Soutěžní právo

0
cena jedné licence

Nejnovější články v modulu

Dynamické nákupní systémy se staly určitým fenoménem v oblasti veřejných zakázek. Odborná veřejnost jim sice nevěnuje příliš pozornosti, ale zadavatelé, nemající povinné využívání e-tržišť, si je oblíbili. Koncepčně se k dynamickému nákupnímu systému postavil zákonodárce v novém zákoně o zadávání veřejných zakázek, když vyčlenil zadávání veřejných zakázek v zavedeném dynamickém systému do zvl ...
Evropská komise dne 10. 1. 2017 představila ambiciózní soubor legislativních návrhů, které mají firmám a podnikatelům v regulovaných svobodných povoláních usnadnit poskytování služeb v rámci celé Evropské unie. Podle Komise by měly být předložené legislativní návrhy nejen impulzem pro rozvoj sektoru služeb a vést k ekonomickému růstu v celé Evropě.

Knihovna pro oblast soutěžního práva:

Knihovna



Koncesní zákon
Kruták / Dvořák / Vacek
Právní úprava koncesí, stejně jako úzce související zákon o veřejných zakázkách, doznala od okamžiku přijetí zákona v roce 2006 řadu zásadních změn. Druhé vydání komentáře ke koncesnímu zákonu, který byl v mezidobí šestkrát novelizován, vychází nejenom z aktuálního legislativního vývoje, ale současně také z praktických zkušeností autorů. Některé části zákona, úzce propojené se zákonem o veřejných zakázkách, neumožňují jeho jednoznačný výklad.
Systém obsahuje i předchozí vydání

Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Ondrejová
Publikace přináší komentář k jednotlivým ustanovením nového občanského zákoníku upravujících nekalou soutěž (§ 2972 až 2990). Podrobný výklad problematiky nekalé soutěže v novém občanském zákoníku je bohatě doplněn o použitelnou judikaturu českých soudů i Soudního dvora EU. Text se nevyhýbá problémovým otázkám nové právní úpravy a srovnání s dřívější regulací nekalé soutěže obsažené v obchodním zákoníku.

Právo proti nekalé soutěži
Munková
Důvodem k vydání samostatného komentáře k ustanovením o hospodářské soutěži a nekalé soutěži v obchodním zákoníku bylo přesvědčení, že problematika nekalé soutěže zasluhuje zvláštní pozornosti, větší než kolik jí může být věnováno v rámci komentování obchodního zákoníku jako celku. Byť se sám rozsah této úpravy spíše zmenšil, rozrostla se judikatura a především se zvětšuje rozsah změn v souvisejících právních oblastech, které jmenovitě pod vlivem práva ES tuto vyhraněnou materii provázejí a nemohou zůstat bez vlivu na výklad jednotlivých ustanovení a aplikační praxi. Třetí vydání publikace zachovává do jisté míry strukturu vydání předchozích. Vlastnímu výkladu jednotlivých ustanovení o nekalé soutěži počínaje vymezením pojmu přes jednotlivé dílčí skutkové podstaty je předřazen včeobecný úvod, v němž jsou nastíněny souvislosti s právem na ochranu hospodářské soutěže, s trestním a pracovním právem, zejména pak s průmyslovými právy a především s úpravou spotřebitelského práva, která doznala v posledních letech pod vlivem práva ES význačných koncepčních změn, jež se týkají nejen hmotněprávní, ale i procesní úpravy. K uvedeným změnám přihlíží i komentář jednotlivých ustanovení. Komentář poslouží jak pracovníkům z praxe, tak i studentům, kteří se setkávají s problematikou soutěže všeobecně a nekalé soutěže zvláště včetně s ní související ochrany obchodníků a spotřebitelů.

Zákon o ochraně hospodářské soutěže
Kindl / Munková
Třetí vydání šedého komentáře k zákonu o ochraně hospodářské soutěže reaguje na změny, ke kterým došlo v oblasti právní úpravy ochrany hospodářské soutěže od předchozího vydání (tedy od roku 2009). V legislativní rovině jde zejména o novelizace zákona provedené zákony č. 360/2012 Sb. a č. 293/2016 Sb. Úpravy zákonného textu přitom nebyly jen terminologické (zejm. za účelem zohlednění nové kodifikace soukromého práva), ale došlo i k zavedení či legislativnímu zakotvení některých nových institutů (např. delikt v podobě narušení soutěže orgány veřejné správy, zákonný podklad pro program shovívavosti a proceduru narovnání). Nový text komentáře na tyto změny reaguje. Nicméně změny, k nimž došlo od předchozího vydání, jsou mnohem rozsáhlejší, než by naznačovala jen prostá změna zákonného textu. Takové změny plynou z vývoje rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, související judikatury soudů, ale také z vývoje na unijní úrovni. I na tyto aspekty je v textu komentáře reagováno. V knize tak autoři přinášejí nejen fundovaný komentář zákona o ochraně hospodářské soutěže ve zcela aktuálním znění, ale souběžně podávají výklad i o příslušné úpravě unijního soutěžního práva. Publikace navíc obsahuje i podrobný komentář nařízení Komise (EU) č. 330/2010 , které je jednou z nejvýznamnějších blokových výjimek z kartelového zákazu a které se podle zákona uplatňuje i na ryze vnitrostátní dohody mezi soutěžiteli.

Zákon o ochraně hospodářské soutěže
Munková / Kindl
Druhé vydání šedého komentáře k zákonu o ochraně hospodářské soutěže reaguje na změny, které přinesla velká novela provedená zákonem č. 155/2009 Sb. Změnami byla dotčena nejen úprava řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, ale i novelizována byla i úprava spojování soutěžitelů či soutěž narušujících dohod. V knize autoři přinášejí nejen fundovaný komentář zákona o ochraně hospodářské soutěže v aktuálním znění, ale souběžně podávají výklad i o příslušné úpravě evropského soutěžního práva. Právě s ohledem na evropské právo se pokoušejí hledat srozumitelná východiska při výkladu některých ustanovení zákona. Publikace navíc obsahuje i podrobný komentář nařízení Komise (ES) č. 2790/1999 , které je jednou z nejvýznamnějších blokových výjimek z kartelového zákazu a které se podle zákona uplatňuje i na ryze vnitrostátní dohody mezi soutěžiteli.
Systém obsahuje i předchozí vydání

Zákon o ochraně hospodářské soutěže (EZJ)
Petr / Dostal
Publikace přináší nejen úplné a aktuální znění zákona o ochraně hospodářské soutěže, ale i evropských předpisů významných v právu hospodářské soutěže. Jádrem publikace jsou vybrané rozhodnutí českých i evropských soudů doplňující jednotlivá ustanovení zákona. Kniha tak vychází vstříc potřebám právní praxe a uživatel získává díky převážně dosud nepublikované judikatuře spolehlivý a komfortní výklad zákona. Kniha je určena především advokátům, podnikovým právníkům a všem dalším odborníkům činným v soutěžněprávní praxi.

Zákon o registru smluv
Bouda / Fadrný / Franc / Mazel
* Publikace provádí novým zákonem a procesem uveřejňování smluv státu, územních samosprávných celků a dalších veřejných institucí v registru smluv. * Objasňuje, jaké osoby patří do okruhu povinných subjektů, jaké smlouvy musí být uveřejněny a jak široký je okruh výjimek z povinného uveřejnění smluv v registru. * Podrobně popisuje, jak správně uveřejnit smlouvu v registru, zajistit ochranu osobních údajů, obchodního tajemství a duševního vlastnictví. * Analyzuje dopady nesprávně uveřejněné smlouvy a související sankce.

Zákon o veřejných zakázkách
Jurčík
Impulsem ke zpracování čtvrtého vydání komentáře byly důležité novely přijaté v roce 2013 (např. zákonné opatření senátu č. 341/2013 Sb. ), 2014 a 2015 (poslední z března 2015 č. 40/2015 Sb. ) a změny, které nastaly v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku . Upozorňuje na změny v oblasti finančních limitů pro nadlimitní zakázky, na změny v problematice hodnotící komise, v řízení před Úřadem, na nové směrnice EU apod. Komentář obsahuje odkazy na související předpisy, aktuální judikaturu i metodiku zadávání veřejných zakázek.
Systém obsahuje i předchozí vydání

Rozhodnutí ve věcech obchodní firmy a nekalé soutěže II. díl
Macek
Předkládaná publikace je pokračováním knihy Rozhodnutí ve věcech obchodního jména a nekalé soutěže z let 1992 až 1999, vydané Nakladatelstvím C. H. Beck v r. 2000. Druhý díl obsahuje shodně výběr z rozhodnutí zejména Vrchního soudu v Praze, vydaných v obchodních sporech o ochranu obchodní firmy a ochranu proti nekalé soutěži, zde z období let 2000 až 2010. Zařazena jsou i taková rozhodnutí, jež se jeví jako vhodná, byť mírně stanovené rozmezí let v obou směrech překračují. Výběr byl zvolen výlučně z hlediska časové řady – tj. řazení podle spisových značek sporů, i když bylo zachováno základní rozdělení na věci obchodní firmy a nekalé soutěže. Při hledání konkrétního rozhodnutí vedle obsahu napomáhá v závěru knihy rejstřík rozhodnutí, a každé takové rozhodnutí vychází ze znění právních předpisů, účinných v době jeho vydání (případně k datu, jak v něm uvedeno). Publikace, prostřednictvím konkrétních případů a jejich řešení v soudních sporech nabízí možnost všem těm, kteří se o danou problematiku zajímají, snáze se v obecných zákonných ustanoveních orientovat, pochopit je i uplatňovat ve své praxi.

Smluvní vztahy ve veřejných zakázkách a jejich změny
Dvořák
Na českém trhu doposud chyběla publikace, která by se problematice veřejného zadávání věnovala z pohledu smluvního, tedy z hlediska průniku práva závazkového a práva veřejných zakázek. Bezprostředním cílem zadávacího řízení je přitom uzavření kvalitního a vyváženého smluvního vztahu, na jehož základě dojde k naplňování veřejných potřeb, a to při dodržení pravidla 3E, tedy hospodárného, efektivního a účelného vynakládání veřejných prostředků. Stěžejním tématem předkládané publikace je problematika změn uzavřených smluv ve veřejných zakázkách, a to jak ve vztahu k předmětu a obsahu smluv, tak osobě dodavatele a zadavatele. Rozebrána je velmi podrobně z hlediska práva EU i České republiky, přičemž velká pozornost je věnována relevantní judikatuře Soudního dvora EU i rozhodovací praxi národní. Není opominuta ani otázka občanskoprávních aspektů provádění těchto změn. Na tomto základě publikace definuje pravidla a kritéria, kterými se posuzování přípustnosti změn smluv na plnění veřejných zakázek řídí, a v návaznosti na to je rozebírá na modelových situacích, k nimž v praxi nejčastěji dochází. Výklad vychází rovněž z nových pravidel zakotvených v nových zadávacích směrnicích EU z roku 2014 a bude tudíž plně využitelný i po jejich národní transpozici do nového zákona o veřejných zakázkách. Další kapitoly se věnují jednak otázce soukromoprávního či veřejnoprávního charakteru zadávacího řízení, která je velmi důležitá pro správnou interpretaci i aplikaci práva veřejných zakázek, a dále vybraným smluvním aspektům zadávacího řízení, které nejsou zákonem o veřejných zakázkách výslovně řešeny, ale mají značné praktické dopady. Rozebírán je tak např. vztah nabídky a uzavřené smlouvy, možnost zpětvzetí nabídky, prodloužení uplynulé zadávací lhůty a rovněž vlastní proces uzavírání smlouvy a z něho vyplývající otázky. Publikace vychází jak z nového občanského zákoníku , tak z právní úpravy předchozí. V neposlední řadě přináší mnoho návrhů de lege ferenda.

Veřejné podpory v soutěžním právu EU
Janků / Mikušová
Publikace je určena především studentům českých, ale i slovenských právnických a neprávnických fakult se zaměřením na evropská studia, mezinárodní vztahy, mezinárodní obchod a právo. Její obsah se dotýká i studia posluchačů ekonomických fakult se zájmem o oblast evropského hospodářského práva. Lze ji současně doporučit i zájemcům z řad odborné právnické veřejnosti, zabývající se oblastí práva soutěžního.

Veřejné zakázky
Balýová
Téma veřejných zakázek je velmi aktuální, neboť jejich prostřednictvím se vynakládají značné veřejné prostředky. Bohužel se nad problematikou zadávání veřejných zakázek vznáší aura velké složitosti a obtížnosti, ačkoliv jde o proces, který by měl být každému subjektu, jenž je veřejným zadavatelem, vlastní. Mnohdy se zapomíná, že institut veřejných zakázek je zde kvůli tomu, aby se účelně a hospodárně naplnily potřeby zadavatele. V současné době se proto setkáváme na jedné straně až s panikou kolem problematiky veřejných zakázek, kdy je na každou z nich pohlíženo zejména jako na zmanipulovaný nástroj pro přístup k veřejným financím, a na druhé straně až s hrůzou zadavatelů z procesu zadávacího řízení, který se vytvořil v souvislosti s různými nadstavbami zákonné úpravy prostřednictvím různých dotačních pravidel a titulů. Publikace přináší praktický náhled do problematiky veřejných zakázek. Popisuje průběh jednotlivých zadávacích řízení i souvisejících činností. Výklad je doplněn praktickými příklady a rozhodovací praxí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který ve svých rozhodnutích dotváří mnohdy příliš stručná zákonná ustanovení.

Veřejné zakázky a koncese
Jurčík
Tato publikace mající strukturu monografie obsahuje ucelený výklad ustanovení zákona o veřejných zakázkách v návaznosti na aktuální změny provedené větší transparenční novelou zákona o veřejných zakázkách a změnami nabývajícími účinnost od 1. 1. 2014 (včetně technické novely zákona o veřejných zakázkách), zabývá se novými zadávacími směrnicemi v EU, které mají být harmonizovány v druhé půli roku 2014 či 2015 a obsahuje více než 2000 rozhodnutí správních soudů, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, soudního dvora EU a zahraničních rozhodnutí. Rovněž obsahuje úvahy de lege ferenda (v tomto směru dává zákonodárci podněty ke zlepšení právní úpravy), tak odkazy na právní úpravy zahraniční, které mohou být inspirací v České republice. Kniha se zaměřuje na řešení praktických problémů v dané oblasti. Cílem publikace je poskytnout návod jak naplnit stěžejní účel uvedeného zákona – efektivní vynakládání převážně veřejných prostředků. Podnikatelům poskytuje praktický návod, jak uspět při získávání veřejných zakázek. Účelem právní úpravy veřejných zakázek je mimo naplnění sekundárních efektů (realizace sociálních a zelených politik, podpora malého a středního podnikání, apod.) zajištění efektivní hospodářské soutěže o předmět plnění veřejné zakázky. Zákon o veřejných zakázkách totiž obsahuje zákonný rámec pravidel, v rámci kterých je zadavatel oprávněn se pohybovat. Řádné nastavení podmínek takové soutěže je věcí zadavatele a na jejich řádnou aplikaci má vliv výkladová a rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, správních soudů (Krajského soudu v Brně a Nejvyššího správního soudu v Brně) a metodická a kontrolní činnost poskytovatelů dotací, Nejvyššího kontrolního orgánu, Ministerstva financí jako ústředního orgánu podle zákona o finanční kontrole ve veřejné správě a dalších kontrolních institucí. Uvedené je předmětem této publikace.
Systém obsahuje i předchozí vydání

Zákon o registru smluv - online komentář
Prokeš
Publikace provádí novým zákonem a procesem uveřejňování smluv státu, územních samosprávných celků a dalších veřejných institucí v registru smluv. Objasňuje, jaké osoby patří do okruhu povinných subjektů, jaké smlouvy musí být uveřejněny a jak široký je okruh výjimek z povinného uveřejnění smluv v registru. Podrobně popisuje, jak správně uveřejnit smlouvu v registru, zajistit ochranu osobních údajů, obchodního tajemství a duševního vlastnictví. Analyzuje dopady nesprávně uveřejněné smlouvy a související sankce.