vozidel

4.

rozbor nejčastějších pochybení, udělování výjimek

5.

seznámení se změnami v IS TP v oblasti určené k vytváření technických protokolů

II.

Odborné konzultace 4

III.

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika typu K

(přezkoušení) 4

Celkem 24

 

Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečné přezkoušení kontrolních techniků) probíhá v předem vyhlášených zkušebních termínech Ministerstvem dopravy.“.

 

48.

Za přílohu č. 24 se doplňuje příloha č. 25, která zní:

Příloha č. 25 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích (kontrolní technik typu K) ve zkušební stanici

(K § 72 odst. 6 zákona)

 

a)

Zkouška v základním výcviku

(1)

Na závěr základního výcviku pro kontrolní techniky vozidel k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích, prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí vztahujících se k provádění kontroly k provádění technických kontrol před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích.

(2)

Odborná způsobilost se prokazuje osvědčením kontrolního technika.

(3)

Cílem závěrečné zkoušky je formou písemného testu a ústní zkouškou před komisí prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(4)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(5)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník základního výcviku dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník základního výcviku dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(6)

Hodnocení ústní zkoušky se hodnotí stupněm, prospěl nebo neprospěl. Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.

(7)

O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního výcviku. V případě postupu podle odstavce 4 písm. b) i jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.

(8)

Absolvent základního výcviku, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v rozsahu závěrečné zkoušky základního výcviku. Opakovat závěrečnou zkoušku může účastník nejvýše dvakrát. Žádost o opakování závěrečné zkoušky může podat nejdříve 1 měsíc po ukončení předchozí závěrečné nebo opakované závěrečné zkoušky, avšak opakovanou zkoušku musí vykonat nejpozději do šesti měsíců po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné bez nového absolvování základního kurzu.

(9)

Absolventu základního kurzu odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích, který při závěrečné zkoušce prospěl v obou dílčích zkouškách, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika typu K podle provedení uvedeného v příloze č. 26.

 

b)

Přezkoušení ve zdokonalovacím výcviku

(1)

Absolvent základního výcviku odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích, který je držitelem profesního osvědčení kontrolního technika typu K, je povinen se ve lhůtě 3 let podrobit zdokonalovacímu výcviku, který je ukončen ověřením odborné způsobilosti kontrolního technika typu K.

(2)

Cílem závěrečného přezkoušení zdokonalovacího výcviku je formou písemného testu prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel typu K. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.

(3)

Písemný test se provádí:

a)

pomocí výpočetní techniky nebo

b)

v případě, že nelze využít postup podle písmene a), písemně.

(4)

Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů podle zkušebních otázek. Hodnocení zkoušky se provede následujícím způsobem:

a)

prospěl, jestliže účastník zdokonalovacího výcviku dosáhl nejméně 80 % dosažitelného bodového ohodnocení,

b)

neprospěl, jestliže účastník zdokonalovacího výcviku dosáhl méně než 80 % dosažitelného bodového ohodnocení.

(5)

O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkoušející prostřednictvím IS TP zkušební protokol, jehož součástí je seznam účastníků zdokonalovacího výcviku, jimi vypracované písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení. Jeli postupováno podle odstavce 3 písm. b) postupuje se přiměřeně.

(6)

Žádost o opakování závěrečného přezkoušení může vždy podat nejdříve 5 dnů po ukončení předchozího závěrečného nebo opakovaného přezkoušení. Opakovat závěrečné přezkoušení může účastník nejvýše dvakrát.

(7)

Kontrolní technik typu K ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika typu K v případě, že neprospěje ani po druhém opakovaném přezkoušení. Další opakování závěrečného přezkoušení není možné bez nového absolvování základního výcviku.

(8)

Absolventu zdokonalovacího výcviku, který při závěrečném přezkoušení prospěl, vydá ministerstvo prostřednictvím IS TP profesní osvědčení kontrolního technika typu K podle provedení uvedeného v příloze č. 26. Za vydání se považuje i prodloužení platnosti stávajícího profesního osvědčení kontrolního technika typu K v IS TP. Zkoušející, který vykonával přezkoušení odborné způsobilosti kontrolního technika typu K k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích, vyznačí na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního technika typu K jeho platnost.

(9)

U zdokonalovacího výcviku v případě, že přezkoušení, bylo, vykonáno s výsledkem prospěl, profesní osvědčení kontrolního technika typu K bude prodlouženo na dobu tří let.

(10)

U zdokonalovacího výcviku v případě, že po druhém opakovaném přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem, neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem jejího vykonání. Tato skutečnost se poznamená do profesního osvědčení kontrolního typu K, a v evidenci ministerstva prostřednictvím IS TP.

 

c)

Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika typu K zveřejní ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.

 

49.

Za přílohu č. 25 se doplňuje příloha č. 26, která zní:

Příloha č. 26 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.

Vzor profesního osvědčení kontrolního technika k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích“.

 

Čl. II

Přechodná ustanovení

1.

Místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem, která byla schválena přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se považují za místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem, která splňují požadavky vyhlášky č. 211/2018 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.

2.

Osvědčení k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích a osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí vydaná přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, jejichž platnost ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky nevypršela, zůstávají v platnosti.

Čl. III

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 2, 3, 6, 23, 27 a 46, která nabývají účinnosti dnem 1. září 2023 a s výjimkou ustanovení čl. I bodů 4, 5, 26, 28, 29, 30 a 45, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2024.

Ministr:

Mgr. Kupka v. r.